Vara vaken på natten, dvs om man inte har skola/arbete att sköta har jag av personliga skäl svårt att argumentera emot(har oerhörda sömnproblem) och har ofta kvälls/skift jobb. Att tvingas ligga i sängen när man är klarvaken kan göra sovandet svårare.. e
men då är man TYST. man kan sitta vid datorn,lyssna på musik/tv med hörlurar. Använda toaletten MÅSTE man ju nästan - men jag går ofta upp ett par ggr på natten för att pinka(dvs när jag sover,ja jag vaknar ju när jag ska kissa)
Hur mkt kan man väsnas om man brer en smörgås?-
har svårt att tro att nån vaknar av det(elelr så är jag bara duktig på att vara tyst!)
Däremot kan man INTE klaga på om resten av familjen väsnas på morgonen - det är trots allt det som är "normalt".
Att alla gör sin del av hushålls arbetet är bara så självklart att det inte behöver diskuteras.
Alla ska hjälpas åt! är man över ex 12 år och man inte orkar tvätta - så lä rman förr eller senare få slut på rena kläder och blir TVUNGEN att göra det.(min morsa är väääääääääääldigt slapp med hushållsarbete

man lärde sig rätt fort.
Efter en viss ålder kan ju däremot barnens rum få vara "fria" områden -störs man som förälder av det så stäng bara dörren - vill de bo i en soptipp så låt dem göra det.
Kan ju bara svara för mig - jag blir VANSINNIG när jag hör folk säga "därför" till sina barn - där vaknar nån tonårstrots hos mig*skratt* min mamma FÖRKLARADE alltid varför hon hade vissa regler - och hade vi VETTIGA "argument" eller kunde kompromisa kunde "reglerna" ändras. Men de regler som fanns skulle FÖLJAS.
Vi låg tex aldrig i kassalinjen och grät och sprakade för vi inte fick godis - eftersom det beteendet ALDRIG någonsin belönades.