Om du skulle köpa hund NU?

På "min" tid så hade ridgebackklubben LC-träning emellanåt, även löp på bana tror jag. Mulen var dock såpass gammal - och inte så vältränad - så jag ville inte chansa på att hon inte skulle skada sig.
Hur långt upp i åldrarna brukar man köra LC med vinthundar? Slutar man för att kroppen inte riktigt håller (ökad skaderisk) eller för att de blir för långsamma (vilket väl lite grand hör ihop iofs...)?
Jag vet att ridgebackklubben har hyrt in sig på kapplöpningsbanan i Åkersberga för något år sedan, jag önskar att jag hade varit där då!

Man får tävla lure coursing t.o.m. det år de fyller 8, vilket jag tycker är lite fjantigt. Vid den åldern så är varghundar i princip döda, men italienska vinthundar kan ju vara mitt i livet då. Själv tänker jag att det bästa vore att hundar över 8 år fick tävla om de hade veterinärbesiktning på tävlingen och att veterinären gav klartecken till det. På internationella prov så är det alltid veterinärbesiktning (det är det aldrig på de nationella), då ska alla hundar kollas innan och efter första loppet och de yngsta och äldsta (minns inte exakta åldrar) ska kollas även efter lopp två. Med tanke på hur tidskrävande och dyrt det är med lure coursing så är det nog ingen som håller på "längre än nödvändigt". Börjar hunden springa dåligt eller ägarna misstänker att det är ökad skaderisk, då tävlar de inte. Det är dock extremt få skador ute på fälten med tanke på hur många hundar som ändå springer.

Men min Zala tex, hon var med på lure coursing-träningar fram till att hon var drygt 11 år gammal. Hon var lika galen som alltid :D Jag vet också att nästan alla LC-hundarna på "min" kennel varit med på träningar även efter att de fyllt 8 år, då som stödhundar till unga hundar och liknande. På inofficiella klubbmästerskap brukar de också anordna veteranklass och det är alltid några hundar med av olika raser.

Jag vet att ridgebackklubben har hyrt in sig på kapplöpningsbanan i Åkersberga för något år sedan, jag önskar att jag hade varit där då!

Man får tävla lure coursing t.o.m. det år de fyller 8, vilket jag tycker är lite fjantigt. Vid den åldern så är varghundar i princip döda, men italienska vinthundar kan ju vara mitt i livet då. Själv tänker jag att det bästa vore att hundar över 8 år fick tävla om de hade veterinärbesiktning på tävlingen och att veterinären gav klartecken till det. På internationella prov så är det alltid veterinärbesiktning (det är det aldrig på de nationella), då ska alla hundar kollas innan och efter första loppet och de yngsta och äldsta (minns inte exakta åldrar) ska kollas även efter lopp två. Med tanke på hur tidskrävande och dyrt det är med lure coursing så är det nog ingen som håller på "längre än nödvändigt". Börjar hunden springa dåligt eller ägarna misstänker att det är ökad skaderisk, då tävlar de inte. Det är dock extremt få skador ute på fälten med tanke på hur många hundar som ändå springer.

Men min Zala tex, hon var med på lure coursing-träningar fram till att hon var drygt 11 år gammal. Hon var lika galen som alltid :D Jag vet också att nästan alla LC-hundarna på "min" kennel varit med på träningar även efter att de fyllt 8 år, då som stödhundar till unga hundar och liknande. På inofficiella klubbmästerskap brukar de också anordna veteranklass och det är alltid några hundar med av olika raser.

Kan du eller @Philosophia rekommendera något ställe i närheten av Stockholm dit man kan åka dom nyfiken åskådare? Skulle gärna se tävling eller träning vid tillfälle:)

Kan du eller @Philosophia rekommendera något ställe i närheten av Stockholm dit man kan åka dom nyfiken åskådare? Skulle gärna se tävling eller träning vid tillfälle:)
De har inga fasta ställen som de kör lure coursing på, det är lite olika beroende på var det finns lämpliga fält. De närmsta tävlingarna i år lär vara i Söderköping, Katrineholm eller Söderhamnstrakten :p Men träningar.. de har varit i Rimbo och Botkyrka. Några gånger i Norsborg också, vid vattenverket, men det var nog länge sedan nu. I april kommer de dra igång utbildning av fler funktionärer och jag tippar på att träningarna kommer sätta igång ganska direkt efter det. Har du facebook så finns det en grupp för lure coursing Svealand (som är vår avdelning), där kommer det info om kommande träningar. Annars läggs träningstillfällen upp på hemsidan, men tyvärr hamnar även info om andra avdelningars träningar där. Här är länk till det: http://www.vklcm.svvklc.se/index.php/traening/lc-traeningar

Är du istället intresserad av kapplöpning så är det betydligt enklare, de håller igång duktigt på banan i Åkersberga, men där är det mestadels greyhounds som springer.

Som @Red_Chili skriver så finns det inget fast ställe där man kör lure coursing, men när våren kommer så är nog Nolingetrakten den mest Stockholmsnära platsen. Då är hundkappen på Åkers kanal ett bättre alternativ som också är lite mer åskådarvänlig med läktare och kafeteria. Det är mest greyhound och whippet, men ibland går det även något lopp med italienare och borzoier.

7 maj är årets första tävling, sedan är det lopp 2-3 lördagar i månaden fram till hösten.

:eek::eek::eek: @isafore vill ha en sjuårig aggressiv border collie-blandras som saknar ett ben :up:
Hahaha nej. Jag vill ha en extremt trevlig och enkel ca 7 månaders border collie (blandras? vem vet, men den kan valla..) med 4 ben. Alltså precis som den jag redan har :love: Eller tja, precis som hon var när hon kom hit. Nu är hon lite drygt 2 år och precis lika underbar och har, tro det eller ej, fortfarande 4 ben :)

Hahaha nej. Jag vill ha en extremt trevlig och enkel ca 7 månaders border collie (blandras? vem vet, men den kan valla..) med 4 ben. Alltså precis som den jag redan har :love: Eller tja, precis som hon var när hon kom hit. Nu är hon lite drygt 2 år och precis lika underbar och har, tro det eller ej, fortfarande 4 ben :)
Sure sure :cautious:

Det är sant, hon är exemplarisk :) Rätt eller fel att ta en irländare spelar ingen roll. Hade inte gjort det valet idag. Men jag gjorde det då och jag ångrar ingenting. Så ja, jag hade gärna tagit en till som henne. Men ja, jag inser att jag hade en jäkla tur också.

Det är sant, hon är exemplarisk :) Rätt eller fel att ta en irländare spelar ingen roll. Hade inte gjort det valet idag. Men jag gjorde det då och jag ångrar ingenting. Så ja, jag hade gärna tagit en till som henne. Men ja, jag inser att jag hade en jäkla tur också.
Behöver bildbevis och ett veterinärintyg om att hon har fyra ben...

:D

Kan vi inte ändra tråden lite till "Om du skulle vilja sälja en hund nu".....eller nåt :cautious: nån som behöver en valp eller så O_o Nävars, men denna valp är ibland så jag får klia mig i skallen. Hon skulle ju inte varit kvar, men nu blev det så och hon sitter i hjärtat på mig men emellan undrar jag om det står rätt till i skallen på henne :confused::heart Spökålder så det heter duga.....:banghead::crazy::angel::love:

Tar en gammal favorit från AoH: Om du skulle köpa ny hund NU, vilken ras skulle det då bli?
(Vi förutsätter att det finns pangkombinationer inom alla intressanta raser :up:)

Här skulle det bli en borderterrier, men frågar ni mig om en månad kanske jag har ändrat mig igen...:angel:

Åh precis just nu en omplacering, helst en sån där ful som ingen vill ha.. :love:

Mycket mammakänslor som hoppar runt i kroppen när flera vänner är gravida och det snart är dags för mens.. :o:angel::p

Idag har jag gått runt och dagdrömt lite om en papillon :p Har träffat flera galet trevliga och en internetvän har nyligen skaffat papillonvalp som hon nu lägger upp massor av söta bilder och filmer på. Den lilla hade kunnat vara Aysus lekkamrat och min tävlingshund i typ... något.

Om jag fortfarande är vid hälsa när jag får pension (om jag får pension, när jag blir tillräckligt gammal så häjer de väl åldern så jag aldrig kommer ikapp :mad: ) så ska jag ha en spaniel.

jag vill ha en Phalene. Har träffat ett gäng olika och samtliga har varit ljuvliga hundar. Mitt hjärtas hund är flams-flattar men jag har inte hälsa att kunna aktivera en sådan längre. så jag får vara realistisk och ta något lagom soffpotatis-aktigt men med energi.

Så Phalene it is (pappisar ser så erbarmligt fåniga ut...)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar