Om hunden biter

S

SessCa

Funderade lite på det här med lagen och om hundar biter.
Vad säger egentligen lagen om:
Om min hund oprovocerat går till anfall?
Om min hund känner att sin possition är hotad och biter?
Om min hund anfaller i försvar då någon i dens omgivning blir attackerad?

Finns det några lagar om sånt?

Sv: Om hunden biter

Det är väl den hunden som biter som blir straffad. Oavsett orsak.

Är det verkligen så? :eek:
Nu menar jag ju människor, och inte andra hundar.
Men det gör väl ingen skillnad.

Men ett ex:
Tjej är ute och går med hunden sent en kväll.
En man försöker råna/våldta/misshandla Tjej.
Hunden går i försvar och biter Mannen ganska illa.
Då är det alltså hundägarens fel?

Det finns flera trådar om detta under "Hund". Rätt så nya också...

Jaha, då får jag väl leta mer nogrant. Använde väl fel sökord.

Lagen om strikt ägarnasvar gör dig ansvarig till allt hunden gör - oavsett hur provocerad den har blivat av vare sig andra hundar eller männsikor.

Skulle nån tex komma rusande runt ett hörn och inte se hundenoch snubbla på den så att persone trillar så är du ansvarig (dvs att hunden inte ens varit aggressiv)
Även om din hund är kopplad och en liten,agressiv hund springer lös och attackerad din och din hund i sina förka att fly råkar trampa/bita den andra så är det den hunden som skadad den andra hunden som är ansvarig...
Och även om nån kommer fram till dig och SPARKAR din hund och din hund biter så är du enligt lag ansvarig (du kan i din tur motanmäal för djurplågeri)

MEN när det gäller en person som attackerat DIG så kan du hävda NÖDVÄRNSRÄTT som ger dig rätt att "med det våld nöden kräver" försvara dig även med hunden som "vapen".

escodobe skrev:
MEN när det gäller en person som attackerat DIG så kan du hävda NÖDVÄRNSRÄTT som ger dig rätt att "med det våld nöden kräver" försvara dig även med hunden som "vapen".

Japp, så är det. För några år sedan var det en hund som fick pris som årets hund (eller något liknande) efter att han försvarat sin matte från en man som överföll henne, och då bet hunden mannen flera gånger innan mannen flydde.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 575
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar