Om du skulle köpa hund NU?

Häromkvällen såg jag en så fin engelsk jaktlabbe. Så det vill jag ha nu, en importerad snygg, arbetande labbe. Och energi till mig själv att utnyttja hunden på sitt bästa sätt också.

Häromkvällen såg jag en så fin engelsk jaktlabbe. Så det vill jag ha nu, en importerad snygg, arbetande labbe. Och energi till mig själv att utnyttja hunden på sitt bästa sätt också.
Fast egentligen behöver du inte importera den, många av de svenska jaktlabbarna har "rent" engelskt blod bakåt :).

Jag vill ha en brukshund som har kapacitet att nå långt inom sporten och med mycket arbetsvilja, men sen så ska jag ju kunna ta hand om kapaciteten med! Men målet är ju att kunna träna och tävla i lydnad och skydd när jag själv är en bättre hundförare!
Mitt absoluta råd är att, förutom att välja en uppfödare som har bra hundar, även gå efter hur stor erfarenhet uppfödaren har och hur mycket hen ställer upp för valpköparna.
En bra uppfödare kan hjälpa dig att välja lämpligaste valpen i kullen för det du vill göra och utefter dina kunskaper.
Hen finns dessutom alltid ett telefonsamtal bort när man sliter sitt hår över den överjävliga valpen/unghunden :D.
Guld värt med en engagerad uppfödare :up: :heart!

Mitt absoluta råd är att, förutom att välja en uppfödare som har bra hundar, även gå efter hur stor erfarenhet uppfödaren har och hur mycket hen ställer upp för valpköparna.
En bra uppfödare kan hjälpa dig att välja lämpligaste valpen i kullen för det du vill göra och utefter dina kunskaper.
Hen finns dessutom alltid ett telefonsamtal bort när man sliter sitt hår över den överjävliga valpen/unghunden :D.
Guld värt med en engagerad uppfödare :up: :heart!

Det är så jag har det med min Aussie! Det är så himla bra. T.ex. Så ska jag och Tonto till uppfödaren nästa helg och så ska vi ut och lägga lite spår till alla hundarna. :) Hon valde även ut Tonto till mig efter vad jag önskade i en hund. :up:

Jag vill ha en brukshund som har kapacitet att nå långt inom sporten och med mycket arbetsvilja, men sen så ska jag ju kunna ta hand om kapaciteten med! Men målet är ju att kunna träna och tävla i lydnad och skydd när jag själv är en bättre hundförare!
Har du den inställningen och motivationen ser jag inga som helst problem med en schäfer. Troligtvis inte med Malle heller :)

För att han är en dumbom. :laugh:

Nej men Indianen i The Lone Ranger heter Tonto. Vår andra hund heter Rollo efter en karaktär i tv-serien Vikings. :)

Sen är det lite roligt att döpa en otroligt smart hund till "Fool".
En av mina fb-vänner, en britt, har också en hund som heter Tonto. En westie eller nåt :D

Någon fin hund som jag kunde aktivera med hjälp av spår osv, utan att skapa en hund som använder sina spårkunskaper till att jaga vilt... (så typ.. något samarbetsvilligt och förarbundet som gillar att använda nosen)

En "sportig" västgötaspets. Och sedan en schipperke. Med sportig menar jag att jag inte "kan" västgötaspets, och att jag sett både nättare typer och liksom lite stadigare typer. Kanske är det bara tikar respektive hanar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
843
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 970
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30