Om man ska sy bandageunderlägg...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 849
R

Real_Life

Vad ska man ha då?
Vi har massor av fula små tygbitar :smirk: som gärna vill användas. Kan man ta en bit sånt där "stoppning på rulle-liknande" grejs, vet inte hur jag ska förklara...
Men i vilket fall som helst, kan man ta såna och sy nåt enkelt "fodral" till bara? Ska användas med fleecebandage kanske jag ska säga. De behöver väl inte vara så tjocka, eller?
Hur stora ska de vara (c-ponny)?

Sv: Om man ska sy bandageunderlägg...

Ett yttertyg och ett foder brukar vara bra att ha.
Fodrets tjocklek väljer du efter vad paddarna ska användas till, tjockt till stallbandage och tunnare till ridbandage. Inte för tunnt bara, då är risken för veck större!

Storleken mäter du direkt på hästens ben. Från under knäet/hasen och ned över kotan på ridpaddar och från knäet ner en bit över hoven till stallpaddar. Så brukar jag vilja ha dem iaf... De ska även gå en bra bit omlott runt benet, så var inte för snål med bredden.

Sv: Om man ska sy bandageunderlägg...

Du bör ha ett innertyg (det som är mot benet) och eventuellt ett tjockare eller likadant (som innertyget) till yttertyg. Ska du ha tjocka paddar lär du använda plattvedd (det som jag antar att du kallade "stoppning på rulle"), men då bör du även quilta paddarna (sömmar som går över tyget, jmf quiltade schabrak osv), så att fodret ligger stadigt i fodralet liksom.
Lycka till med sömnaden! :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 951
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka