Om att "lyda".

• Övr. Barn
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 466
  • Visningar Visningar 28 149
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Inte_Ung skrev:
Det beror på hur det gick sist.
Om hon redan har kört den grejen några gånger och det inte gick så bra, ja då kan man ju inte lita på det.
Men om det är första gången, så kan man ju se hur det går först innan man drar till med storsläggan.

Men om det har funkat menar jag självklart! Jag känner tican personligen, jag vet att hon inte skulle vara dum nog att köra med samma sak massa ggr utan att hålla vad hon lovade! Det kallas att missbruka löften.
Sen tycker jag att du kanske borde tänka lite mer på att fria i stället föratt fälla :cool:

Jag blir gärna tonårsförälder. Jag ser fram emot många långa och givande diskussioner.

escodobe skrev:
Vara vaken på natten, dvs om man inte har skola/arbete att sköta har jag av personliga skäl svårt att argumentera emot(har oerhörda sömnproblem) och har ofta kvälls/skift jobb. Att tvingas ligga i sängen när man är klarvaken kan göra sovandet svårare.. e

men då är man TYST. man kan sitta vid datorn,lyssna på musik/tv med hörlurar. Använda toaletten MÅSTE man ju nästan - men jag går ofta upp ett par ggr på natten för att pinka(dvs när jag sover,ja jag vaknar ju när jag ska kissa)
Hur mkt kan man väsnas om man brer en smörgås?-
har svårt att tro att nån vaknar av det(elelr så är jag bara duktig på att vara tyst!)

Däremot kan man INTE klaga på om resten av familjen väsnas på morgonen - det är trots allt det som är "normalt".
Att alla gör sin del av hushålls arbetet är bara så självklart att det inte behöver diskuteras.
Alla ska hjälpas åt! är man över ex 12 år och man inte orkar tvätta - så lä rman förr eller senare få slut på rena kläder och blir TVUNGEN att göra det.(min morsa är väääääääääääldigt slapp med hushållsarbete :angel: man lärde sig rätt fort.
Efter en viss ålder kan ju däremot barnens rum få vara "fria" områden -störs man som förälder av det så stäng bara dörren - vill de bo i en soptipp så låt dem göra det.

Kan ju bara svara för mig - jag blir VANSINNIG när jag hör folk säga "därför" till sina barn - där vaknar nån tonårstrots hos mig*skratt* min mamma FÖRKLARADE alltid varför hon hade vissa regler - och hade vi VETTIGA "argument" eller kunde kompromisa kunde "reglerna" ändras. Men de regler som fanns skulle FÖLJAS.
Vi låg tex aldrig i kassalinjen och grät och sprakade för vi inte fick godis - eftersom det beteendet ALDRIG någonsin belönades.
I :love: you! :bow:

Shasan skrev:
Sen tycker jag att du kanske borde tänka lite mer på att fria i stället föratt fälla :cool:
Jag känner ju inte henne eller hennes pappa då, utan får utgå från mina andra erfarenheter av tonåringar och deras föräldrar.
Så jag utgår ifrån att något har misslyckats med hållna löften när en förälder reagerar med att köra ungen i säng med ett "därför att jag säger det".

Normalfallet hos föräldrar är att det inte är första gången som det låter så, utan snarare 5:te eller 6:te eller ännu värre.
Och jag tror att det är bra för en tonåring med problem att få veta vilka reaktioner som är normala i familjer och vid vilka tillfällen de är normala.
Därför så väljer jag att utgå ifrån vad som kan anses vara normalt.

nja, studie och sovtider förändrar sig efterhand, och kan vara förhandlingsbara
Och folk är olika, en del MÅSTE ha lung och studiero flera dar innan ett prov,andra studerar tex bättre under tidspress. Sånt här ska man diskutera och prova sig fram.

KAN verkligen trådskaparen lägga sig 5 och sköta det hon ska, så oki - då får hon göra det under loven - inte skoldagar, och MISSKÖTS det, ja då får det ändras! 10 på skoldagar och 12 på loven tex.

break_a_leg skrev:
Rätta mig mig om jag har fel Tican, men visst arbetar båda dina föräldrar väldigt mycket?

Känner du kanske att de ger dig och dina syskon "för lite tid"?
Mjo, men mindre nu än innan.

fjolltroll skrev:
Så föräldrar som talar om vad som gäller för sina barn utan att nödvändigtvis komma med en förklaring på varför är respektlösa maktmissbrukare. Är det så du menar?
Nej. Men föräldrarna ska kunna argumentera sin regel om barnen vill ha en motivation. Ibland har jag känslan av att föräldrarna själva inte vet varför de sätter vissa regler.

fjolltroll skrev:
Barn som inte lyssnar på sina föräldrar och följer husets regler är respektlösa.
Och de ska lyssna och följa regler "bara för att"?

escodobe skrev:
Och folk är olika, en del MÅSTE ha lung och studiero flera dar innan ett prov,andra studerar tex bättre under tidspress. Sånt här ska man diskutera och prova sig fram.
Men hur det är för den enskilda, det vet man oftast redan i mellanstadiet.
Så det bör vara klart när det blir tonåring av barnet.
Och i Gymnasiet, så är det tonåringens eget ansvar, samt att det faktikst inte får gå ut över familjen för mycket.

Att vara ute och rumla så att man inte kan göra sin del hemma, för att sedan inte heller kunna göra den för att man måste vrålplugga, det är inte något en förälder skall behöva acceptera att ge service till.

Tican skrev:
Mjo, men mindre nu än innan.
Och då så väljer du att sova bort hela dagen i stället för att kunna umgås med dem när de finns tillgängliga?
Det är ett konstigt val i mina ögon.

prinsessfeminist skrev:
men det är trots allt jag som har mest att säga till om, av naturliga skäl.
Baraföratt?

prinsessfeminist skrev:
Jag tycker inte Tican visar prov på ansvar alls, utan snarare som I_U säger, avståndstagande.
I sådana fall är det kanske dags att rannsaka sig själv och ifrågasätta VARFÖR tonåringen tar avstånd?

nej defentivt inte. Vad jag menar är snarare att man pratar egenom saker som "kommer upp för diskution" tex när 14 åring vill ut med polarna dan innan provet ex. och förklarar "Nej, du FÅR inte DÄRFÖR ATT...." istället för "NEJ" - Vilket oftast leder "varför då?" och där föräldern svarar "för att jag SÄGER så!"

Förstår du hur jag menar?

Magdalena skrev:
Synd att inte fler får uppleva hur det är att verkligen få vara DEL i en familj.
Det är lite svårt när man blir alienerad.

Alienation är ett inte helt ovanligt problem bland tonåringar och deras familjer. Jag antar att problemet finns i Ticans familj, liksom det fanns i min.

Det är jättelätt att sitta här på Buke och uttala sig självsäkert om hur folket här "är" när man inte vet ett dugg om deras bakgrund.

simpelbudbärare? Njae...Du hadde ett ansvar..som tex att få dina syskon att respektera dej..du misslyckades.Antagligen därför du oxå fick skulden.
Jag säger det IGEN, det var inget respektblabla där, dom kom några minuter senare, de avslutade helt enkelt bara det de höll på med.

Självklart har du rätt att ställa frågor..det har alla..Men vilka frågor stälde du? och på vilket vis? Hadde du varit anstäld och inte lytt den order du fått hadde du kanske blivit av med jobbet
Jag frågade enkelt och inte provocerande (har svårt för sånt, föredrar att reagera när jag har allt klart för mig) varför jag skulle säga till dom för fjärde gången, eftersom det dessutom är två våningar upp.

Ordern var inte så konstig...Att han gormade var synd det skulle han inte ha gjort enligt mig.
Vilken order? Pratar alltså om orderna att säga till dom igen. Vilket jag tyckte var väldigt konstigt, eftersom jag var säker att de skulle komma vilken sekund som helst.

Hur gammal var syskonen som du skulle hämta?
17 o 8.

För övrigt känns det som du inte läst tråden riktigt ordentligt, irriterande att upprepa sig hela tiden.

escodobe skrev:
Förstår du hur jag menar?
Jag förstår.

Men min tonåring gör som hon vill med det där.
Det är hennes skola och bara hennes liv som blir trassligt om hon inte sköter skolan.
Och hon vet det och sköter sin skola.
Hon har planer för sig själv och i dessa planer ingår det bra betyg, så jag behöver bara hjälpa till när det känns trögt och svårt.
Inte tala om att man måste.

Sen HAR ju föräldrar obestridig vetorätt( hoppas ordet är korrekt!) i slutändan är det de som har sista ordet.
men det ger en mkt trevligare stämmning och minskar konflikter om man förklarar varför och "har på fötterna" än bara ett "därför"

prinsessfeminist skrev:
Men för att bli behandlad som en vuxen så krävs att man visar att man har kvalitéer som en vuxen.

Jag har svårt att behandla barnsliga tonåringar som annat än barnsliga tonåringar. Däremot är det självklart för mig att bemöta respektfulla och ganska mogna tonåringar med samma respekt.

Saknas mognad, ja, då får jag stå för den. Finns mognad, så är vi mer jämspelta.
Men väldigt, väldigt många tänker ju tonåring = dum och omogen, oavsett vilka kvaliteter som tonåringen uppvisar. Det ser vi ju inte minst i den här tråden, där ordet tonåring automatiskt kopplar på negativast möjliga tänkande, även om tonåringen egentligen är mycket mogen och intelligent.

Eftersom mina föräldrar jobbar på dagen så är de inte tillgängliga då, nej. Jag vaknar innan mamma kommer hem (såhär på lovet), men pappa jobbar rätt oregelbundet men ungefär samma tider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 990
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 952
Senast: Amha
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 031
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka