pitbull_lisen
Trådstartare
Har ett problem, eller rättare sagt flera... Ska förklara lite... Jag har en quartervalack, som är riden till och från i ett år, han är fortfarande under grundträning, då vi inte har någon egen bana och med svenska förhållanden får man då liksom rida när det går... Han har varit hingst länge och kan därför ta fram "såna" tendenser, när han tycker nåt e förjävligt (jag ber honom om saker han inte förstår eller som i hans ögon är obehagliga) Han är väldigt känslig, och tar gärna till flykten när nått är farligt = vi har ingen toppen relation dvs. han litar inte riktigt på mig, och jag litar inte riktigt på honom. Att jag inte litar på honom kan bero på att jag har flygit av flera gånger när han bockat som en dåre, eller "dragit" och samtidigt hoppat... hans förtroende issue verkar vara att varje gång han blir skrämd för en läskig lastbil eller vi missförstår varandra så skyller han allt på mig... (kanske med all rätt??) men jag kan ju inte skydda honom från allt "farligt" det har jag gjort mer än tillräckligt! det gör att jag hamnar allt längre ner på hans "lista" nu blir han liksom spänd bara han vet att vi ska göra något.. i perioder funkar det jättebra, sen kan han bli väldigt skrämd för nåt och då liksom vill han inte veta av mig på flera månader... Nån som har nått bra tips till mig? Hur ska jag göra för att inte bli rädd utan lugnt fortsätta när han stirrar upp sig? nu blir jag nervös bara jag ska gå och sadla honom (vilket smittar av sig) har försökt kontrollera andningen och ta djupa andetag osv, titta med vid blick och sådär, men jag får handsvett och antagligen förhöjt adrenalin, och konstrar han går hjärtfrekvensen upp rejält...(på både mig och han, ibland kan jag HÖRA våra hjärtan bulta ikapp) Det här är skitjobbigt. Har hållt på med hästar länge, men är inte van att känna mig så maktlös. Hur ska jag göra för att han ska börja lita på att det jag ber honom om är ok. och inte farligt? (och för mig att lita på honom) Har jobbat honom mycket från marken och så.. det går betydligt bättre än när jag är uppsutten. han flyttar sig för mig vid markträning men vill liksom inte ta mig till sig som partner... Bra tips nån? Jag vet att det kan vara komplicerat att ge råd när man inte känner oss och så, och jag ska få hjälp av en tränare så småningom, men vad kan jag göra tills dess? Som det är nu vågar jag inte ens rida för att jag är rädd att det ska bli ännu mer fel.. (enda stället det går att träna på är grusvägen och där går mycket traktorer och lastbilar som han nu på senare tid har blivi skitskraj för..) Glad för alla som orkar bemöda sig att bry sig! Ha en bra dag mvh /fegisen
Senast ändrad: