Om man inte är en bra ryttare, ska man inte ha häst då?

B&B

Trådstartare
Jag är en usel ryttare.
Men min häst älskar mig.

Så är det faktiskt. Han bodde hos en tjej innan som var en urduktig ryttare. Har alltid ridit på ridskola, tävlat, ridit för bra tränare osv. Men hästen vantrivdes så in i norden där.
Han var smal och ful i pälsen och ögonen var döda.
Det slutade med att han vägrade jobba med henne, så de skickade honom till en annan duktig ryttare. Där blev det samma sak.
Så kom han äntligen till mig som följt hans kamp så länge (jag fick inte köpa honom eftersom jag inte kunde rida sa ägaren :mad: )
Plötsligt gick hästen upp i vikt, pälsen och ögonen började glänsa igen.
Han gick på bra i skogen och tyckte det var jättekul.
Fick behandlingar och blev bl a pratad med, han berättade då hur mycket han avskydde att bli jobbad i dressyr osv. Att han var så glad att han kommit till mig som red honom i skogen, och som inte krävde saker som han inte ville göra...
Nu har han knappt blivit riden på tre år, utan enbart promenerats med viket har byggt upp band mellan oss som ingen kan klippa!

Jag har ridit på ridskola som barn, så jag kan grunderna men inget mer. Har haft ett flertal hästar på foder, som alla trivts hos mig, som mått bra men som bara blivit ridna i skogen av en ryttare som inte ens vet vad öppna och sluta är.

Som det låter på många här så ska man inte ha häst om man inte kan rida (som i de flestas ögon här betyder mer än att klara av sin häst och ha kul IHOP med den)
Är inte det viktigaste att ta hand om sin häst så att denna mår bra och trivs?

Är det bättre att låta hästen vantrivas hos en duktig ryttare, än trivas hos en sämre?

Och VAD ÄR egentligen en bra respektive dålig ryttare?

Sv: Om man inte är en bra ryttare, ska man inte ha häst då?

:bow:
Känner igen situationen... hade en valack för inte så länge sen (fick tyvärr ta bort honom pga urnsten) oxå dressyrtränad, men vantrivdes nåt så in o i norden...O han blev en helt annan häst när jag tog honom å foder o började hoppa o flänga runt i skogen, han slapp damma runt i paddocken dag efter dag. O han blev också skadefri i 2 år, en häst som varit ökänd för att alltid vara skadad.
o jag som dej har också bara grunderna, men fick ju lära mej lite av valacken iaf!

En bra ryttare, enligt mej, o kanske enligt dej oxå, är den som ser till hästens behov o vad den tycker är roligt. Själv har jag tex fått lägga hopningen på hylla då mitt sto tycker att det är det absolut tråkigaste som finns, hon tycker att dressyr (el. markarbete whatever) o att hårdjobba i skogen är mkt roligare.
Då blir det ju mkt roligare o trevligare för oss bägge två att jobba tillsammans. Varför ska jag tvinga henne över en massa hinder när det bara gör henne o mej allmänt less på varandra? Sen har lillasyster en ponny som hatar dressyr ist, då ställer hon upp ett hinder o använder det som belöning då han älskar att hoppa! Alla nöjda o glada!

B&B skrev:
Jag är en usel ryttare.
Men min häst älskar mig.

Så är det faktiskt. Han bodde hos en tjej innan som var en urduktig ryttare. Har alltid ridit på ridskola, tävlat, ridit för bra tränare osv. Men hästen vantrivdes så in i norden där.
Det slutade med att han vägrade jobba med henne, så de skickade honom till en annan duktig ryttare. Där blev det samma sak.
Så kom han äntligen till mig som följt hans kamp så länge (jag fick inte köpa honom eftersom jag inte kunde rida sa ägaren :mad: )
Fick behandlingar och blev bl a pratad med, han berättade då hur mycket han avskydde att bli jobbad i dressyr osv. Att han var så glad att han kommit till mig som red honom i skogen, och som inte krävde saker som han inte ville göra...
Nu har han knappt blivit riden på tre år, utan enbart promenerats med viket har byggt upp band mellan oss som ingen kan klippa!

Jag har ridit på ridskola som barn, så jag kan grunderna men inget mer. Har haft ett flertal hästar på foder, som alla trivts hos mig, som mått bra men som bara blivit ridna i skogen av en ryttare som inte ens vet vad öppna och sluta är.

Som det låter på många här så ska man inte ha häst om man inte kan rida (som i de flestas ögon här betyder mer än att klara av sin häst och ha kul IHOP med den)

Är det bättre att låta hästen vantrivas hos en duktig ryttare, än trivas hos en sämre?

Jag ser inga som helst problem. Du gillar honom och han gillar dig, och ni har kul ihop.
Har du lust att utveckla din ridning, är det väl bara att börja rida för instruktör?
Hästar kan bli "överbelastade" både i kropp och själ av för mycket hård träning under för lång tid, precis som människor kan.
Då brukar skadorna komma som på beställning.
Det här är en häst som verkar behöva "vila sig i form" under en längre tid.
Ha lite fritid!

En bra ryttare är en som är lyhörd för hästen.
En dålig ryttare är en som bara tänker på sig själv och att nå framgång utan att tänka på hästen.

En bra ryttare eller skulle hellre säga hästägare är så mycket mer än att ha bra ridkunskaper

Jag tycker inte alls att man behöver vara särskilt duktig på att rida (eller köra) för att ha häst.

Det är betydligt viktigare att man kan det runt om, dvs grundläggande hästkunskap om foder, stallmiljö, hantering m m.

Men man ska naturligtvis ha kontroll över sin häst, men så länge man kan starta, stanna och svänga när man vill så tycker jag inte man behöver kunna mer så länge hästen mår bra.

Men sålänge du inte är en usel hästägare så är väl allt bra? ;) Det hade ju varit värre om du varit en duktig ryttare som inte kunnat annat än grunderna på att ta hand om hästen! :D

Kör på du bara tycker jag, och så kan den duktiga pållen lära dig mera om ridningen! :bump:

Japp.. Håller med om det är bättre att ha roligt ihop med hästen & gör något som båda trivs med.. Som min f.d häst (Nordsvensk) i skog & mark var han görduktig, men om man försökte rida honom i manege el. paddock så gick han in & ställde sig på medellinjen & vägrade gör ett "jota"....

Jag tog hand om en travare för fem år sen. Hon var rädd och hysterisk, men är idag världens lugnaste och gosigaste häst. Och jag antar att det beror på att jag pysslat, pratat, suttit i hagen hos henne och skött henne med stort tålamod och kärlek.
Jag gick också igenom en skilsmässa och det hade jag nog inte klarat utan att fått tröst av min älskade häst.
Ridning har det inte blivit så mycket av, det har jag överlämnat till en kompis. Men den samhörigheten och kärleken som finns mellan mej och hästen tror jag att man får leta efter.

Jag tycker att allt du skrev låter jättebra! Klart hästen ska ha det bra, och då kvittar det om du inte kan "allt" med ridningen! Så länge ni trivs ihop och du får hästen att må bra så ÄR allt bra ju!!:)

Själv har jag precis blivit medryttare på en 12-årig varmblodsvalack!! :D Är överlycklig! Äntligen! Han är väldigt speciell.. Va i stallet hos honom själv idag.. Jag trodde inte jag skulle kunna hämta honom i hagen, men d gick direkt. Jag trodde inte han skulle va glad när jag borsta, kela o tog hand om honom, men det gjorde han. Och jag trodde inte han skulle tycka om när vi red ut, men jo, det gjorde han. :rofl: Han är egentligen en riktig en-mans-häst men det märktes inte.. (eller så är jag väldigt speciell jag me :smirk: )

Hoppas verkligen allt går bra för dig och din häst! (får även hoppas att allt går bra för mig och min "halva" häst..:p )

knapplån

Å, tack för all positiv respons, trodde jag skulle få höra att jag borde göra mig av med min häst.

Det är så himla mycket prat i trådar om ridning och hur man ska göra och inte göra så jag har fått uppfattningen om att många här tycker att man inte ska ha häst om man inte kan allt vad dressyr och hoppning heter...

Blir glad då det finns fler som har fått ledsna hästar att bli glada igen, och som har kul med sina älsklingar :banana:

Tack!
Jag har aldrig betraktat mig själv som en duktig ryttare. Jag red på ridskola i nio år men slutade för drygt tre år sedan nu.
Jag saknar hästarna något så in i bomben och har kollat på en hel del medryttarannonser. Steget ut, till att kontakta dessa hästägare som behöver hjälp, har jag dock aldrig vågat ta eftersom att jag har kännt (antagit..) att jag inte är tillräckligt duktig.

Jag vill också rida i skogen och ha KUL med hästen, pyssla om honom/henne och göra det vi känner för och tycker är roligt att röra.

Så tack för ditt inlägg, det tände ett litet ljus av hopp hos mig.

B&B skrev:
Jag är en usel ryttare.
Men min häst älskar mig.

din häst verkar antagligen trivas bäst som "skogshäst" och att enbart få ridas i skogen. Självklart tucker jag att det är mkt bättre att en häst får trivas och ha de3t bra och bara ridas i skogen, om det så är av en dålig ryttare, än att vantrivas och tränass och tävlas mot sin vilja hos en duktig ryttare. Vissa hästar tycker bara inte om träning och tävling precis som med människor. Och om man bara rider i skogen så spelar det nog ingen större roll om ryttaren är bra eller dålig.
2. jag skulle väl säga att en bra ryttare är en som är van vid hästar och ridning, som är duktig och har tyalang för att rida, och som kan mkt. som kan rida hästen i rätt form, få den att arbeta rätt, balansera upp den, utbilda en häst lite mm.
En dålig ryttare eller sämre ryttare har väl inte likdana förutsättnignar, och rider itne lika bra.

tja jag skulle väl kunna säga att en bra ryttare anpassar sin ridning efter hästen medan en dålig ryttare anpassar hästen efter sin ridning

Tejp du har Pm, du är precis vad jag söker.

Nu tänker jag inte sätta upp några allmänna regler här, men duktig ryttare eller inte så tycker jag alltid att man ska satsa på att få en hållbar häst. Och att skötseln är bra självklart.

Jag har alltså inte så mycket till övers för de som flängrider eller inte ens försöker rida sin häst i "dressyr" på så vis att den lär sej bära upp sin ryttare och bli hållbar.
Även tycker jag att det är lite vett och etikett att se till att sin häst är väluppfostrad och även grundligt utbildad (om den inte var det sen innan) för hästens skull om den nån gång behöver säljas. Hästen slipper en massa frustration om den är väluppfostrad + att den troligen blir snällare riden om den är lite utbildad mot om den är felriden och råkar ut för en otålig ryttare.

Men jag tänker som sagt inte påstå att några ryttare inte borde ha häst på grund av sina ridkunskaper. Fast det finns nog de som känner med sej att de inte klarar av sina hästar och de som borde ha regelbunden hjälp för att det ska fungera. Jag tycker iallafall att inställningen är viktigast.

Man får också tänka på att en ung eller halv-ung häst riskerar alltid att nån gång bli såld. Hur mycket man än älskar sin häst. har den då stått flera år riskerar den skador när den sätts igång igen eller rids annorlunda.

:bump: :bump: :bump:

skönt å höra!! kalrt som f-n han skall vara hos dig..måste man rida öppnor å slutor för att han häst så finns de nog inte många som är kvalificerade för hästägarskapet...!

de skall väl vara roligt att vara i stallet, och de är väl om man mötsav pigga glada vänliga ögon :D:love:

hästar "finns" inte bara pågrund av att vi vill rida på dem.. varför skulle dem må dåligt av att bara vara..promenera å bara mysa..umgås!
jag kan inte se några som hellst problem med att du skulle vara hästägare.. behåll honom å var glad för eran vänskap! :love:

Givetvis behöver man inte vara en duktig ryttare för att ha häst, huvudsaken är att man kan ta hand om hästen så att den mår bra. Det finns ju så mycket mer att göra med hästen än att rida den.

tejp skrev:
Tack!
Jag har aldrig betraktat mig själv som en duktig ryttare. Jag red på ridskola i nio år men slutade för drygt tre år sedan nu.
Jag saknar hästarna något så in i bomben och har kollat på en hel del medryttarannonser. Steget ut, till att kontakta dessa hästägare som behöver hjälp, har jag dock aldrig vågat ta eftersom att jag har kännt (antagit..) att jag inte är tillräckligt duktig.

Jag vill också rida i skogen och ha KUL med hästen, pyssla om honom/henne och göra det vi känner för och tycker är roligt att röra.

Så tack för ditt inlägg, det tände ett litet ljus av hopp hos mig.

Klart du är tillräckligt duktig, det hör jag på dig ;)
Ring på alla annonser du ser och hitta hästen du letar NU :bump:

Vilken härlig tråd, jag blir alldeles glad. Det ena utesluter inte det andra, men något det inte går att vara utan, är känslan för varelsen, hästen som vill bli vårdad och behövd, och därmed ger vad den har. En gnäggning, ett glatt skutt över en granruska eller sidvärtsrörelser mellan hagen och stallet i bara grimman.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar