Om hunden biter ngn genom buren, följder?

N

Nozer

Om man har hunden sittandes i bur bak i bilen.
Man ska in en snabbis o handla, o hunden är med i bilen.

bakluckan lämnas öppen pga värmen. Buren är självklart låst.

Ngn går fram till buren, sticker in handen o hunden smäller till.

Vad händer i ett sånt läge?

Går man på zoo o sticker in handen till tigrarna får man skylla sig själv, men hur är det i detta fallet?

Sv: Om hunden biter ngn genom buren, följder?

Jag har ibland slängt upp ett grönt kompostgaller på grinden bak. Dels för att då ser folk in lite sämre och så den extra tid det tar för dem att peta in sina fingrar 2-3 cm längre så hinner hunden varna att de ska dra undan sina fingrar. Hon skulle iofs aldrig gjort något, men jag gilar inte att hon skrämmer livet ur folk och det hör till undantag att jag lämnar henne just därför.

& i vissa fall blir man verkligen helt rädd för hur lagen fungerar :eek:

Det tycker jag inte att man ska vara. Ett strikt ansvar för din hund innebär inte (och jag vet inte hur många gånger jag har skrivit detta på det här forumet) att man i alla lägen tvingas att betala ett skadestånd när ens hund orsakar någon skada.

Skadestånd jämkas om den skadelidande har varit medvållande, t.ex. genom att stoppa in fingrar i en bur med hundar.

PÅ zoo måste det finnas såpass säkra stängsel att sånt så långt möjligt undviks! Tänk på att även barn kan sticka in fingrarna. Du får väl skaffa dubbla grindar.
PL

Om man har hunden sittandes i bur bak i bilen.
Man ska in en snabbis o handla, o hunden är med i bilen.

bakluckan lämnas öppen pga värmen. Buren är självklart låst.

Ngn går fram till buren, sticker in handen o hunden smäller till.

Vad händer i ett sånt läge?

Går man på zoo o sticker in handen till tigrarna får man skylla sig själv, men hur är det i detta fallet?

Sätt upp en bild på en morronade hund. Eller nåt med fingrar genom galler med ett kryss över.

jo, men att skadeståndet jämkas innebär inte att du är helt oskyldig om din hund biter!

alltså, du har alltid strikt ansvar för allt vad din hund gör, men andra människor har också ansvar för vad de gör mot din hund. då kan det gå jämnt ut vid en ev olycka.

jo, men att skadeståndet jämkas innebär inte att du är helt oskyldig om din hund biter!

alltså, du har alltid strikt ansvar för allt vad din hund gör, men andra människor har också ansvar för vad de gör mot din hund. då kan det gå jämnt ut vid en ev olycka.

Det är ju det jag skriver. ;)

PÅ zoo måste det finnas såpass säkra stängsel att sånt så långt möjligt undviks! Tänk på att även barn kan sticka in fingrarna. Du får väl skaffa dubbla grindar.
PL

Är inte det minsta orolig att våran kille skall bita ngn. Det är han för snäll för.
Frågan är bara rent hypotetisk.

/Tobbe

skulle bara förtydliga ännu mer så folk inte inbillar sig att jämkning = du är fri från ansvar.

du är tyvärr alltid ansvarig för vad din hund gör.

Om man sätter upp varningsskyltar då för att lägga ansvaret på individen?
Om det blir en rättslig process görs ju en individuell prövning och har man då satt upp varningsskyltar borde påföljden iaf bli mkt mild.

Gällande små barn som inte kan läsa men vill stoppa in fingrarna, har man som föräldrer ingen skyldighet att hålla koll på sina barn?

Kommer ihåg en process där ett barn drunknade på ett nöjesbad trots badvakt.
Badvakt och nöjesbad friades för att ansvaret bedömdes ligga hos föräldrarna.

Jag skulle aldrig lämna någon av våra hundar obevakade i buren med vidöppen baklucka, såvida det inte satt lås på buren! :eek: Vi har en krok som vi hakar i mellan luckan och bilen så den står på glänt, men inte tillräckligt för att man ska kunna öppna burdörrarna + gläntade fönster så det blir lite korsdrag. Kroken och luckan försvårar även för andra att störa hundarna. :idea: Finns att köpa på välsorterade djuraffärer. :bow:

Jag skulle aldrig lämna någon av våra hundar obevakade i buren med vidöppen baklucka, såvida det inte satt lås på buren! :eek: Vi har en krok som vi hakar i mellan luckan och bilen så den står på glänt, men inte tillräckligt för att man ska kunna öppna burdörrarna + gläntade fönster så det blir lite korsdrag. Kroken och luckan försvårar även för andra att störa hundarna. :idea: Finns att köpa på välsorterade djuraffärer. :bow:

Har en fet regel sittandes över buren, så ska dom in där lär dom ha med sig vinkelslip.
Har en egentillverkad "luftkrok" av lite längre modell som vi använder för det mesta. Men ibland är det så varmt så man måste ha luckan öppen.
Är man hemmavid e hunden kvar hemma helt enkelt. Men semster tid etc blir han av naturliga skäl kvar i bilen, o då måste man ibland ha det helt öppet.

/Tobbe

*KL*

Ett helt ärligt svar från min sida som inte har ett skvatt med lagen att göra; Stoppar någon in fingrarna till min hund och han hugger så betalar jag gärna skadeståndet samtidigt som jag med största trolighet skulle skälla ut och hånskratta år filuren som var korkad nog. Och är det ett barn; VAR fanns föräldrarna isf? Hellre det än tanken på att han får "godis" eller annat blaj. Nu har han börjat visa vakt i bilen så någon överhängande risk tror jag inte att det finns att nån får för sig att köra dit fingrarna visserligen.

Vi lämnar alltid bakluckan helt öppen om vädret tillåter, men vi har lås på burarna. Och kommer troligen sätta dit hänglås med så småningom.

Jag oroar mig mer för att nån får för sig att mata hunden än att dom ska stoppa in fingrarna.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 108
Senast: ako
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 612
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka