Om hingstkalendern...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Om hingstkalendern...

Jag har bekanta som äger en Nordsvensk brukshingst som ska visas nu i vår. Dom har gjort en CD om den hingsten och blir han godkänd så kommer intresserade stoägare att få köpa den (CD:n alltså) till en billig penning (den kostar ju bara några kronor att göra). Jag har sett delar av den, den är inte helt klar ännu, och jag måste säga att den är fantastiskt bra. Jag hoppas verkligen att fler hingstägare nappar på idén, för det är ju som någon sa innan, att det handlar om att marknadsföra en produkt och det tycker jag att många hingstägare är dåliga på.
Hur som helst, på CD-skivan finns (än så länge) mängder med bilder, (exteriörbilder från alla håll, huvudbilder, bilder när hingsten brukas i körning och ridning) stamtavla i 10 led med bilder och info om färg och div. mått, filmsnuttar på hingsten i olika situationer, och en mängd övrig information som t ex hovkvalité och spermakvalité.

Nu är det här en Nordsvensk brukshingst och där är marknadsföringen av hingstarna traditionellt urusel, så den här hingstens ägare kommer nog att väcka uppmärksamhet. Positivt tycker jag! Det är dax att någon rör om i grytan!!

Väldigt positivt. Önskar att halvblods hingst ägarna kunde få tummen ur r***n och göra lika dant.

Ja även inom travet finns det. Har en kompis som har travhästar och ett fölsto. Där får de VHS-filmer på hingstarna. Gratis.
Kompisen hade flera VHS-filmer hemma med massor hingstar som hon fått.
Men inte tittat på då de bara kollar på tider och insprungna pengar, de är inte så intresserade av exteriör, rörelser m.m.
Och inom övrig hästavel där stoägarna efterfrågar filmer för att kunna se exteriör, rörelser m.m. finns det inte.
Visst är det typiskt :p

kima skrev:
Och inom övrig hästavel där stoägarna efterfrågar filmer för att kunna se exteriör, rörelser m.m. finns det inte.
Visst är det typiskt :p

Kan man lungt säga.

Ska återkomma med mer exakt fakta kring detta. Att journalister närvarar vid premieringar ska vi vara glada för, men de frågar alltid om man samtycker. Att filma andras hästar vid samma premiering, inte fråga ägaren och dessutom sälja filmen är jag tämligen säker på inte är juridiskt hållbart. Återkommer när jag kollat upp igen. Ha tålamod! :smirk:

De vänner och bekanta jag känner som har avel av varmblodstravare är mycket intresserade av exteriör, rörelser etc. De vill verkligen se hingsten röra sig. Självklart är hingstens (och stoets!) egna karriär viktig men den måste ju, precis som hos halvblodens, ses i sitt sammanhang.

Hovdam skrev:
Ska återkomma med mer exakt fakta kring detta. Att journalister närvarar vid premieringar ska vi vara glada för, men de frågar alltid om man samtycker. Att filma andras hästar vid samma premiering, inte fråga ägaren och dessutom sälja filmen är jag tämligen säker på inte är juridiskt hållbart. Återkommer när jag kollat upp igen. Ha tålamod! :smirk:

Då skulle jag vilja påstå att den journalisten antingen inte har varit en riktig journalist och därmed inte känner till vad som gäller (och tar det säkra före det osäkra), eller så är det en väldigt ödmjuk journalist som på eget initiativ frågar för att hon eller han tycker att det hör till god uppfostran. Herregud, fotografer kan till och med åka hem till folks gårdar och plåta vanvårdade djur utan att behöva fråga ägaren om tillstånd!

Hovdam skrev:
" Att filma andras hästar vid samma premiering, inte fråga ägaren och dessutom sälja filmen är jag tämligen säker på inte är juridiskt hållbart. Återkommer när jag kollat upp igen. Ha tålamod! :smirk:"

Du har tydligen fortfarande inte förstått vad vi andra menar. :o
Vi vill att hingstägarna eller exempelvis ASVH som anordnar bruksprov hingstvisningar etc. filmar hingstarna och säljer filmer så vi stoägare kan köpa. Och detta borde naturligtvis ses som en service åt hingstägarna. Ett utmärkt tillfälle att marknadsföra sin hingst. Ev. kunde ju ASVH ta ut en avgift för de hingstar som vill vara med.

Jag upprepar igen. Jag har aldrig skrivit att jag ska filma för att sälja.

Däremot fick jag som svar från ASVH av Cerrie Hedin att de inte har varken tid eller råd att genomföra något liknande. Däremot rådde hon mig att försöka få tag på någon som filmar privat. Cerrie Hedin på ASVH skrev att tidigare år har Wermlands Halvblodsklubbs medlemmar filmat som privatpersoner och de filmerna har de visat på sina avelskvällar. Även har de visat filmer som privatpersoner har filmat från visnignar i Tyskland.

Dessutom finns det ju sk paparazzifotografer som tar kort uppklättrade i träd med jättezoomar rakt in i mer eller mindre kända personers sovrum m.m. och säljer till skvallerpressen. Det är ju inte olagligt. Även om jag tycker det är fel.

Men som sagt ingen har skrivit här att någon privatperson skulle filma och sälja. Vi vill bara att hingstarna ska börja marknadsföras med filmer och eftersom det är dyrt att ha en hingst på varje film vore ju idealet att filma när flera var samlade och visades iordninggjorda m.m. :banana:

Vilken bra affärsidé! Är det ingen här med filmartalanger som nappar på idéen? Även hingstägarna borde vara intresserade av att lägga en summa för en sådan marknadsföring.

Bara ett snabbt svar - jag frågade Flyinge innan jag åkte ner till Avelschampionatet i höstas eftersom jag tidigare sett nån form av förbudsskyltar, kom inte ihåg exakt vad det stod. Bara för att kolla upp vad som gäller - jag var väl klar över att jag skulle få fotografera men bättre att kolla upp en gång extra.
Svaret jag fick var att det finns skyltar om filmningsförbud (det fanns också en orsak till det) men jag har väldigt svårt att tro att dom skulle säga något om att man filmar för privat bruk.
Pressfotografer är naturligtvis helt ok.

Vad det gäller att jag ringde och frågade, så tror jag knappast att jag skrev det här. Kanske nämnde det för nån enstaka kompis men jag är knappast orsak till några missuppfattningar i den här tråden?

Mvh Cissi

Tycker nog att det är du som missuppfattat mig. Jag har aldrig påstått att du eller någon annan här hade för avsikt att sälja någon av era filmer. Vad jag ville poängtera var bara att OM någon som läser denna tråden bör vara medveten om att man bör kolla upp vad som gäller. Ifall denna person haft som avsikt att sälja filmen vidare. Har jag uttryckt mig klart nog? ;)

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
G
Islandshäst I slutet av 70- och början av 80-talet rasade en ganska infekterad debatt inom islandshästsverige. I centrum stod ett antal hingstägare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 521
Senast: Isold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv