Öm i ryggen!

Ömma muskler kan man få av mycket.
Det behöver inte vara värre än en överansträngning och då hjälper värme, massage och liniment ypperligt.
Återkommer problemen eller om dom är svåra att bli av med så måste man börja undersöka lite mera och hitta orsaken.

Var har du hittat någon halt häst?

Du nämner ju själv det, även om du använder nästintill. För mig är det så att är hästen nästintill halt så har den helt klart uppvisat någon rörelsestörning i samband med sitt ryggonda.

Eftersom jag har god erfarenhet av "onda" ryggar, så vet jag också hur illa det faktiskt kan bli genom att man inte tar reda på varför hästen faktiskt har problem i sin rygg. Det finns åtskilliga orsaker som kan medföra ryggproblem, och som tydligt kommer idager vid kallare väder eller väderomslag.

Klart att det uppvisar en rörelsestörning om dom är ömma!
Hur bra rör du dig när du har rejäl träningsvärk?

Bara för att en häst visar ömhet behöver det inte vara ett problem som kräver några större åtgärder.
Visst ska man vara uppmärksam men man behöver faktiskt inte dra på så himla stora växlar till att börja med.
Jag har en "en veckas regel". Är hästen inte symtomfri efter en vecka trots lämpliga åtgärder så söker jag hjälp. Det behövs sällan.
Akuta tillstånd kräver akuta åtgärder men till dessa hör varken lite ömhet, lättare vrickningar, sträckningar eller småsår.

"Lillan" som hästen kallas har aldrig haft några problem med rygg eller hältor (varken förr eller senare) men att stå och spänna sig i åtta timmar klarade hon inte.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
795
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 185
Senast: Mauen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama