Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

Sv: Om din häst skulle sätta ut dig på annons ...

:);)

Trevlig ägare till kurs/klubbtävling/skogen

Trevlig brun ägare ca 163cm. Fungerar bra i all hantering som ridning, lastning, duschning mm.

Uppväxt på Ålidhems daghem och fungerar bra i flocken.

Bra balans i skritt. Mycket utvecklingsbar i övriga gångarter. Är för närvarande i grundkondition och håller på att sättas igång. Bättre balans och tempon kommer med mer träning och styrka.

Regelbundet genomgången av kiropraktor.

Har ridit olika typer av hästar, men fungerar bäst med stabila killar som går fram överallt. Tränad av professionella tränare.

Passar dig som vill komma ut på kurs, klubbtävling och i skogen.

Lynnigt korsninggsto -81, 164 mkh, svart/vit imp UK. Hon är snäll men har svårt att acceptera andra människor i sin närhet, har omväxlande temperament och blir lätt sur. Om du är rätt häst gör hon allt för dig. Grundutbildad, visar talang somliga dagar för lite av varje. Mycket trevlig vid brunst. Äter bra, tyvärr godisbortskämd.
Ej till avel, hatar barn! Kan fås betäckt trots detta.

:p

Kvinna, 172 lång, årsmodell -86, brunt mellanlångt hår säljes.
Välmusklade armar (bra på att bära vatten med mera) annars ganska otränad för tillfället, behöver sättas igång.
Ganska lat men mycket snäll, lugn och lätt att lära om hon får ta saker och ting i sin egen takt, har oftast godis i fickorna vilket är ett stort plus! Tycker inte så mycket om att motionera så hon kanske passar som sällskapsdam eller körning där hon får åka i vagnen på skogsvägarna? Ej till tävling då hon lätt blir stressad av det. Kan gå både ensam och i mindre flock, mycket utevistelse, gärna lösdrift.
Reagerar på böjprov men vägrar gå till läkare. Hanteras varsamt då hon lätt missförstår saker och ting som kommer plötsligt men har du väl blivit vän med henne har du en vän för livet! Lätt att lasta, sko och klippa och mycket lättfödd, lider dock av foderallergi vilket kan medföra vissa extrakostnader och jobb. Problemfri så länge hon får rätt foder!
Mycket kvar att ge, blir bara bättre med åren! Väl inkörd för diverse redskap och vagnar samt påbörjad utbildning inom akademisk ridkonst, lite westernriden och tävlad ett fåtal gånger på klubbtävling. Har även gått på rid och ponnytravskola.

Säljes endast till gott, livslångt hem på grund av att jag klarar mig bra själv, behöver faktiskt ingen som bestämmer över mig! ;)

Brun märr född -87, 175 cm, finsk härstamning på fadernet och spanskt längre bak i tiden på mödernet.
Har stort steg med plus för skritten, men galopperar hellre än bra. Nervös och med tendens till övervikt, så bör stå på magert bete och foderstat och motioneras dagligen.
Tenderar att vara mjäkig och inte veta var hon vill rida någonstans, så bäst är om du tar kommandot och förklarar för henne var monstrena finns så att ni båda kommer hem säkert. Hon håller sig i skinnet när hon brunstar, men blir dock svår att kommunicera med.
Inte en människa för alla hästar, men för dig som är världsvan och inte jagar upp dig så mycket kan du i henne få en fin vän som kliar dig på de rätta ställena.

Endast till varaktigt hem och endast till häst som hanterar henne konsekvent. Hon kan hoppa, men har dåligt självförtroende och höjdrädsla. Så om du vill hoppa med henne måste du vara en rutinerad hopphäst som vet vad du gör.

Fynda talangfull kvinna!

Kvinna i sin bästa ålder, många tävlingsår kvar. Blir vad du gör henne till, har grundutbildning inom trav, dressyr, hoppning och islandshästridning. Tävlad enstaka gånger, dock sparsamt pga bristande tid och intresse. Mycket bra steg med plus för traven, långlinjerad av utmärkt dressyrmodell. Hoppar bra, kräver dock rutinerad häst då mycket tittig på hinder samt spänd. Är ej hoppad mycket, blir bättre vid regelbunden träning. Kan även vara ett ämne för distans då hon tränar mycket och har en utmärkt grundkondition.

Mycket trevligt psyke, glad och positiv samt mycket arbetsvillig. Kräver dock mycket motion och sysselsättning, gärna tuffa pass på ridbanan. Du som köpare måste vara energisk och ambitiös med humor. Mycket enkel i all hantering samt passar i alla flocksammansättningar. Är hård men rättvis i hantering, med ett mjukt hjärta som gärna kliar på rätt ställe och ser alltid till ditt bästa.

Bra dressyrinriktad stam, dock bör hon tävlas och tränas innan en eventuell avelskarriär, relativt ointresserad av andras föl.

Säljes till kraftigt reducerat pris pga skada. Under igångsättning men ej fullt diagnosticerad. Utläkta muskelproblem i båda vaderna. Bör utredas fullt för nuvarande skada i bakknä, misstänkt menisk-/ligamentskada. Är dock för tillfället ej särskilt hindrad vid ridning på lätt tävlingsnivå.

Säljes endast till träning/tävling

Liten kompakt byggd människa. f.92, 158cm, Dansk/svensk härkomst. Inte den mest bildsköna men funktionell exteriör, frisk och tålig. (Klarar många avåkningar på rad, ger aldrig upp). Ingen skadehistorik, aldrig opererad eller behandlad av läkare.
Ambitiös och arbetsvillig. Allroundbetonad men har mest kapacitet inom dressyren. Tycker det är roligt med hoppning och terräng men kräver där en självsäker och rutinerad häst då hon själv blir lite osäker på större hinder. Något skarpt temperament men är harmonisk och lugn sålänge man inte börjar bråka med henne. Ej flockberoende men fungerar ihop med de flesta andra människor.

Halt människa född 91, 166 cm säljes som sällskap. Lätt född med lite för mycket hull. Annars en snäll och trevlig människa som inte vill tävla men gärna åker på trav och kollar! Gillar att vara i skogen och pyssla i stallet. Du får ofta godis och massa kärlek ;)
Passar bäst med envisa ponnyer eller trevligs varmblod!
Ungefär så skulle nog min ponny skriva om mig om hon kunde skriva vill säga ;)

Jösses.. ingen häst skulle väl köpa mig om "min" häst skulle sätta ut mig på annons.

Kvinna till sällskap eller lättare tävling
Blond kvinna f. 88 med helsvensk stam, 167cm lång (men känns mindre). Lugn och sansad, ibland lite väl lugn - passar bra till busiga hästar. Kommer inte gå med på att du som häst tar övertaget, så det är lika bra att de hästar som inte kan finna sig i detta låter bli att svara.
Opererad i båda knän p.g.a. medfödd defekt, har idag inga större men. Har tidigare haft ryggproblem, men det märks inte av i dagsläget. Normalfödd men kräsen, kräver specialkost.
Trivs bra med att rida ut och träna galoppintervaller längs vägarna, inget för den lata hästen med andra ord. Får då och då för sig att det ska tränas dressyr på ridbanan, samt vill hoppa några gånger per år - så det är bra om du som häst kan tänka dig gå med på detta för att slippa osämja.
Ur kondition just nu, behöver sättas igång långsamt av någon med kunskap. Tidigare utbildad och tävlad i lägre klasser med bra resultat, bra tävlingsnerver!

Bild:
IDA_4846.jpg

Obs: Hästen på bilden är 165 cm hög

Pris: 20 säckar morötter. Eller äpplen.. äpplen är också gott...

Senast ändrad:

*kl*

Högdräktig medryttarmänniska säljes. Tidigare avkomma kan ses, mycket välartad och älskar att bjuda på morötter.
Människan är född -78, men sparsamt tagen och har mycket kvar att ge. 160 cm men gillar pallar och passar därmed även en större häst. För närvarande ur kondition.
Ingen specialbegåvning men välskolad inom hopp och dressyr, mjuka händer men för tillfället i behov av mycket sitsträning. Säljes endast till gott hem och pga att hon är alldeles för glad i att rida ut ensam vilket inte passar mig. Ej till ytterligare avel.

kl

Har inte heller egen häst men kanske får skriva ändå, skulle kunna låta något såhär:

Liten men naggande god!

Liten människa som alltid vill ditt bästa.
Kan vara lite åt det nervösa hållet så du måste ha tålamod och inte skrämma henne. Inget för den äventyrslystne.
Behöver en väl uträknad foderstat då hon kan bli lite ilsk när hon är hungrig.
Hon älskar att pyssla med dig och fläta ditt hår, tycker du det är onödigt är hon ingenting för dig. Inte heller något för den tävlingsintresserade, mer för dig som vill lufsa i skogen och ta nåt lättare pass på banan.
Hon har även lite konstigheter för sig ibland som att promenera dig för hand hellre än att rida, tror hon kan ha svårigheter att skilja hund och häst från varann.
Du behöver ej vara viktbärande och inte för hög.
Går bra ihop med andra människor, kan gå ute på sommaren men vill komma in i värmen på vintern. Tycker inte om busväder eller när det är mörkt.
Snäll att köra, duscha osv, men kan ha svårt att hitta skor pga små fötter. Bör klippas var 6:e vecka då hon har kort frisyr.

Behandlar du henne väl har du en vän för livet.

Är utbildad hästskötare och har goda referenser.

Senast ändrad:

Haha, underbar tråd! Ibland blir nog hästen jag brukar rida mer än lovligt trött på mig, så här är nog något i stil med vad han skulle skriva: ;)

Trevligt sto lånas ut!

Då jag beslutat mig för att lägga ridningen på hyllan och satsa fullt ut på min travkarriär söker jag nu en ny häst till min människa som ej håller till trav. Sto f-91. Fin stam på mödernet med morfar som tävlat högre klasser hoppning och mor som har använts på hobbynivå innan hon sattes i avel. Fadern är dock enbart använd i avel men två helsyskon finns att se i närheten.

På grund av min bristande kunskap har vi mest ridit i skogen under tiden jag haft henne, men hon är som ung-människa ordentligt utbildad på ridskola och skulle nog, om du som häst har erfarenheten och ambitionen, även passa till träning och lättare tävling. Enligt föregående häst även använd lite smått till western och skulle nog passa bra till vilken (markbunden) disciplin som helst med rätt utbildning. Hon är trevlig med nybörjare och anpassar sig efter hästen, så jag har låtit min lillebror låna henne för att ha henne på ryggen och ta lättare skogspromenader och det har fungerar fint. Men bör nog komma till en häst med mer erfarenhet för att gå som bäst.

Vill helst att hon står kvar i nuvarande stall där jag kan stå för allt kliande osv, medan du kan sköta detdär med att springa runt med henne på ryggen. Betalning diskuteras med rätt häst.

OBS!! ENDAST INTRESSEKOLL!!
Kvinna f. 80 önskas säljas eller helst byte mot en latare och mindre sträng matte som ger mer godis. Fördelen med min hona är att det aldrig blir tråkigt i hennes sällskap, eller sällan iaf, på dressyrbanan kan det bli lite segt om du frågar mig. Annars är variationen på träningen varierad, dressyr, utreritter både i makligt tempo och i vansinnestempo och ibland i den mest besvärliga terräng även viss hoppning ingår även om hindren väl låga då honan är hopprädd. Med andra ord är det bra om du är orädd, allround och har ett tämligen stort träningsintresse då dessa pass sker ofta.

Mindre modell så du måste inte vara viktbärande, undergivenhet nästan ett måste du honan inte accepterar så värst mycket bus, inget alls faltsikt. Bra om du inte är en godisgris då detta är en av de saker som gör att vi inte klickar.

Okej extriör men inget utöver det vanliga. Saknar avelsvärde bland mycket annat på grund av att hon visar avsky mot barn.
En god islandsryttare med extra plus för töltridning och med visst passintresse. Du bör vara av isländsk härkomst eller åtminstone av mindre modell, max 150 cm då min människa tycker att större modeller är otäcka.

Säljes/bytes pga planerad pension

Yngre kvinna, strax över 20 år. 175 cm, sportmodell. Social och oftast stabilt humör, men är ändå en kvinna med allt vad det innebär. Kräver mkt utevistelse och daglig motion. Är i bra konditon och varierar gärna passen mellan banan och skogen. Bilder och film vid seriöst intresse! Säljes till lugn, stabil häst med egen motor och som gillar variation i ridningen. Får du hennes förtroende har du en klippa för livet, annars en fiende för livet..

Tyyyp! ;)

KL

Hahahaaaa vilken kul tråd! Nästan så att jag ... funderar på att sno idén...... Harkel host....... :sneaky:

Livlig medelålders fuxkvinna säljes som hobbyryttare/förstaryttare.
Trevligt temperament och bra med energi, men kan ibland bli lite väl otålig.
Gillar såväl långa skogsturer som dressyrpass på banan, hoppar gärna småhinder men passar ej för tävling. Numera under omskolning till akademisk dressyr, plus att jag lagt ner mycket jobb på att lära henne rida barbacka utan att skumpa runt. Envisas ibland med att sjunga högt under uteritter, vilket kan vara lite pinsamt.

180 cm lång och lättviktig, varför hon kan passa såväl den långbenta ädla hästen som den lite mindre men maffiga, dock inget för den bekvämt lagda då hon gillar fart och fläkt.
Tränad att ge godis på kommande, sk "klickerträning", men behöver ytterligare träning eftersom hon inte alltid fattar kommandot genast.
Bra som nybörjarmänniska, varför jag ibland lånat ut henne till mina unga stallkompisar som förstaryttare. Dock blir hon betydligt mer krävande efter ett tag.
Säljes förmånligt med fint flickföl vid sidan då hon nu gjort sitt i avelsboxen (två trevliga unghingstar finns att se) samt att jag tröttnat på ridning och vill ha lite mer kvalitetstid med märrarna på lösdriften.

Va härligt att alla fått med en gnutta kärlek i sina annonser. :D

En lagom stor kvinna med varsam hand säljes. Inte helt igångsatt efter tidigare dräktighet, men har både vilja och tro att hon kan utföra vad som helst. Kommer aldrig att fungera för tävling. Grundutbildad men tror att hon rider akademiskt så skulle passa bra till någon som kunde vidareutbilda henne på det spåret. Lätt att tillfredsställa, tycker att allt du gör är fantastiskt. Vill en väl, men är lite väl mesig i sina signaler. Försöker rida mig tränslöst, därför säljer jag henne nu billigt.

kl

Kvinnan för dig?

En härlig social kvinna säljes till en häst som tycker om att gå i form!
Är under igångsättning efter dräktighet och muskelskada, priset ökar när hon är igång.
Hon har en avkomma vid sidan som inte duger till någonting, de ska dock inte skiljas åt utan du får honom på köpet!
Kvinnan är rödhårig och har fått det beryktade temperamentet så antingen behöver du ha lika mycket själv eller tycka om att bli bossad runt.
Kvinnan tror hon kan tävla upp till MSV A med lite träning, har tidigare tävlat hoppning och fälttävlan (har en helsyster som tävlas framgångsrikt i fälttävlan)
Kan kanske tävlas i hoppning/fälttävlan om du kan hjälpa henne sluta vara så fäst vid sin avkomma att hon inte vill ta några risker.

Säljes pga att hon tycker jag ska banta och lära mig galoppera + gå i form.
Prisidé: Mat i alla dess former, hur mycket beror på hur igångsatt hon är.

Hahaha, vilken underbar tråd :)

Promenadsto utlånas över sommaren! (ev. medhäst)
Då min kusk envisas med att detta är årstiden för träning när jag har fullt upp med att hålla koll på min flock islandshästar så söker jag någon som kan hålla igång henne till hösten så jag får lite lugn och ro.
Hon är född -88, 161 cm kort, lite rund men pigg och glad. Hon är mest körd med mig men kan även tänka sig en mindre ridhäst. Gillar att pyssla i stallet och har i princip fri tillgång på päron (äpplen och bananer också om man föredrar det). Kan mycket väl tänka sig att träna och tävla.
Jag kan tänka mig att låna ut henne till en a-ponny (så slipper vi skaffa ny vagn) eller större ponny/islandshäst/mindre häst att rida på. Du bör kunna klara av vissa skumma ideér hon har för sig och inte vara rädd att gå offroad.
Svar till: Shettis på bete.

Extremt mångsidig ryttare säljes. En välutbildad och ambitiös människa som jag säljer pga att jag hatar tävlingsplatser. Hon behöver en ädel häst med tävlingsrutin, så hon slipper bli frustrerad. Får hon fasta rutiner och många tillfällen till träning och utveckling trivs hon bra.

Dock är hon ingen ungdom längre och välanvänd så kontinuerlig kontakt med kiropraktor och equiterapeut behövs.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama