Om det blir extra val...

Hur röstar du vid ett eventuellt extra val?

• Likadant som i höstas

Röster: 221 73,7%
  • Byter parti

Röster: 50 16,7%
  • Vet inte

Röster: 26 8,7%
  • Låter bli att rösta

Röster: 3 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    300
  • Omröstning stängd .

ameo

Trådstartare
Moderator
Det verkar ju som att regeringens budget kommer röstas ner i morgon och det finns då en risk/möjlighet att det utlyses extra val.
Utan att värdera den uppkomna situationen, så är jag nyfiken på hur du resonerar...

OM det blir extra val, kommer du då att rösta likadant som du gjorde i september?

Det kommer jag definitivt göra.

(Och jag bävar för att jag isf ännu en gång kommer åka på att organisera förtidsröstningen på jobbet :cautious: )

skälet till att jag undrar är att jag är nyfiken på om det är möjligt att få ett annat resultat vid ett extra val än det som blev i höstas...
Jag kommer också rösta på samma.

Urvalet här är ju inte så stort, men kanske kan det ändå ge en fingervisning?
Det är ju inte riktigt samma fråga som partipolitiken, där buke röstade helt annorlunda än riket i stort...

Senast ändrad:
Jag kommer att rösta på samma som i höstas.

Men jag antar att vissa som röstat på sossarna kommer rösta annorlunda vid ett nyval, efter det här?

Jag skulle absolut kunna tänka mig att byta, om jag hade hyggliga skäl att förvänta mig att det skulle leda till ett starkare regeringsunderlag och täppa till truten och klippa vingarna på SD (och gärna även vissa av deras extremt tjatiga och tröttsamma anhängare). Jag kan leva i stort sett lika lycklig både med en alliansregering och en rödgrön, så länge ingen av dem lierar sig med SD. Men om jag då skulle byta på mitt håll vid ett extra val, så finns ju risken/chansen för att andra byter på andra hållet och jämnar ut det hela? :confused:

Jag kommer att rösta på samma som i höstas.

Men jag antar att vissa som röstat på sossarna kommer rösta annorlunda vid ett nyval, efter det här?

Fast på fb ser det ut som att alliansen skulle tappa en del väljare för att de vägrar samarbeta över blockgränsen.

Jag förstår inte, om det blir extraval då och vi säger att alliansen blir större än rödgröna. Det låter ju som att SD kommer fälla deras budget då, hur ska det funka om då rödgröna agerar lika barnsligt?

Jag skulle mest troligt byta parti, inte för att jag är missnöjd med hur jag röstade, utan för att det partiet inte kom med i riksdagen och då känns det lite som bortkastat.

Allmän fråga till er som har koll, när alliansen klubbade igenom sin budget förra gången så hade väl inte de majoritet? Eller? För då måste väl de rödgröna ha hjälpt dem, eller?

Det verkar ju som att regeringens budget kommer röstas ner i morgon och det finns då en risk/möjlighet att det utlyses extra val.
Utan att värdera den uppkomna situationen, så är jag nyfiken på hur du resonerar...

OM det blir extra val, kommer du då att rösta likadant som du gjorde i september?
självklart

Jag skulle mest troligt byta parti, inte för att jag är missnöjd med hur jag röstade, utan för att det partiet inte kom med i riksdagen och då känns det lite som bortkastat.

Allmän fråga till er som har koll, när alliansen klubbade igenom sin budget förra gången så hade väl inte de majoritet? Eller? För då måste väl de rödgröna ha hjälpt dem, eller?
nja alliansen var större än den röd/gröna röran och SD valde då inte sida.

Fast på fb ser det ut som att alliansen skulle tappa en del väljare för att de vägrar samarbeta över blockgränsen.

Jag förstår inte, om det blir extraval då och vi säger att alliansen blir större än rödgröna. Det låter ju som att SD kommer fälla deras budget då, hur ska det funka om då rödgröna agerar lika barnsligt?

Ja ett nyval kommer sannolikt inte att lösa något. Troligen lär varken alliansen eller de rödgröna få majoritet.

Samarbetsviljan måste öka på båda sidor. Allianspartierna måste vara mer villiga att samtala men S och MP måste då vara villiga att ändra sin politik så att C och FP får in en del av sin politik.

V måste nog lämnas utanför om det skall bli möjligt.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar