Om hästen sticker, vad gör ni?

Presto

Trådstartare
Som rubriken säger, fast detta gäller främst inom longering, tömkrning och dyl.

Om ni är i en inhängnad paddock/hage/manege, släpper ni hästen då?
Beror det på om den är skrämd eller bara lite busig?
Om ni är ute nära stallet eller långt ifrån stallet?

Så svara gärna, i vilka situationer skulle ni släppa hästen och låta den springa och i vilka skulle ni försöka hålla hästen.

Dom flesta jag har pratat med säger att man alltid ska släppa hästen för att minska risken för skador både för en själv och för hästen. Medans vissa tycker att det kan uppstå mer skador om hästen springer runt lös med t.ex. tömmar efter sig.

Så hur gör ni?

Sv: Om hästen sticker, vad gör ni?

Om ni är i en inhängnad paddock/hage/manege, släpper ni hästen då? Om jag någon gång skulle få för mig att longera, Ja. Vid ridning, nej.
Beror det på om den är skrämd eller bara lite busig?Spelar ingen roll om det är bus eller om den blivit skrämd, svaret är detsamma
Om ni är ute nära stallet eller långt ifrån stallet? Destu längre ifrån stallet destu hårdare håller jag. Inte kul om en häst kommer lös på en trafikerad väg.

Dom flesta jag har pratat med säger att man alltid ska släppa hästen för att minska risken för skador både för en själv och för hästen. Medans vissa tycker att det kan uppstå mer skador om hästen springer runt lös med t.ex. tömmar efter sig.
Har varit med om ett antal avtrillningar, Ja hästen springer oftast hem till stallet. Men när den kommit tillbaka och svetten har runnit och sadeln suttit under magen då önskar man att man försökte hålla lite till=/ Jag anser att man alltid ska försöka hålla kvar hästen. Både för hästen och ryttarens skull. Skulle aldrig förlåta mig om hästen var skadad när jag kom hem till stallet! Utrustningen struntar jag i. Hade som sagt en häst som kom tillbaka med sadekn under magen. DEt var bara att slita av skiten och försöka lugna pållen. Tog några dagar innan allt var som vanligt. Och då blev det ridning utan sadeln då bommen gick av.

Så hur gör ni?

Jag försöker hålla i så länge som möjligt i alla sådana situationer.
Vid tömkörning har jag aldrig behövt tänka på det eftersom jag inte varit i den situationen, men vid longering har jag väl behövt hålla i ordentligt när ponnyn velat springa hem till stallet i full karriär (hon har alltid en massa hyss för sig).
Det känns som att det är säkrare att hästen är rädd och hos mig än rädd och lös på stallplan/vägen/skogen...

Försöker parera och hålla kvar. Ser det som större risk för dels ev andra ekipage, men också mig själv att fastna om jag släpper tömmarna. Dessutom vill jag inte att hästen ska koppla att den kan dra sig loss. Därigenom inte sagt att jag aldrig släpper. Finns det risk för att hästen ska vira in sig eller ben i sträckta tömmar släpper jag.

Här håller vi så att händerna blöder :D

Det har hänt en enda gång att jag släppt med flit, det var i en stängd paddock och en vettskrämd häst i longerlina som en annan tjej hade tappat. När jag fick tag i honom så började han snurra i panik och höll på att linda in benen i linan så jag släppte innan han gick omkull.
Nästa varv i full galopp så fick jag tag i honom igen och då fick vi äntligen stopp på honom. Tur var det för nylonlina, grusig paddock och inga handskar det gör ont! Länge!

Sen har man ju blivit avslängd och inte lyckats hålla kvar men det är det ju inte så mycket att göra åt.

Skulle aldrig någonsin få för mig att släppa! :eek: Även om det vore för att linan på något sätt trasslat in sig i benen på hästen (hur osannolikt det än må vara?) eller om det vore fara för mig själv så skulle jag säkert inte inse det förrän det var för sent. :crazy:
Det enda jag kan tänka mig är att om jag tömkör så släpper jag efter på yttertömmen och försöker hålla kvar hästen på volten.

Jag har bara en gång tappat hästen vid longering när hästen fick frispel och for iväg när jag inte var tillräckligt uppmärksam. :o Men på något vis så landade linan i händerna på mig när hästen sprang förbi mig och jag kunde då utan problem få stopp på pållen. :p

Aldrig i livet att jag släpper en normal häst. Som tur är så är jag rätt bra på att parera och tajma min parering så jag minns inte ens sist ngn häst slet sig från mig under jobb. Min hästar lär sig snabbt att matte har mer teknik och kan hålla dem på plats oavsett vad som händer och blir snabbt väldigt kontrollerbara med mig.

Värre är det om man hanterar andras j*la bulldozers. Då skiter jag faktiskt i vilket och släpper om det blir farligt. Med mina hästar blir det aldrig farlig eftersom jag lägger STOR vikt vid uppmärksamhet och lydnad i alla situationer just pga säkerheten. Det lönar sig i 100 fall av 100.

Om jag hade longerat min häst och jag visste att den skulle sticka så skulle jag nog använda en kedja och när den drar iväg och bara springer och springer så håll bara emot, för kedjan minskar ju risken att den drar hårdare i dig eftersom att den är så kraftig. men dom lär sig ju också att ge efter för kedjan, när dom ger efter själv så släpper ju kedjan på trycket. när jag köpte min ponny så stack hon alltid med mig när jag red, det var ju skit obehagligt i början. men en dag så lessnade jag, så när jag kände att jag började tappa kontrollen i farten så manade jag bara på henne, efter en stund blev hon ju trött och vela sakta ner men då fortsatte jag att mana på henne och sen så bestämde jag när vi skulle sakta av. sen den dagen så drog hon två gånger med mig och då gjorde jag samma sak igen sen räckte det för henne. hon förlorade absolut inte glädjen med att rida ut i skogen men hon var mycket lugnare :)

Om jag har en chans att reagera håller jag utav bara tusan och rycker till riktigt hårt en gång, då brukar iaf mina stanna..

Nä, men om hästen busar är det ju lättare att hålla kvar den. Det är däremot viktigare för mig att hålla kvar en skrämd häst så att den inte springer lika långt nästa gång.

Självklart håller jag i hårdare om jag är långt ifrån än nära stallet.

Alltså släpper jag väldigt sällan, om det inte visar sig vara totalt omöjligt att hålla kvar hästen (då är det så klart min egen säkerhet jag tänker på). Skadar sig hästen är det väl inte så mycket att göra, men det är onödigt att ta väldigt mycket risker om man ändå vet att hästen kommer bli skrämd.
Jag försöker bygga upp tilliten till hästen och träna den att inte bli skrämd istället för tvärtom, så visst kan det hända saker om en häst reagerar på "skrämselträningen" mer än jag har förväntat mig.

Jag skulle aldrig medvetet släppa min häst och ffa inte med tömmar/longerlina :eek:
Hon är/har varit en "snurrhäst" vid tömkörning så jag är ganska bra på att veta hur jag ska göra om hon gör ngt.
Jag är övertygad om att hästen kan få betydligt mer skador om den kommer lös med en longerlina än om jag håller kvar den.

Sen är min häst en överdrivet känslig häst så så länge hon inte får superpanik (har aldrig hänt) så är det inga problem att hålla kvar henne om man bara är reaktionssnabb så man hinner reagera och hugga tad i grimskaftet/etc.

Jag håller lika hårt om jag är från stallet som inne i paddocken, dock så vore det ju ingen katastrof om hästen kom lös från grimskaft inom inhägnat område..

Sitter man på ryggen så är det ju dock inte så lätt att välja. Antingen sitter man kvar och då ser man till att stanna hästen, eller så åker man av och då får man ju springa efter istället :p

Om ni är i en inhängnad paddock/hage/manege, släpper ni hästen då? Nej, släpper inte.
Beror det på om den är skrämd eller bara lite busig? Nej, ingen skillnad. Men känns kanske ännu mer relevant att hålla hästen om den är skrämd. En busig häst kanske lugnar sig efter en stund även om den är lös. En skrämd häst känns otäckare att ha lös med lina/töm efter sig.
Om ni är ute nära stallet eller långt ifrån stallet? Ingen skillnad. Men klart det skulle vara värre (gissar jag) om hästen springer x antal km med lina efter sig på trafikerad väg...

Har aldrig medvetet släppt, men tappat häst som slängt huvudet ut från volten och sen bara drog. Det var dock i paddock, och det gick bra till slut. Han drog för han var överladdad.

Har aldrig ridit en häst som verkligen stuckit, utan det har gått att ta tag och få stopp på den. De gånger jag ramlat av har hästen alltid stannat och väntat på mig när jag gett kommando för stopp.

hmm, ja tränar endel horsemanship med min häst o då brular jag ha repgrimma o hon har stuckit vå gånger men jag brukar bara ställa mig stadigt o hålla emot, springer hon då och gör såna där skutt runt mig så manar ja på henne bara så hon galoperar.
sen är det ju så att är man ute o har vanlig grimma o grimskaft o hästen sticker, håll aldrig kvar för ästen brukar veta va den gör o va den sätter fötterna och det kan skada en själv. det hände min pappa när ja va mindre med våran gamle häst när vi skulle last så ville han inte gå på så höll min far i grimman och så stack hästen o far höll kvar o han sträckte till långfingret så illa att han har svårt att böja fingern och fortfarande ont ibland. så släpp hästen om ni inte vill skada er för hästen är mycket starkare o kan göra vad den vill med oss egentligen.

vid longering skulle jag släppa ut linan mer o_O
skulle hästen dra så att linan tar slut (jag har kanske ovanligt långa linor?) så har jag ändå ingen chans att hålla i hästen om jag inte lyckats fånga in honom under alla de meter jag tappat, så då släpper jag.

Vid ridning släpper jag alltid. Om jag inte har en lina runt halsen på hästen, då håller jag kvar i den.

Om jag har lina på hästen släpper jag INTE frivilligt. Hästen är ändå så långt borta från mig och det är riktigt illa att ha en häst lös med en lina runt benen. Har jag däremot hästen i ett grimmskaft el. liknande släpper jag hellre... tycker inte det är värt att riskera mitt liv för att hålla kvar en häst.

Tjaa..jag har åkt efter på magen hängandes i tömmarna och åkt på rumpan hängandes i longerlinan så jag antar att det betyder att jag inte släpper :o

Fick som yngre hängandes i travstall hårt inpräntat att vad som än händer så släpper man aldrig hästen och det sitter kvar.

Om han drar vid tömkörning ute skulle jag aldrig i livet släppa. I det läget håller jag i ena tömmen så att han kommer runt - skulle jag hålla i båda skulle jag antagligen bli eftersläpad men att hålla i en töm funkar faktiskt jättebra. Har varit med om de vid ngt tillfälle. Aldrig att jag skulle släppa - ha en intrasslad häst på rymmen? Nej tack!;)
Vid longering på volten använder inte jag lina utan vi kör löst så släppa kan jag ju inte då. Men vid tömkörning skulle jag göra likadant på volten=ta in med ena tömmen.

Däremot till mina småbarn säger jag att de ska släppa om hästarna skulle dra när de leder, men det är för att de inte ska skada sig.

Håller i så länge jag bara kan men får hästen väl upp farten så brukar det inte spela så stor roll vad som hänger i andra änden. Jag sätter min egna hälsa före hästens om det skulle vilja sig riktigt illa.

Håller in i det sista, har alltid handskar på mig när jag longerar så kan hålla emot uta att det brinner i händerna. Det är bara att hålla i och parera, så brukar dom lugna ner sig tillslut. Skulle aldrig släppa taget.

Det är oftast bus, på 2 -åringen är det lite mer trotsighet. Men dom andra två är det mest överskotts energi

Det beror på vilken häst jag rider, 13 - åringen brukar aldrig dra iväg men när hon har gjort det så är det bara hålla i. 6-åringen är det oftast bara att lätta lite i handen och låta han gå 50 - 100meter så stannar han själv. Börjar man dra i honom brukar han bli ännu mer laddad och då drar han bara mer.

Sen har man ju hamnat i situationer då man måste släppa för att inte utsätta sig själv för livsfara, men jag brukar aldrig släppa...ska mycke till om jag ska göra det.

Vid longering (longerar sällan) släpper jag om de bara vänder och sticker. Vid tömkörning håller jag, även om det blir en "sväng om". Vid ridning släpper jag om inte hästen fattar att jag håller kvar.

Spelar ingen roll varför den ev håller på så att man ev måste släppa. Beroende på hur väl man känner hästen så kan man ju läsa av lite och se hur man klarar den ev situationen. Jag har dock lärt mig den hårda vägen så jag tar det säkra före det osäkra.

Vårat stall ligger precis bredvid en 70 väg, så man hanterar ju den uppkomna situationen så gott man kan. Vi har avspärrningar som vi sätter upp mot vägen när vi tar in hästarna. Men tappar man så springer de oftast till stallet eller till de andra i hagarna.
Är jag ute och rider och ramlar av så släpper jag. Kollar alltid mig själv eller den som ramlat av först ( om man är så pass medveten).

Säger alltid det till de som hanterar mina hästar. Att händer det något så att de inte kan hantera hästens så släpp den. Ramlar de av och hästen springer iväg se hellre till att ni är ok eller får hjälp.

Dock innebär detta inte att jag släpper ofta. Det är få gånger det hänt. Men efter att jag blev sparkad av en häst som totalt flippade på väg ut till hagen så har jag lärt mig. Jag höll kvar så gott jag kunde tills hans ena ben träffade mig i ansiktet.

Senast ändrad:

Jag släpper inte, har aldrig släppt frivilligt nån gång. Gäller mina egna hästar alltså.. fast de sticker inte. Spelar ingen roll om de blir rädda eller busiga, de vet precis hur man ska bete sig, de skulle inte göra så nu. De busar ibland men de drar inte för det.

När jag höll på och red in valacken var han rädd för allt, jag minns en dag att han blev rädd för några skällande hundar, han drog rätt över ett fält och in i skogen innan jag fick stopp på honom. Sen skenade han en gång på riktigt när han blev skrämd, för flera år sen. Jag släppte inte då heller, men jag tappade honom efter ett tag. Stoet stack några ggr i galoppen i början av hennes inridning, då fick jag böja hennes hals åt ena hållet för att det skulle gå att stanna, men det var åratal sen och sånt sysslar hon inte med längre.

Har tappat stoet några ggr vid tömkörning, när hon har bockat och busat och jag inte hängde med.. men jag säger bara att hon ska stanna så stannar hon.

Vad gäller andras hästar så skulle jag troligen släppa om det innebar fara för mig att inte släppa.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka