Sv: Om att ifrågasätta en instruktör..
Jag kan absolut inget om hundar men vill väldigt gärna lära mig. Dömer dig absolut inte.
Är inte det belöning att hunden får en leksak efter att de har tuggat på stolsbenet? Hur skiljer man på belöning och leda bort uppmärksamheten mha leksak och/eller godis?
Jag försöker att inte neja valparna så mycket. Om de gör någonting de inte får göra så försöker jag avleda uppmärksamheten till någonting annat.
Tex biter valpen på ett stolsben så är det ingen idé enligt mej att fya eller neja och tro att valpen vet att den inte ska göra så igen. Utan man leder bort uppmärksamheten från stolsbenet till en leksak valpen får tugga på. Det är ju inte stolsbenet valpen vill åt, utan att tugga på någonting. När de är små är det ingen idé att köra en massa nekande grejer, det fattar de inte i alla fall. Sånt kommer lite senare tycker jag.
Nu är jag absolut ingen lydnadsexpert eller liknande. Men det är så jag har gjort hemma hos mej och det har funkat!
Jag kan absolut inget om hundar men vill väldigt gärna lära mig. Dömer dig absolut inte.
Är inte det belöning att hunden får en leksak efter att de har tuggat på stolsbenet? Hur skiljer man på belöning och leda bort uppmärksamheten mha leksak och/eller godis?