Om hingstkalendern...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Om hingstkalendern...

Varför inte fråga ponnyhingstägarna också? Där finns nog intresse.

det behöver ju inte vara så himla märkvärdigt huvudsaken är ju att man kan se på ett ungefär hur hästen/hingsten ser ut.

Det kanske vore något att börja med som hingsthållare om man vill marknadsföra hingsten...Allt som gick åt var en videokamera, en dator och en snäll svåger

Helt rätt! :bow: :bow: Det ska ju inte vara en heltaskig film, men med lite övning kan ju vem som helst göra en någorlunda hyfsad filmsnutt! ;)

betäck ALDRIG med något du inte sett live eller åtminstone på video

:bow: :bow:

Detta är något som borde vara självklart egentligen! Med handen på hjärtat så undrar jag om hälften av betäckande folk sett hingstarna live som de använt?Jag har ju själv betäckt med hingstar jag inte sett live...men där jag däremot följt upp avkommor till hingstarna sedan innan. ;)

Ville bara tala om att " uppfödarens egna bibel, hingstkalendern nu är på " G " enligt ridsports hemsida. Planerat att den utkommer 1 mars. Betalar man in pengar till PG så skickar dom hem den. Smidigt !

Dom har föresten gjort om ridsports hemsida - väl värd ett besök !

Helen

Man kunde kanske be att de gjorde en CD på alla hingstar som gick igenom på bruksproven ? Det skulle väl vara smart att någon proffessionell filmade därnere och att man sedan döpte CD´n till Bruksprovet 2005 tex och så var då alla godkända hingstar med där :idea:

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com[/QUOTE]

Gud vilken bra ide! Har du förmedlat den till ASVH eller Flyinge.
Jag skulle kunna tänka mig att betala en bra slant för en sådan skiva.
Även en från tex hingsttåget. Ännu hellre en DVD.
Tänk att få sitta hemma i soffan och titta om och om igen.
Vore ju ett ypperligt tillfälle att marknadsföra sin hingst för hingstägare.
Jag är faktiskt förvånad över hur svårt det är att få tag på en film på de hingstar man är intresserad av.

Nej, jag har inte framfört det till ASVH. :p Jag skulle också kunna tänka mig att betala bra för en sådan DVD. :smirk: Vilka hingstar är du intresserad av ?

Hälsningar Helen

Tycker att du kan lägga fram det till ASVH, inte för att jag tror dom nappar, men det är ju värt ett försök.

Vi får tjata på tills vi får våran video någon gång...om inte annat kanske tjatet uppmuntrar hingstägarna att lägga ut videosnuttar själv på sina hemsidor!

Jo

Jag tog en chans och mailade ASVH. Fick snabbt svar.
"Att det var var så kort tid (mest för hand ca 1-2 min) som de godkända hingstarna visas på avelsshowen så det ger nog inte mycket för en stoägare. Resten av hingstarnas prov är ju utspritt under hela veckan så det blir en mycket
dyr apparat att filma detta, man vet ju inte heller förrän på lördag
kväll vilka som är godkända. Den DVD:n skulle kosta multum att köpa och priset gör nog att intresset uteblir."

En annan idé i så fall är kanske kunde de istället ställa upp med en tjänst att alla hingstägare fick lämna in en videosnutt på ca 5 min/var. Både ridn och löshopp tex. så kan ASVH i efterhand sammanställa allt till en DVD med de godkända hästarna. Vilken marknadsföringschans för hingstägarna.
Eller kanske alla som deltar och så skickar de in dom i förväg och man kan köpa med sig DVD hem redan på Bruksprovet. Så får man spola förbi de som inte blir godkända.

En annan idé i så fall är kanske kunde de istället ställa upp med en tjänst att alla hingstägare fick lämna in en videosnutt på ca 5 min/var. Både ridn och löshopp tex. så kan ASVH i efterhand sammanställa allt till en DVD med de godkända hästarna. Vilken marknadsföringschans för hingstägarna.
Eller kanske alla som deltar och så skickar de in dom i förväg och man kan köpa med sig DVD hem redan på Bruksprovet. Så får man spola förbi de som inte blir godkända.

Vad det de eller du som kom med det förslaget eller är det en ny idé som du kom på nu?

Hingstar ja.

Jo det var allt många intressanta med i år. Jag är intresserad av gångartshingstar.
Sandro Hit, Krack C och Don Schufro har ju flera söner med. Men det var allt många fler intressanta.
Jag måste försöka ta mig ner. Får man filma själv? Om jag kommer ner ska jag nog packa videon.

Det var tyvärr jag som kom på den idén. :idea:

Men jag har allt mailat det till ASVH med. Som en budget-variant. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Du bör nog kontakta ASVH och fråga om det är tillåtet att filma inne på bruksprovet - så du inte släpar på kameran i onödan menar jag ;).

Hälsningar Helen

clownen skrev:
Du bör nog kontakta ASVH och fråga om det är tillåtet att filma inne på bruksprovet - så du inte släpar på kameran i onödan menar jag ;).

Hälsningar Helen

Klart att det är tillåtet?! Det vimlar ju av videokameror där inne under provet, min kompis hör till dem som filmar massor och sen tillbringar timmar i soffan hemma, analyserande.

Att filma är säkert ok, MEN bara för eget bruk. För att vara på säkra sidan bör du tala både med hingstägarna som ASVH. En sak jag är säker på är att du inte får sälja denna video vidare utan tillstånd eller avtal.

Jag filmade själv förra året vid en premiering (vän som visade hingst) och ingen sa ngt om att jag inte fick filma. Eftersom jag jobbat en del med video/film tidigare kan jag med säkerhet säga att jag inte får lov att sälja videor med hingstar ägda av andra än mig själv eller med medgivande från hingstägaren. Säger sig ju nästan självt, eller hur?

Vad det gäller frågan om hingstarna - jag tycker det är dags att ASVH och hingstägarna börjar förstå fördelarna med en internetbaserad katalog. Fler möjligheter att visa hingsten (rörelser, fler vinklar etc.) och möjligheter att uppdatera under året. Detta är bara ett par fördelar. Idag skulle man utan problem kunna lägga upp en mycket avacerad katalog vilket bara skulle vara till fördel för våra svenska uppfödare, men också ett bra sätt att visa svensk avel internationellt. Självklart skulle denna internetkatalog kosta pengar, men i längden tror jag inte det skulle bli så mycket dyrare för oss intresserade. Tryck kostar pengar! Gör man katalogen på nätet behöver man bara göra den en gång!

Tja, som sagt, bara en tanke. :smirk:

Om det du säger skulle stämma så skulle inte heller exempelvis hästtidningarna kunna ta bilder under provet och publicera i tidningen som säljs utan att ha varje enskild hingstägares tillstånd. Eller vanliga tidningar ha bilder på människor som inte givit sitt medgivande. Detta stämmer förstås inte och därför undrar jag vilken lagstiftning du hänvisar till i detta påstående?

Du missförstod mig helt.

Jag hade inte en tanke på att sälja om jag filmar själv. Den filmen skulle jag bara sitta och gotta mig åt själv.

Jag föreslog ASVH att de skulle filma och sälja. Det är en annan sak.
Om jag filmar själv har jag inte en tillräckligt bra utrustning för att ta betalt för det. Inte heller kunskap.

Ja någon gång måste de ta sej i kragen och se till så att "film blir verklighet".

Jag tycker det är bra...ju fler som ringer/mailar -ju bättre!

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
G
Islandshäst I slutet av 70- och början av 80-talet rasade en ganska infekterad debatt inom islandshästsverige. I centrum stod ett antal hingstägare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 521
Senast: Isold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv