Om hästen sticker, vad gör ni?

Sv: Om hästen sticker, vad gör ni?

Som rubriken säger, fast detta gäller främst inom longering, tömkrning och dyl.

Om ni är i en inhängnad paddock/hage/manege, släpper ni hästen då?
Beror det på om den är skrämd eller bara lite busig?
Om ni är ute nära stallet eller långt ifrån stallet?

Så svara gärna, i vilka situationer skulle ni släppa hästen och låta den springa och i vilka skulle ni försöka hålla hästen.

Dom flesta jag har pratat med säger att man alltid ska släppa hästen för att minska risken för skador både för en själv och för hästen. Medans vissa tycker att det kan uppstå mer skador om hästen springer runt lös med t.ex. tömmar efter sig.

Så hur gör ni?

Med långt grimskaft, knut i bortesta änden, och då menar jag långt och repgrimma kan man hålla vilken häst som helst och behöver inte släppa taget. I början när jag hanterar en häst har jag alltid dessa verktyg, vilket då lär hästen att den inte kan komma loss. Därefter blir det aldrig problem med häst som försöker slita sig. Så frågan är inte aktuell.

Hälsning Maja

Varför skulle man släppa hästen? :eek:

En häst som får panik måste man till varje pris INTE låta fly, eftersom själva flykten förstärker paniken.

Om inte hästen svarar på "stopp" i longering eller tömkörning skulle jag ta ett kliv tillbaka och befästa start och stopp innan jag påbörjar longering/tömkörning igen.

Så svara gärna, i vilka situationer skulle ni släppa hästen och låta den springa och i vilka skulle ni försöka hålla hästen.

Dom flesta jag har pratat med säger att man alltid ska släppa hästen för att minska risken för skador både för en själv och för hästen. Medans vissa tycker att det kan uppstå mer skador om hästen springer runt lös med t.ex. tömmar efter sig.

Jag släpper alltid min.
Av den enkla anledningen att det går inte att hålla honom, oavset. en viljestark nording.
Om det hade varit ute i skogen att jag leder eller dylika hade jag väl försökt hålla kvar men de lär bara sluta med att JAG gör illa mig.

jag släpper om jag hästen exempelvis skulle vara på g att dra omkull mig(oftast tappar man linorna innan dess) eller trasslar in sig, men jag skulle inte släppa bara för att hästen drar iväg lite. Då skulle min häst defintivt sätta det i system och då skulle jag aldrig kunna tömköra igen (longering sker ytterst sällan).

Jag låter hästen springa. Om man longerar sitter den ju ändå fast. Fast bara om han e busig och eller vill springa å jag känner att jag inte kan jobba honom innan han fått springa ett par varv. Men om han blir rädd så drar jag in honnom till mitten och lugnar honom men om detta inte går så får han springa (longering). Jag tömkör aldrig och när man tolkar e han en klippa som inte gör något sånt :D

jag brukar hålla kvar alla hästarna förutom stoet som blir GALEN om man försöker hålla kvar.
Henne måste man släppa( vet att hon alltid stannar i närheten av mig, till och med utanför paddocken) hon får panik om hon blivit skrämd och att man samtidigt försöker slita och hålla henne fast. Man släpper henne lös helt enkelt, snackar lugnande(eller ja snarare ropar lungnande) efter henne och hon har lyssnat alla gånger och låtit sig fångas.( en gång var det ett vildsvin i närheten och hon skenade iväg men kom tillbaka efter mig och tryggheten:grin:
Beror det på om den är skrämd eller bara lite busig? är den busig håller jag kvar alla gånger men en skrämd häst kan behöva taklas VÄLDIGT OLIKA.
Om ni är ute nära stallet eller långt ifrån stallet?är det en stor väg i närheten försöker man ju absolut in i det sista. Annars är det som ovan.

sitter man och rider i skogen och hästen börjar skena brukar jag låta den springa till den lugnat ner sig om det ändå är en bra sträcka, håller man emot brukar mina vilja kasta av en och sedan springa:grin: och jag vill hellre hänga på.. :angel:
det är helt enkelt väldigt olika för min del beroende på vilken häst jag rider

vissa hästar är ju pärlor som lyssnar på en hur mycket panik de än har:love:

Senast ändrad av en moderator:

Som rubriken säger, fast detta gäller främst inom longering, tömkrning och dyl.

Så hur gör ni?

Den här frågan tycker jag är ganska kluven....

Jag har nästan aldrig tappat en häst. Men en gång så släpade jag efter en unghingst och vred sönder mitt knä och det var det INTE värt. Det var en hingst som någon annan tappat och som jag fångade:grin:.
Jag håller nog i så länge som det går och släpper om jag verkligen måste vid tex tömkörning eller longering.
Däremot så släpper jag om jag ramlar av i ridhus eller paddock eftersom risken att komma in under hästen är mkt större om man håller kvar.

Jag tror att om man har en häst som sätter i system att slita sig vid longering eller liknande så måste an ta tag i det problemet eftersom en sådan häst är farlig både för sig själv och omgivningen.

Sedan handlar det mest om att vara uppmärksam och att läsa av sin häst så att man kan kan parera INNAN man tappar kontrollen.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka