Om man inte är en bra ryttare, ska man inte ha häst då?

Sv: Om man inte är en bra ryttare, ska man inte ha häst då?

Jag blev medryttare för några år sedan, efter flera år på ridskola.
Varken jag eller hästen är värdsbäst, han är gammal och jag gör så gott jag kan. Visst har det varit tufft att rida bland duktigare ekipage, tidvis har jag valt att rida ute i halv mörker för att träna sits och känsla och kanske inte synas. Nu går det bättre, jag försöker variera så gott det går, och han får gå i den form där han är mest avslappnad. Och vi rider för tränare någon gång i månaden.Ibland skulle jag vilja rida en smidigare häst, men gud vad vi är tajta och vad jag älskar denna häst :smirk:

:banana:
HUR SKULLE DET SE UT OM INTE VI ''SKOGSLUFFARE'' FANNS:)
HUVUDSAKEN MAN VET HUR HÄSTEN SKA SKÖTAS FÖR ATT MÅ BRA Å ATT MAN SEN VILL UT Å LUFFA I SKOGEN ÄR VÄL KUL:)
ALLA HAR JU OLIKA INTRESSE,SOM TUR ÄR :smirk:

Låter ju toppen!

Jag blev glad idag. Var på träningsdag med klubben. Tränaren säger att min häst ser mycket gladare ut än när hon såg honom sist. (När hon såg honom sist hade jag haft honom i ca 1 mån, har nu haft honom i ca 5 mån) Måste ju betyda att man gör nått rätt. (Fast jag hela tiden eftersträvar att bli en bättre ryttare;) )

Det här blir jag så glad av... har inte ridit på massor av år (red ett par år på ridskola när jag var kring 11...) och just blivit "medryttare" eller vad jag ska kalla det (kan bara rida en till två gånger i veckan för hästen bor ganska långt bort från mig) och jag behöver väl knappast säga att jag är en dålig ryttare? När jag som nyligen återintresserad av ridning sökte information och tips och ideer hamnade jag så klart på denna sida och blev ganska snabbt modfälld av alla diskussioner kring öppna och sluta som jag inte ens visste vad de betydde... tänkte i mitt stilla sinne att jag kanske inte kunde få rida den där underbara hästen om det nu var så att jag var för kass. Känns helt underbart att ha sett denna tråd och insett att även om de flesta eller alla av er säkert kan mer än jag så är det i alla fall fler som inte är perfekta ryttare. Jag tokälskar "min" häst (en fantastiskt shire) har gjort det sedan första gången jag såg henne och jag pratar så mycket om min "lilltjej" hemma att min sambo nästan blir svartsjuk. Det är så otroligt fantastiskt de där små stunderna man kan få med henne, när hon lägger upp sitt ansikte mot mitt och puffar ut lite luft på mig, när hon trycker sig emot mig i stallet och så vidare. Att rida är jättekul och jag är så glad att jag börjat igen men framför allt värdesätter jag de där härliga stunderna i stallet och i hagen!

Varför åker du inte till en tränare med din häst? Då kan ni bygga upp övningar som är bra för er båda! Om du bara vill ha hästen till att rida i skogen gör det ju inte jätte mycket om den inte kan gå grand prix i dressyr! Eller? Istället för att säga att du är dålig. Tänk på det som är bra och sen vilka saker du måste bygga upp! Sitsen, händerna blicken? Dom flesta har alltid något som är fel. Man måste börja någonstans.

Bara för att man är en duktig ryttare betyder det inte att man kan ta hand om hästar!

jag tycker det låter mer som att dina ambitioner är annorlunda än den tidigare ägarens, än att du skulle vara en usel ryttare:idea:

B&B skrev:
Jag är en usel ryttare.
Men min häst älskar mig.

Så är det faktiskt. Han bodde hos en tjej innan som var en urduktig ryttare. Har alltid ridit på ridskola, tävlat, ridit för bra tränare osv. Men hästen vantrivdes så in i norden där.
Han var smal och ful i pälsen och ögonen var döda.
Det slutade med att han vägrade jobba med henne, så de skickade honom till en annan duktig ryttare. Där blev det samma sak.
Så kom han äntligen till mig som följt hans kamp så länge (jag fick inte köpa honom eftersom jag inte kunde rida sa ägaren :mad: )
Plötsligt gick hästen upp i vikt, pälsen och ögonen började glänsa igen.
Han gick på bra i skogen och tyckte det var jättekul.
Fick behandlingar och blev bl a pratad med, han berättade då hur mycket han avskydde att bli jobbad i dressyr osv. Att han var så glad att han kommit till mig som red honom i skogen, och som inte krävde saker som han inte ville göra...
Nu har han knappt blivit riden på tre år, utan enbart promenerats med viket har byggt upp band mellan oss som ingen kan klippa!

Jag har ridit på ridskola som barn, så jag kan grunderna men inget mer. Har haft ett flertal hästar på foder, som alla trivts hos mig, som mått bra men som bara blivit ridna i skogen av en ryttare som inte ens vet vad öppna och sluta är.

Som det låter på många här så ska man inte ha häst om man inte kan rida (som i de flestas ögon här betyder mer än att klara av sin häst och ha kul IHOP med den)
Är inte det viktigaste att ta hand om sin häst så att denna mår bra och trivs?

Är det bättre att låta hästen vantrivas hos en duktig ryttare, än trivas hos en sämre?

Och VAD ÄR egentligen en bra respektive dålig ryttare?

Här är man nog som dig, man är nog inte världens bästa / duktigaste ryttare, men när man red på ridskolan (har ridit på 3 eller 4 olika ridskolor under årens lopp, började som 5-åring men det behöver inte betyda att man ÄR duktig för det :))...
Men iaf, här är man ju lite mera insatt i travhästar och när det gäller ridning är jag inte jättemycket för att rida dressyr/hoppning, utan man är lite mera skogsmänniska :)
Har ett travsto här som jag rider ut i skogen bara för hon ska få sin motion, och denna häst gillar inte riktigt att man kräver saker av henne, men hon ÄR nöjd så länge hon bara skogsrids och tycker det är så skoj att hoppa över trädgrenar och klättra uppför berget tycker hon är så roligt!
Alltså, det spelar nog ingen roll om man är bra som ryttare, bara man kan ta hand om hästen och ge det den behöver såsom foder, stallskötseln osv..... :)
Jag är nog bättre på att köra hästen :) Det är ju lite roligare, men annars så kräver jag ingenting av min häst, och hon blir så piggare varje gång hon får komma ut på skogsturer ;)

Jätteskoj me denna tråd ;)

B&B skrev:
Är det bättre att låta hästen vantrivas hos en duktig ryttare, än trivas hos en sämre?

Och VAD ÄR egentligen en bra respektive dålig ryttare?

Svaret på den frågan är nästan för självklar! Om hästen ändrat sig så mycket som du säger när den kom till dig så är det ju uppenbart var den trivs bäst.

En bra ryttare är ju två saker. Delvis att den är duktig på att rida, men också viktigast att den sätter hästens behov i första hand.

Jag tycker inte att ryttar kunskaper, om man kan säga så, har det minsta lilla att göra med om man trivs ihop eller inte.:mad:
För mig som också har häst är rid-biten den minsta som vi sysslar med och då rider jag i alla fall varannan dag. Det jag menar är att hästen är en vän och man behöver inte alltid utnyttja det på alla sätt. Så länge man trivs tillsammans och alla parter mår bra av det så spelar det ingen roll vad man gör.
Man kan leva tillsammans med ett djur utan att behöva sitta på det.

det är klart att du ska ha en häst!! Det finns inte många stjärnryttare i Sverige å absolut inte på Bukefalos!:cool:
Men om du inte ha så stor vana än, så tycker jag att du ska skafffa en utbildad lite äldre häst, som du kan känna dig trygg med och lära dig en massa bra saker av!!:D
Ett hjärtligt lycka till med din framtida hästkarriär!!!:bump: :bump:

problemet är att många bara ttänar o tävlar men glömme rhur viktigt det är att hästen RIDS UT! att hästen tränas o tävlas behöve rint ebetyda att den skulle må sämre för det, men bara den får varierar ridning och träning. Promenader för hand, ut o bada kanske på somrarna, får gå på grönbete och va häst och få va med andra hästar. Behandlas som vilken häst som helst.
Min ena häst är utbildad av bra ryttare, regelbundet riden för, även av en OS ryttare m.m men ägarinnan har varit mkt noga med att alltid rida ut regelbundet på hästen o låta den göra oliak saker samtidigt som den va i mkt god kontion o i hög träning. Hästen är otroligt livsglad och älskar att arbeta..både i skog o på ridbanan! En sa faktiskt när jag skulle rida ut på kusen att den där hästen e väl aldrig uteriden,,,jag bara eh, självklart! hästen kommer ut i skogen minst ca 3 dgr/vecka och trivs utmärkt med det. Nu red vi bara ut i 2veckor i all nysnö! (härligt!!) förutom ett pass på banan en sväng.
men man vet ju att många behandlar sina hästar som porslindockor och förkortad hagvistelse, får ej gå ut vid dåligt väder alls, får ej komma ut i skogen, får bara bara bara gå den där ridbanan. Ja, då slockar gnistan i hästarna....helt klart.

ps- självklart kan en häst trivas utmärkt hos en ngt orutinerad ryttare!

Jag tycker om alla hästar (och djur) och jag gillar alla grenar - allt är lika roligt - att titta på och checka läget lite mer om

jag är så dålig på att rida att jag ALDRIG i hela mitt liv sedan jag var 3 år till nu 38 år blivit uttagen att får tävla i landslagen i alla OS. ALDRIG. Kan du fatta hur jädrans sunking jag är på att rida! :eek:

Men vet du vad - det skiter jag blanka fan i.

Jag har istället fått förmånen att vara lite här och där i världen - i olika saker och kolla in vad de gör - på Romme travbanan i Borlänge, på Åbe travbanan i Göteborg, på vår nya Galoppbana i Göteborg, farfar et al gamla gybbarna basade i gamla Västsvenska Galoppföreningen långt innan flera idag ens slutat med blöjor, och jag har varit på Cesena travbanan i Italien, bott i USA och varit tillbaka en sväng till, har ett *hem* på Lanzarote (tänk:La Santa bl a), är halvdansk och har hem i Danmark med, och hejhå vad jag varit runt i världen.

Jag försöker att inte tycka att *de bra* - som var *de bra* när jag packade väskorna och gav mig av första gången som ung - jag försöker att inte tycka att de samma är patetiska när jag kommer hem igen efter x-antal år och ser men hallå vad *bra* de var då, de har ju inte kommit någonstans. Whatever tänker jag då, jag gillade dem inte innan jag åkte, och desto mindre finns det hos dem att gilla när jag kommer hem.

När jag var ung, så var det väldigt hypat att vara bäst, störst och vackrast (populärast). Och i stort sett alla gick in i dressyren av dessa med näsan i vädret, och klankande på andra hela tiden hur dåååliga de var och hur dååååligt de red, och vilka fuuuula hästar andra hade. De var inte ens trevliga liksom!, och eftersom de var sådana, tyckte jag de var så dåliga reklampelare för dressyren, att jag ALDRIG ville börja med det, för jag skulle inte stå ut med att orka befinna mig bland sådana, när jag inte är sådan själv.

Då var vi unga, men jag har faktiskt inte ändrat mig så mycket i min person, och än idag kan jag säga mitt upp i något när jag bara lägger ner det och lämnar det bakom mig - Ha ett bra liv. Sedan går jag och kommer aldrig tillbaka.
Det finns annat jag kan slösa min tid och energi på, än på snorkiga människor.

Idag är jag äldre, och är fullt kapabel att be folk fara och flyga, och har även avskedat andra tränare osv på stående fot med Adjö, du kan gå. Jag är inte sentimental när det kommer till människor. Djur bryr jag mig om, min inte människor - de finns det dussinvaror av, och de är ersättningsbara. Djur är det inte.

Strunta fullkomligt i om du bara kan grunderna, och om andra sedan låter som om de är så duktiga att de tävlat i 500 OS och vunnit guld varenda gång. För de har de inte. Vilket säger hur dåliga de också är faktiskt. :D
Det finns ännu bättre ryttare än dem utomlands också. Så allt är som sagt relativt. ;)

Det är din häst, dina pengar, din tid och ditt liv - har du det bra som det är med din häst, och din häst har det bra som det är med dig - Go for it. Det är just för att det finns tusentals hopplösa och avundsjuka personer på dig för din fina relation med din häst - som det finnns en hel industri uppbyggd med hästpsykologer, nh-psykologer, människospsykologer, och vet sköven vad som finns som dessa avundsjuka nu kommer springa hos och betalar dyra pengar i hopp om att lära sig *prata* med sin häst bättre och få en bättre relation. En del lär sig aldrig, trots de tusentals tusentals kronorna de lägger ut på det. Du har ju lyckats däremot!

Tänk på det varje gång du känner dig nedtryckt i skorna av alla dessa som är sååå duktiga på att rida och hästhantering.

Bara för detta och så du inte känner dig så ensam - skall jag hädanefter sätta sadeln bak och fram och rida så. Alltid retar det någon :) :p

Här - lite löööve till dig och hästen - vila i varandra så som ni gör och må bra!

... åååh vilket härligt kaxigt inlägg. *skrattar*

:rofl: :rofl:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar