Om man blir rädd??

pitbull_lisen

Trådstartare
Har ett problem, eller rättare sagt flera... Ska förklara lite... Jag har en quartervalack, som är riden till och från i ett år, han är fortfarande under grundträning, då vi inte har någon egen bana och med svenska förhållanden får man då liksom rida när det går... Han har varit hingst länge och kan därför ta fram "såna" tendenser, när han tycker nåt e förjävligt (jag ber honom om saker han inte förstår eller som i hans ögon är obehagliga) Han är väldigt känslig, och tar gärna till flykten när nått är farligt = vi har ingen toppen relation dvs. han litar inte riktigt på mig, och jag litar inte riktigt på honom. Att jag inte litar på honom kan bero på att jag har flygit av flera gånger när han bockat som en dåre, eller "dragit" och samtidigt hoppat... hans förtroende issue verkar vara att varje gång han blir skrämd för en läskig lastbil eller vi missförstår varandra så skyller han allt på mig... (kanske med all rätt??) men jag kan ju inte skydda honom från allt "farligt" det har jag gjort mer än tillräckligt! det gör att jag hamnar allt längre ner på hans "lista" nu blir han liksom spänd bara han vet att vi ska göra något.. i perioder funkar det jättebra, sen kan han bli väldigt skrämd för nåt och då liksom vill han inte veta av mig på flera månader... Nån som har nått bra tips till mig? Hur ska jag göra för att inte bli rädd utan lugnt fortsätta när han stirrar upp sig? nu blir jag nervös bara jag ska gå och sadla honom (vilket smittar av sig) har försökt kontrollera andningen och ta djupa andetag osv, titta med vid blick och sådär, men jag får handsvett och antagligen förhöjt adrenalin, och konstrar han går hjärtfrekvensen upp rejält...(på både mig och han, ibland kan jag HÖRA våra hjärtan bulta ikapp) Det här är skitjobbigt. Har hållt på med hästar länge, men är inte van att känna mig så maktlös. Hur ska jag göra för att han ska börja lita på att det jag ber honom om är ok. och inte farligt? (och för mig att lita på honom) Har jobbat honom mycket från marken och så.. det går betydligt bättre än när jag är uppsutten. han flyttar sig för mig vid markträning men vill liksom inte ta mig till sig som partner... Bra tips nån? Jag vet att det kan vara komplicerat att ge råd när man inte känner oss och så, och jag ska få hjälp av en tränare så småningom, men vad kan jag göra tills dess? Som det är nu vågar jag inte ens rida för att jag är rädd att det ska bli ännu mer fel.. :( (enda stället det går att träna på är grusvägen och där går mycket traktorer och lastbilar som han nu på senare tid har blivi skitskraj för..) Glad för alla som orkar bemöda sig att bry sig! Ha en bra dag mvh /fegisen

Senast ändrad:
Sv: Om man blir rädd??

Han blir rädd och gör dig rädd med sin reaktion. När du är rädd så finns det inte en chans i världen att han litar på dig, utan kopplar bort dig och fortsätter vara rädd på egen hand, och du blir ännu räddare. Ungefär så?

Du säger att det funkar bättre med markhantering. Gå ut och gå då! Ställ er och titta på alla läskiga saker, försök att själv vara lugn och inte ta för stor notis om traktorer och sådant som skramlar förbi. Finns det något gärde eller något precis brevid allt det läskiga, testa att träna markhanteringen där.

Om ni stöter på något han tycker är riktigt farligt, jaga inte upp dig, utan försök hitta någon sorts stillhet i dig, klia, smek, prata, försök överföra det lugnet till honom. Lättare sagt än gjort kanske, men jag tror du måste arbeta med dig själv för att kunna överföra din trygghet till hästen. En "ledare" bland hästarna är inte den som slåss bäst, utan dem som de andra vågar lita på.

Hoppas verkligen du klarar av att lösa det här, men tänk dig för vad du gör och ta ett steg i taget.

/Ida

Hola,

1. Bocksnöre. Han får inte bocka av dig, dels kan du göra illa dig och dels så blir du ännu räddare... Det är inga rädd-grejjer han gör då. Det är "dum-fasoner" från hans sida.
Ett effektivt tips är att sätta på ett "bock-snöre". Gör ett själv, anpassa ett tunnare rep från bettet, över huvudet och nacken och knyt fast det i gullet. Gärna att det inte kan ramla ner från nacken så du kanske får vara lite påhittig med tex extra ögla på nackstycket där du kan dra igenom snöret.
Varje gång han kommer att försöka bocka med dig så lär han upptäcka att han bara straffar sig själv. Efter inte alltför många gånger kommer han att sluta. Dock är det god ide att behålla bocksnöret tills ditt självförtroende har reparerats. Eftersom det inte stör hästen vid normalt arbete kan det sitta på länge.

2. Säkerhetshandtag. Du vill inte trilla av om det skulle råka gå fort eller bli stökigt. Tag ett grövre rep som du binder runt gullet. Skulle det börja stöka har du ett nödhandtag att håklla i. Funkar 38 gånger bättre än att hålla i hornet. Jag lovar.

3. One-rein-stop. Du vill inte att han sticker med dig. TRäna in one-rein-stop och praktisera det så fort du känner att han blir "stissig" Kliv av om du inte känner att han coolar ner. Sen när det lugnat sig kan du sitta upp igen.

4. Maskera din rädsla-sjung!. Han börjar stöka när han känner att du spänner dig. Ett sätt är att man slutar andas. Med det menar jag inte att man helt slutar andas men när man blir rädd så slutar man att andas med magen (eller hur jag nu skall uttrycka det) och andas bara flyktigt. Detta känner hästen och det är som att trycka på "LÄSKIGT-ALARM-knappen".
För att luras, dvs andas med magen så hästen inte blir rädd så fungerar det att sjunga. Ljudet av sången (även om du sjunger aspissdåligt) i sig gör faktiskt oftast hästen lite lugnare på nått sätt oxå.

5. Lita på honom-lätta på tygeln! När du spänner dig eller känner minsta oro så kramar du omedvetet händerna, drar händerna mot kroppen. Med kortade tyglar som följd. Detta är lika med att trycka på LÄSKIGT-ALARM-knappen. Därför (även om det är svårt) lätta på tygeln (alt håll fram händerna så han upplever att han har lättad tygel). Låt honom röra sig i rask skritt men går det över i någon annan gångart så gör du one-rein-stop och kör på punkt 3.

6. Många mil i benen. Ge hästen många mil i benen. Dvs rid inte bara korta pass utan ge er iväg på lååånga promenader. Gärna 2-3 timmar så han verkligen får lov att kolla på naturen och komma på andra tankar än att stressa upp sig.
Rid tills ni är trötta (både i huvudet och i kroppen) bort från stallet. Be gubben eller kompisen komma och hämta er med trailern. Ett bra sätt att slippa få honom att stressa hemåt oxå...

Några ganska handfasta råd som faktiskt fungerar...

mvh Eva

Hej!
Känner igen mig i mycket av det du dkriver, och jag kan inte påstå att jag kommit särskilt långt, men jag kan förmedla råden jag fått av mina två tränare.
Den ena säger att jag ska rida samma sträcka årminstone fem ggr/vecka. Då jag är längst bort på denna sträcka - sitt av och ge morot e dyl. Rid tillbaka och ingen hink eller så då vi kommer tillbaks.
Om man kan göra detta till ett arbete som hästen lär sig omfattningen av, så får vi in något som kan funka rutinmässigt. Han säger också att hästar slutar bocka, det tar bara olika lång tid.
Den andra rekommenderade tömkörning, vilket jag har gett mig på nu. Det känns tryggt och bra. Tanken är att en rutinerad ryttarkompis sak rida pållen ett par veckor, så får vi se om min rädsla kan minska av att se hur hon gör + att hästen får ur sig energi.
HAr dessutom tagit bort all havre ur foderstaten, och lagt till magnesium och proteintillskott med hop om en lugnare häst.
Hoppas att något av detta ger dig något.(Som min ena tränare sa - riskera inte för mycket, det är bara en häst, och sådana finns det faktikt fler av, om det inte blir bättre).
Lycka till!

Tack så mycket för era fina tips och bra svar :bow: har provat bocksnöre lite men det verkar inte funka gör bra.. vill inte ha den FÖR hårt då får han ju bestraffning när han vill gå rätt med huvudet ungefär i linje med manken och sätter jag den så han ska nå att gå "normalt" klarar han att bocka/ hoppa ändå =/ han hoppar liksom rakt upp i luften först, sen om man kommer på glid fortsätter han ibland att konstra/ hoppa/ springa. Jag har upptäckt att quartrar visst ÄR VÄLDIGT snabba på att vända och innehar krafft.... jobbit bara när dom använder det mot en istället för tvärtom.
Och JO jag vet att de vill ha en trygg ledare mm att de annars inte kan lita på en men HUR ska jag bli den? Hur ska jag tänka? det är det jag funderar på.. men tackar ödmjukast er som kommit med tips och ideer! :bow: :bump:

Om han fortfarande är hingstaktig och har mycket krux för sig så måste du se till att motionera honom MYCKET! han behöver antagligen bli av med mycket energi. Sedan gäller det nog för dig att markträna varje dag för att visa att det är du som är ledaren och att det är du som bestämmer. Om du har sett Mounty Roberts film "join up" så tycker jag att du ska prova den metoden på honom. Dels så visar du att du bestämmer och så får din häst också springa av sig en hel del innan ridpasset. Du kan ju också ta hjälp av någon tränare som kan hjälpa dig på en gång när hästen börjar konstra. Hoppas att du får till din häst! :)

Jag tycker detta låter som en av de mer omogna unghästarna. Ni måste komma till ett läge där han känner att han får växa. Att hans förtroende höjs både för dig och för sig själv. Helst bör du ju ha honom någonstans där du har arenor att vistas i. På så vis kan du kontrollera mycket mer av det som sker, dvs du utsätter honom inte för mer skrämselträning än han klarar av för stunden.

*markträna alltid innan ridning.

*ha en kunnig medhjälpare som har honom i longerlina när du rider. dels för att han känner sig tryggare med någon på marken, dels för att denne hjälper dig att få stopp på honom.

*ha med honom som handhäst till en trygg ledarhäst, och gå mycket promenader med bara honom och dig.

*Träna honom gärna fler gånger per dag. Det brukar fungera bättre än ett väldigt långt. Risken är annars att han lägger in protester för att han känner att han inte orkar.

Åh vad bra! ännu mer tips :bow: Har provat monty roberts metod lite (lusläst hans böcker mm) Men vi får inte till det HELT och hållet... får ofta join up men sen är det betydligt svårare att hålla honom fokuserad på mig och fortsätta med att följa mig mm...
Det svåra är ju för oss mycket att vi inte har någon bra bana att vara på så precis som du säger är det svårt att reglera vad man ska utsätta honom för... även att "springa av" honom före ridning. kan ju bara vara på vägen (utom på hösten några månader när det är stubbåker=) så de två senaste gångerna jag har vart ute och ridit har vi mött både annan ryttare, bilar och en lastbil på en liten grusväg :eek: inte så kul... efter det vägrade han lämna stallbacken! (blev panikslagen och ramlade t.om i en snödriva när lastbilen kom) så kanske inte så konstigt ändå... allt det här blandat med en lite "testig" personlighet (och min osäkerhet så klart) kanske behöver en del kontrollerad träning för att bli bra..? Önska bara jag hade allt det där...medhjälpare......banor.....obegränsat med tid.....rutinerad hästförebild...(har bara en liten tvårig fjompa som börjar ta efter honom) suck.....:crazy: jaja ska ev. flytta nu och där ska jag i alla fall få anlägga en paddock... Ha en bra dag!

Du har inte funderat på att lämna honom till en beridare? Jag har själv ridit in en komplicerad unghäst för några år sedan som gjorde att jag blev rädd och osäker och till slut hade ont i magen inför varje ridpass. Det tog hemskt länge (flera år) att få hästen pålitlig och ridbar och för mig att få modet tillbaka. Detta hade jag säkert sluppit om jag lämnad bort hästen till någon proffesionell över t ex sommaren.

Nu har jag blivit med unghäst igen som jag håller på att rida in, och jag har lovat mig själv att vid minsta lilla osäkerhet skicka iväg henne till beridare. Nu går hela projektet kalasbra, men jag kommer ändå skicka iväg henne lite längre fram i utbildningen för "finslipning" :)

Druvan skrev:
Du har inte funderat på att lämna honom till en beridare? Jag har själv ridit in en komplicerad unghäst för några år sedan som gjorde att jag blev rädd och osäker och till slut hade ont i magen inför varje ridpass. Det tog hemskt länge (flera år) att få hästen pålitlig och ridbar och för mig att få modet tillbaka. Detta hade jag säkert sluppit om jag lämnad bort hästen till någon proffesionell över t ex sommaren.

Nu har jag blivit med unghäst igen som jag håller på att rida in, och jag har lovat mig själv att vid minsta lilla osäkerhet skicka iväg henne till beridare. Nu går hela projektet kalasbra, men jag kommer ändå skicka iväg henne lite längre fram i utbildningen för "finslipning" :)

JOdå, och jag tror det får bli så.. han var hos Tommy bäcklund (dock bara tre veckor) när han skulle "startas" Dock hann (?) han bara rida honom tre gånger på den tiden... tiden innan gick åt till tömkörning och markträning...(han var ändå sadelvan och ganska mycket marktränad innan) Har nu hittat en annan kille som är duktig ffa. på¨ledarskap och sånt, som ska få ta honom ett tag... jag är bara rädd för att JAG inte hänger med då... (ska dock försöka åka dit så ofta som möjligt för att rida jag med), men ändå... vi kanske faller till gamla mönster när han kommer hem igen till sin "gamla vanliga" miljö?? Tror nog det får bli så ändå... Jag har också lovat mig själv att görá det direkt med nästa unghäst (har en tvåårig qh märr) :bump: Orkar inte med det en gång till... ska nu hem och gå en lång promenad mad honom iaf... känns knappt som det är någon idé att rida nu innan han får komma på träning (han är dessutom pissesur och känslig under fällningen) :eek: ska göra lite "förtroendeövningar" mm. med honom men inte rida ut... inte förän han varit där. Känner att jag inte fixar det själv (inte där vi bor nu)

Jag har inte heller corall e.dyl men i den lilla hagen går det att köra join-up med hästen. Något du kan prova?

cristobal skrev:
Jag har inte heller corall e.dyl men i den lilla hagen går det att köra join-up med hästen. Något du kan prova?

Jo det är så jag har fått göra också... man får hålla till godo med det som finns (tyvärr) har även en inhägnad "rundcoral" men det går väl bara att använda några månader om året =/ är så blött där på åkern.. (för att inte tala om halt = inte bra) man vill ju inte de ska gå omkull när dom brallar (vilket han gjort flera ggr, känns inte så kul)

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 315
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka