Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....

Ponnytant

Trådstartare
I många trådar får TS svar som "var bestämd", "visa att du är en god ledare", "se till att hästen inte tar över", "hästen måste visa dig respekt" och liknande.

Jag skulle gärna vilja se några mer utförliga beskrivningar HUR. Alltså hur just DU gör i olika situationer (inte hänvisningar till instruktörer,dicipliner, böcker eller "NH".

Sv: Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....

Jag är helt enkelt väldigt konsekvent och envis och väldigt lugn i alla situationer med alla hästar, hästar fungerar ju också väldigt olika så jag tycker inte man kan säga att man gör på ett visst sätt. Olika saker funkar för olika hästar och man får pröva sej fram med den hästen man håller på med.

Håller med om detta! En god ledare måste vara konsekvent och flexibel på samma gång. Ledarskapet är för mig en inre känsla, "tekniken" är bara hjälpmedlet att nå "målet".

Jag lasttränar hästar då och då och nyckeln är nog att jag är så övertygad om att hästen kommer bli lättlastad:p Ok, viss hybris, men om inte jag tror på idéen och hästen är lite tveksam så blir det mycket svårare att lyckas!

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder kroppspråk (stampar med foten, sträcker på mig, viftar till med en arm etc), röst (Nej!) och även fysisk kontakt (i form av knuffar, klatsch med handflata etc.) för att markera om hästen inte gör som den ska. Jag berömmer med rösten och/eller klappar när den gör rätt.
Riktigt oacceptabla saker som sparkar, bett/hugg eller att hästen typ försöker mosa sig rätt över en bestraffas mer 'tufft' (t.ex med spö eller liknande) än smågrejer där man kanske bara behöver 'gör om gör rätt'-attityden. :)

Jag försöker också att göra saker utefter hästens egen mentala nivå så att man undviker situationer där hästen inte är redo och därför kanske reagerar negativt. På så sätt undviker man ju en del konflikter.

Grundidén jag har är ju att hästen ska uppfostras och hanteras med någon form av system som följer en röd tråd som passar hästens utveckling, att man helt enkelt gör saker i den ordning hästen kan ta in informationen bäst. (Gäller mest unghästar)

Det enda jag kan generalisera är att hästen skall fytta sig för mig och itne jag för den.

Vill jag komma till punkt B så går jag "genom" hästen och inte runt den

Nu är jag skeptiskt till viss NH när den sänder dubbla signaler. Eller är för hård

Vad du ska göra är ju leda= visa vägen

I en konkret situation visar jag vad jag vill att hästen skall göra.

Jaghar hållit på med körning och där använder manord - så jaggör det

Typ kom - stopp, vänd - akta dig

För mig är en ledare en person som kan visa hästen "hur man gör" i nya situationer

Får man den relationen så kan hästen lita på att jag vet bäst när jag säger åt den att vänta tex, eller "stå still", gå fram etc

Vill du ha mer konkret så ge mig en situation

Jag tycker nästan det viktigaste är att man är lugn. Visar man att det inte är nåt att hetsa upp sig över så går det garanterat bättre än om man blir arg, rädd (vilket inte är så lätt att inte bli ibland), eller börjar vifta och höja rösten. Tydlighet, visa med hela kroppen, blick, ALLT vad man tänker göra och vart man är på väg. Jag tror det räcker långt. Ser hästen att du vet vad du gör och att du inte utsätter den för fara, att det är tryggt att vara med dig, så har du förtjänat ledarskapet. Sen att lyckas med allt det är en helt annan sak och inte alls enkelt på nåt sätt.

Att vara en GOD ledare innebär för mig att INTE vara den som viftar, ryar, knuffar eller klappar till;-) En som aspirerar på ledarskap med sådana metoder visar bara hur svag den egentligen är. "det är de svaga som slåss" som Hempfling säger. Den sanna ledaren är den man VILL följa, den man ser upp till och den man vänder sig till i riskabla eller läskiga situationer, det är en individ som är pålitlig, lugn och ingjuter trygghet och säkerhet, inte någon man oroar sig för att man ska få en snyting av om man inte flyttar sig tillräckligt fort...

Så jag skulle vilja säga att artighet och respekt kommer man långt med:angel:

Jag använder ALDRIG bestraffningar i from av spö/slag. Använder en höjd röst ibland, men inte ofta. Mitt sto är mycket bestämt och tar gärna över. Dock vet jag faktiskt inte alls vad jag har gjort för att vara dominant. Hon bara lyder mig, försökte inte ens testa mig när jag hade köpt henne. När andra rider testar hon jättemycket, tjurar och vägrar göra saker. För att förstärka ledarskapet brukar jag köra lite klassiska ledarskapsövningar och sådant. Drog en gång en vattendunk på en bagagevagn med ena handen och höll i grimskaftet med henne med den andra. Lite sånna saker, nya situationer hela tiden. Visar att jag vill att hon ska hålla sig lugn och så märker hon att inget farligt händer. Myser även en hel del med henne i hagen, det känns som det skapar starka band.

Men alltså, jag tycker det är sjukt fel att slå sin häst om den bits och inte ta reda på orsaken! En häst brukar ju ofta bitas av att man inte är tillräckligt ledare över den eller att den är stressad. Det är i alla fall mina erfarenheter. Ungefär som att sätta på en krubbitarrem på en häst som krubbiter, utan att ens funder över varför! fy skäms.
Tycker det är hemskt när man slår hästen med spö, använder aldrig spö någonsin. Kanske för att förfina hjälper någon gång ibland i dressyren, men aldrig för att driva en häst t.ex.
Och hästen ska själv VILJA arbeta. Annars får man en häst som bara gör det den ska för att den vet att den måste. Det är hemskt när det blir så.
Man måste variera sig hela tiden, komma på nya saker att göra med hästen så att den tycker att varenda dag är lika spännande. Det är ju liksom vi som har bestämt oss för att sitta på dens rygg.
Tänk själva att gå runt på en ridbana och bli tvingad till meningslösa skänkelvikningar och volter, bara för att man vet att annars blir man slagen med spöet.

Så nej, ridning ska vara kul för hästen. Kanske är det därför hon aldrig har testat mig, för att hon förstår att när jag kommer blir det roligt?
Rider ut 80% av all ridtid ungefär, och min häst går superfint i dressyren och kan sina grejer ändå. Man kan ju öva samma saker i skog och mark som på banan.

Håller med! Kan man dessutom läsa hästens signaler och lära sig tolka hur hästen ser sin omgivning behöver man aldrig markera att någon är ledare.

Att vara en GOD ledare innebär för mig att INTE vara den som viftar, ryar, knuffar eller klappar till;-) En som aspirerar på ledarskap med sådana metoder visar bara hur svag den egentligen är. "det är de svaga som slåss" som Hempfling säger. Den sanna ledaren är den man VILL följa, den man ser upp till och den man vänder sig till i riskabla eller läskiga situationer, det är en individ som är pålitlig, lugn och ingjuter trygghet och säkerhet, inte någon man oroar sig för att man ska få en snyting av om man inte flyttar sig tillräckligt fort...

Och jag håller med om ALLT detta, särskilt den inledande frasen

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Kunde inte ha skrivit det bättre själv :laugh:

det är väl bara att gå till sig själv - hurdan chef vill man ha - jo en som vet vad den sysslar med, som man kan lära sig av och som man kan lita på

:bow::bow::bow:
Klockren beskrivning.

Som utvikning kan jag säga att vi aldrig någonsin last-tränar men dom går ändå in i släpet om så behövs.

Har adrig sett mig som någon ledare och kommer heller aldrig att bli någon sådan.
Den rollen har ledar-märrarna i hagen. Jag litar på dom och dom på mig. Utan att veva med armar, stampa i backen eller flytta i sidled.

Dom som kan, av folk, uppfattas som stökiga är oftast dom ranglåga.

Här är det en fin balansgång i övertalning. Men mycket små bokstäver, respekt och tålamod så lär sig även dom att jag förvisso är ingen bestämmande tant men en kul figur att snacka med.

AM

Jag hanterar min ponny lugnt. Inga ryck eller slag.
Men samtidigt så visar jag mig starkare än honom.

Min häst följer mig överallt och är helt cool lugn.
Han vet klart och tydligt att JAG är ledaren och han följer mig.

Jag började redan från samma dag jag fick honom att vara snäll, inget bråk med grimma eller träns eller sadling mm. han fick ta sig tid och vi tog allt jätte sakta.

Tog mig ca 1 månad sen var jag en riktig flock ledare.
Nu kommer han direkt till mig och lyssnar hela tiden.

Han litar till 100% på mig och jag på honom.

Han skulle kunna göra allt för mig känns det som.

En häst som alla kan hantera och rida och en trygg barnponny.

En drömhäst som få har och alla letar.:love:

Naturlig hantering, inget skrik eller slag fast hästen rycker ned huvudet för att beta utan ignorera och gå.

När man väl börjar att skrika åt dem för dem vill äta eller göra annat det är DÅ man förlorar respekt.
Hästen skriker ej åt varandra utan visar kroppsspråk.

När han gör något jag inte gillar så vänder jag på allt. Ignorerar och blir starkare än honom i det han gör och spelar ut det. Så vinner man respekt.

Hänger ni med?
:idea:

Jag brukar säga att det finns tre punkter som är avgörande för ett bra förhållande/ledarskap med hästar:

1. Människan har rollen som den som flyttar, inte den som blir flyttad. Vi vill kunna bestämma när och vart hästen ska gå, och i vilket tempo.

2. Människan ska vara trygg och konsekvent så att hästen kan lita på oss, även vid ovana och skrämmande situationer.

3. Människan ska kunna motivera sin häst så att den vill vara med oss och trivas i vårt sällskap, även om det inte finns andra hästar närvarande.

Dessa tre punkter är omöjliga att uppnå genom våld, utan kräver kommunikation och ömsesidig respekt. Hur det uppnås är olika för olika individer. Att ge exempel på enskilda övningar är meningslöst, det är något som måste genomsyra hela hanteringen och umgänget med hästen.

Enda tillfället våld är acceptabelt är i nödvärn- för att försvara sitt "livsutrymme" om hästen kliver över eller hotar människan.

/Migo

KL
När man har egen häst eller arbetar med hästar bygger man upp ett förhållande som bygger på ömsesidig respekt. Man är observant, tydlig, och förutsägbar + försäkrar sig om att hästen förstår vad man vill.

Det jag efterlyser är mer mer handfasta ”hur-råd” i olika vardagssituationer. Ex vis om hästen inte står still, om den ”tjurar” (nafsar, biter eller sparkar), om den har för vana att slita sig eller är svårt att tränsa. Alltså lite ”ledarskap för dummies”. Tänk att hästen är en ridskolehäst med ganska många som hanterar den.

På min ”gamla” ridskola fanns det två tjur-hästar som många var rädda för. De större tjejerna gav råd till de yngre att de skulle ”visa att de bestämde” genom att hytta & stampa. Konsekvensen blir att dessa hästar ständigt blir ”hyttade” åt av många olika människor – kanske 10-15 eller fler VARJE DAG! Resultatet blir förstås att hästarna markerade ännu mer.

Det finns bätte sätt. Exempel - om hästen nafsar – be den lugnt att flytta sig ett par steg, beröm den när den gör det och fortsätt sedan att berömma den när den ”står fint”.

Fler?

Tycker faktistk du har rätt

De hästar på ridskolor som är "sura" är ofta hästar som har ont och vill försvara sig

härjar man med dem så känner de sig bara mer otrygga och surar mer för att de vill slippa var med människor

det stampande ochhärjande som människor gör få handlar bara om att spotta upp sig själva

Jag tycker din lösning var vettig - du gick runt problemet

men jag tycker iten det går att säga gör si - gör så vid det problemet, för det gäller alltid att ta reda på varför hästen gör som den gör, och det är inte alltid glasklart till en början därför får man faktiskt prova sig fram. Precis som man gör i kommunikation med människor

De som du räknade upp är för mig tecken på en kommunikation som inte fungerar

Nafsandet tex. kan bero på för lite gränser, överanvänding av godis, eller att hästen har ont

Ett gott ledarskap här är ju att fundera ut orsaken och åtgärda den - inte att hantera symptomen

På ridskolan är den troligste orsaken - att sadlarna inte passar

Vill hästen inte bli tränsad skall den kollas upp i munnen - eller tyttaren i handen

DET är gott ledarskap

Att aldrig delta i konflikter själv utan ta bort orsakerna till konflikterna

Jag håller med dig. Att via internet försöka ge universallösningar till enstaka problem är fullständigt meningslöst. För att kunna lösa problem krävs att man vet vad som orsakar dem- och så mycket information får man aldrig via nätet.

*kl*

Till dig som efterfrågar "övningar för ledarskap" rekommenderar jag en bra kurs, fortsatt kontakt med en tränare som känner dig och din häst, samt en hel del filosoferande runt vad som är ledarskap för dig, och hur du kan uppnå det.

/migo

Om det är mig (TS) du menar så efterlyser jag INTE "övningar för ledarskap" utan ville påpeka att det inte är rätt att i trådar bara skriva svar som "visa att du är god ledare" eller "var bestämd" (utan att ha med nåt om "huret"). Jag gav också ett exempel på en ev konsekvens för en "tjur-häst" om man gör det.

Om du tolkar det som att jag vill se "meningslösa universallösningar på enstaka problem" måste jag ha uttryckt mig förfärligt luddigt. Jag anser att det är "visa-vem-det-är-som-bestämmer-svar" som är de meningslösa.

Senast ändrad:

I många trådar får TS svar som "var bestämd", "visa att du är en god ledare", "se till att hästen inte tar över", "hästen måste visa dig respekt" och liknande.

Jag skulle gärna vilja se några mer utförliga beskrivningar HUR. Alltså hur just DU gör i olika situationer (inte hänvisningar till instruktörer,dicipliner, böcker eller "NH".

Mitt svar är så pass okonkret att det kort och gott handlar om att jag är så förvissad om att det ÄR jag som är den som bestämmer. Jag behöver därmed inte bevisa ngt alls för hästen, den läser mig som en öppen bok, och därför uppstår inga situationer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 056
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 234
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar