Jag vet att ridgebackklubben har hyrt in sig på kapplöpningsbanan i Åkersberga för något år sedan, jag önskar att jag hade varit där då!På "min" tid så hade ridgebackklubben LC-träning emellanåt, även löp på bana tror jag. Mulen var dock såpass gammal - och inte så vältränad - så jag ville inte chansa på att hon inte skulle skada sig.
Hur långt upp i åldrarna brukar man köra LC med vinthundar? Slutar man för att kroppen inte riktigt håller (ökad skaderisk) eller för att de blir för långsamma (vilket väl lite grand hör ihop iofs...)?
Man får tävla lure coursing t.o.m. det år de fyller 8, vilket jag tycker är lite fjantigt. Vid den åldern så är varghundar i princip döda, men italienska vinthundar kan ju vara mitt i livet då. Själv tänker jag att det bästa vore att hundar över 8 år fick tävla om de hade veterinärbesiktning på tävlingen och att veterinären gav klartecken till det. På internationella prov så är det alltid veterinärbesiktning (det är det aldrig på de nationella), då ska alla hundar kollas innan och efter första loppet och de yngsta och äldsta (minns inte exakta åldrar) ska kollas även efter lopp två. Med tanke på hur tidskrävande och dyrt det är med lure coursing så är det nog ingen som håller på "längre än nödvändigt". Börjar hunden springa dåligt eller ägarna misstänker att det är ökad skaderisk, då tävlar de inte. Det är dock extremt få skador ute på fälten med tanke på hur många hundar som ändå springer.
Men min Zala tex, hon var med på lure coursing-träningar fram till att hon var drygt 11 år gammal. Hon var lika galen som alltid Jag vet också att nästan alla LC-hundarna på "min" kennel varit med på träningar även efter att de fyllt 8 år, då som stödhundar till unga hundar och liknande. På inofficiella klubbmästerskap brukar de också anordna veteranklass och det är alltid några hundar med av olika raser.