mysko
Trådstartare
Sv: Om en häst får så mycket foder
Nu är det inte min häst men jag bara undrade OM det inte blir problem när man gör så?
Japp & det mesta av natthöet låg kvar i morse igenGunther skrev:Instämmer i gammelns svar!
Det är verkligen inte bra med för lite strå och det du beskriver i hästens beteende verkar vara direktrelaterat till det.
Alltså att hästen slänger sig på krubban och är helt fixerad osv.
Jag tror att hästar blir stressade av för lite tuggtid helt enkelt. Oavsett om de är mätta eller ej.
Det har jag oxå börjat misstänka för det bli alltid så när givan höjs
Sen har jag också sett flera äldre hästar som slutat äta hö för att dom är gamla och har gjort sitt.
Det behöver ju inte vara så med den här hästen, men man kan ha det i åtanke i alla fall.
Nej det är inget fel på hästen & han åt hö som vilken häst som helst innan givan höjdes
Vad konstigt att kraftfodergivan höjdes till denna häst.
Det verkar ju som om det inte har medfört något bra alls. Bara problem!
Precis vad jag sagt oxå
Hästar styr ju själva över hur mycket dom behöver äta.
Tyvärr väljer de alltid kraftfodret före grovfodret, så ger man för mycket av det så kommer de lämna grovfodret.
Enda sättet att få dem äta mer grovfoder (förutsatt att dom har tänder och tugga med) är att dra ner på kraftfoder eller utelämna det helt.
Nu är det inte min häst men jag bara undrade OM det inte blir problem när man gör så?