Om det inte blir som ni förväntat er

cactuspower

Trådstartare
i protokollet efter vad ni anser ha varit en väl genomför ritt. Går ni då, eller om ni har några andra funderingar om något i protokollet, och i fråga sätter domaren och frågar X varför han skrev så som han gjorde eller biter ni ihop och är tjurigare och dissar den domaren för all evig framtid?

Vore intressant och se bara hur ni resonerar :D .

Sv: Om det inte blir som ni förväntat er

Jag brukar försöka att inte stöta mig med domare. Tyvärr, är risken att det kommer synas på nästa tävling annars :crazy:
Men ja, senaste tävlingen tyckte jag (och även andra) att jag blivit orättvist bedömd och då haffade jag domaren i pausen för att få en förklaring. Vilket jag inte fick utan denne stod bara och blängde på mig...

Tråkigt att domaren inte kunde ge dig en vettig förklaring.

Nej, den egentliga anledningen till att jag frågade är då jag vill stilla min nyfikenhet. Rider ju för en som är dressyrdomare och det är intressant för enligt henne trots att hon dömt ganska länge, så har i princip aldrig någon kommit och ifråga satt sifforna eller bedömningen i protokollet.

Själv har jag däremot märkt att vissa inte gillar henne och på min egen ridklubb nu så ville inte de att hon skulle vara domare eftersom hon inte var omtyckt av ryttarna :smirk: , det är nog ingen domare som är omtyckt av Alla ryttare. Men det kädes orättvist för jag tycker hon är kanon att träna för, och ger bra cred om man förtjänar det och är väldigt rättvis.

Däremot tror jag att de ryttarna som kanske är osäkra på varför hon i så fall dömt som hon gjorde väl kunde gå och ifråga sätta, det behöver ju inte betyda att man klandrar domaren för det, och jag tycker ej det borde vara så känsligt åtminstone ej på den nivån detta berör (lokal/reg ) .

Men lägger till en fråga, många gånger har man ju hört att om en viss domare kommer och ska döma den klassen man ska rida vilket man inte vill, då stryker man sig? Vad beror detta på då, kan det inte varit så som i det fallet jag tror att det berott på att man blivit sur för att man känner sig orättvist behandlad (vilket ju inte alltid behöver vara fallet !)

Nu känns det som om det vart rörigt, men vill som sagt gärna stilla min nyfikenhet lite :D vore roligt och höra hur ni resonerar som är tävlingsryttare.

Har aldrig ifrågasatt. Biter i det sura äpplet, skakar av mig det och går vidare. Jag skulle dock aldrig stryka mig från en tävling för att det är en domare jag inte tycker om. Även om många domare tenderar att vara åt det "låga" hållet med inte allt för positiva kommentarer, tycker jag ändå att de flesta dömer rättvist.

Jag brukar inte vilja diskutera såna saker med domare.
Har frågat en gång när jag inte förstod vad domaren skrivit, och fick till svar att "det är min personliga tolkning". Jaha tack så mkt (surtant).

Diskuterar hellre såna saker med min tränare, och för det mesta kommer vi fram till att det bara är att glömma vad domaren skrev och rida ännu bättre nästa gång.

Och lite beroende på hur dumma/konstiga domarens kommentarer och poäng är hamnar domaren på listan över domare-som-jag-inte-gillar.

Jag brukar inte vilja diskutera såna saker med domare.

Diskuterar hellre såna saker med min tränare, och för det mesta kommer vi fram till att det bara är att glömma vad domaren skrev och rida ännu bättre nästa gång.

.

:bow: :bow:
samma lika för mig

Jag bryr mig inte så himla mycket, tar inte upp det med domaren efteråt. Om det inte har begåtts något fel förstås, men då är det ju en annan sak. Dressyr är en bedömningssport, man får helt enkelt acceptera att alla inte tycker likadant som en själv.

Nej jag har aldrig klagat och kommer nog aldrig att göra det heller.
Det skulle aldrig tjäna något till, sannolikheten att de ska ändra sig eller tänka om är ju obefintlig.:p
Dessutom så dömer domaren det h*n ser och det kan man ju inte ta ifrån dem, man kan ju se på saker på olika sätt.
De ryttare som nästan alltid är missnöjda är de som borde ändra sin ridstil...:devil:

Nej, jag har nog heller aldrig frågat om något. Däremot har jag en gång varit med om att domaren under prisutdelning, samtidigt som han fäste rosetten på tränset, frågade om man undrade över något i protokollet. Jag blev ganska ställd, men samtidigt väldigt glad över att han faktiskt brydde sig. :banana: Det hör ju inte till vanligheterna...

TS: Jag brukar kolla vad jag fick för % i förhållande till de andra. I fall jag får 53% och är missnöjd med det för att jag tycker att det har gått bra och jag tycker att jag är värd mer så brukar jag kolla vad de andra har fått för poäng. Om den som vann t.ex. hade dryga 60% så brukar jag kunna tänka att det nog är ganska rättvist dömt ändå. Om jag känner mig helt nerdömd som en gång när jag fick 50% i en lätt C2 med en häst som hade gått stadigt i form och sprungit på i ett friskt tempo så gör jag som princefair, stoppar den domaren i facket "mindre omtyckta domare":devil: :p

Jag har däremot råkat ut för att domare har missat vissa saker, t.ex. så fick jag en 7 och kommentaren "bra fattning" på en galoppfattning i en lätt B en gång då hästen först fattade fel galopp och sedan bröt av:rofl:

Nej. Dömt är dömt och då är det ju redan försent... Bit ihop och tänk på nåt roligare! Kanske finns det även något i kritiken att ta till sig...? Annars: Byt disciplin *ironisk* (en åtgärd jag har varit väldigt nära att ta till i vår, då vi har en domare i vårt distrikt som är väldigt, väldigt orättvis. Vi kan nästan skriva resultatlistorna i förväg och låta hästarna stå kvar i sina boxar! :crazy: )

Men oj. Det låter trist... Jag har råkat ut för en domare en gång som dömde jättelågt i början och sedan delade hon ut mer och mer poäng vartefter klassen gick... den som startade sist vann och nästan utan undantag så blev de andra placerade i omvänd startordning de me...:devil: Verkligen korkat av henne och väldigt genomskådligt...

Svarar alla. Intressant och se hur ni resonerar. Jag kanske uttryckte mig lite luddigt för Givetvis menar jag att inte domaren ska ändra i varken kritik eller poäng efteråt (om det ej blivit någon direkt felräkning såklart ) utan det jag syftar på är att ni kanske undrar och tycker att domaren har uttryckt sig lite luddigt i en kommentar där ni t.ex. tycker att hästen kändes bra. I stället för att många tjurar ihop och tvärvägrar att rida för den domaren mer (stryker sig då de ser vem som ska döma i ryttarmeddelandet) så menar jag att domaren kanske kunde uttrycka sig lite mer väl om ridningen och förklara varför den dömde som den gjorde. Sedan kan ryttaren tacka för kritiken och försöka ändra/förbättra och träna tills nästa gång.

Förstår inte varför alla ska vara så negativa och rädda för att fråga?
T.ex. i Tyskland har jag hört att en ryttare/tränare, någon från publiken eller liknande kan säga till en annan ryttare på framridningen att "du tänk på det och det som kommer nog hästen kännas bättre".
Då säger ryttaren tack och rider vidare.

Skulle någon göra såhär i Sverige skulle ryttaren förmodligen bli skitsur och tycka att den visst kan bäst själv och bli superirriterad.

Jag tycker att på tävlingen just är fel tidpunkt att fråga domaren, jag iaf är sällan på humör att diskutera då, inte om jag är missnöjd iaf.
Dessutom finns det domare som helt enkelt har en annan filosofi än jag, och då ger det inget att fråga ändå - eller ja man vet ju hur man ska göra för att få poäng för den domaren nästa gång men det för inte min ridning framåt.

Om jag sen sätter domaren på min inte-gilla-lista har inte att göra med låga poäng eller höga, utan på kommentarer och poängsättning på enskilda rörelser/bedömningspunkter (de saker som jag efter x antal programridningar, träningar och tävlingar VET vad jag ska ha resp inte ha för poäng på).

Däremot tar jag tillfället i akt på programträningar el när man träffar domarna vid andra tillfällen (tex när man är funktionär på hemmatävlingar osv) att fråga om saker jag undrar över.

Skulle aldrig komma mig för att stryka mig om det var ngn viss domare på en tävling, visst vissa blir man gladare för och andra inte - men då är det bara att plocka fram gamla protokoll, lusläsa och försöka rida så som domaren vill...

delvis knappis
jag har en domare som jag har stoppat i facket"mindre omtyckta domare" (läs hatar dena störda människa:devil: )
när h*n dömmer så stryker jag mig. eller gjorde i allfall på förra pållen.

har mkt personliga åsikter om den här, inte enbart för att h*n dömt fel eller orättvist....
tycker att det helt enkelt inte är värt allt slit och pengar att visa upp mig för just h*n.

Det har faktiskt hänt och det kan vara bra ibland för det händer ju ibland att en del inte alltid kommer ner på papperet och då kan det vara lättare att förstå varför det blev som det blev genom att prata med domaren.

Precis min mening att det borde vara så :bow: i synnerhet om det är någonting speciellt man undrar över i fall man tyckt domaren nu kan ha uttryckt sig lite oklart. Det är ju en sak om 40 ekipage i en klass frågar om saker och ting, men det är ju konstigt när knappt några ryttare frågar någonting om ritten tycker jag.

Jag har vissa dommare som jag helst väljer bort att rida förr, efter att de gång på gång har dömt knasigt.

Jag har aldrig gått fram till en domare, men en domare har faktiskt gått fram till mig och bett om ursäkt för hennes bedömning efter att en annan dommare skällt ut henne:rofl: / Nationell tävling med tre domare)

Eftersom jag ridit mååånga programridningar och har varit aktiv ridklubbsmänniska och orginiserat många program, träningstävlingar så är det många domare som jag känner igen och hälsar på jämnt.

Det händer faktist ganska ofta att jag pratar igenom en del bedömningar efter tävl och det beror så mycket hur man lägger fram sin "klagan"....har bara posetiva erfarenheter hur domarna reagerar.
Faktist upplever jag att de uppskattar att man diskuterar...säger man "hur ska jag rida för att få bättre poäng i ett delmoment" brukar få igång dom :D

Håller däremot Lancet....en del domare är knepiga men eftersom man nästan alltid blir bortlottad i sthlm så finns det inte utrymme att välja bort dom.

Alltså, jag har egentligen inte tävlat "på riktigt" eller särskilt seriöst, endast klubbtävlingar. Som regel litar jag på att bedömningarna är rätt eftersom det trots allt är lätt att klanta sig när man lånar ridskolehästar och ska försöka "rida till" och anpassa sig efter dessa på 20-30 minuters framridning.

MEN i vissa fall har man såklart tyckt att bedömningar varit oväntat hårda, eller att man inte förstår noteringar. Jag passade faktiskt påen gång när jag var skrivare att då fråga en domare som ofta dömt på klubbtävlingarna vad som var rimligt att sätta i det och det läget (och tog upp mina egna poäng som exempel) och fick en förklaring. Om det varit min egen ridinstruktör som dömt har jag tagit upp det. Och har det varit något stort som man verkligen vill ha en förklaring på så har jag faktiskt nån enstaka gång tagit upp det med domaren. Tycker att man lär sig en del på så vis också faktiskt.

Ett exempel på en bedömning som jag tyckte var lite väl hård:

Vid ett moment (i en LC:1) när man galopperar två varv på stora mittvolten, efter det är det ju avbrott mellan två bokstäver (E och K?) och där fick jag en nolla för att hästen bröt av ganska precis vid E. Det var en riktigt seg ponny och den blev trött i slutet av programmet så det var ganska väntat att inte få några bra poäng, men hästen visade ju trots allt ett avbrott till trav även om det var lite tidigt?
För mig kändes det surt att det drog ner helhetsprocenten ganska mycket eftersom den trots allt gick i en stadig form (domarna ville såklart ha mer energi, men ändå) och momenten i övrigt gick ganska bra, som sämst ett par 5:or.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 892
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 153
Senast: verser
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 828
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 741
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24