Om att ifrågasätta en instruktör..

Sv: Om att ifrågasätta en instruktör..

Jag försöker att inte neja valparna så mycket. Om de gör någonting de inte får göra så försöker jag avleda uppmärksamheten till någonting annat.
Tex biter valpen på ett stolsben så är det ingen idé enligt mej att fya eller neja och tro att valpen vet att den inte ska göra så igen. Utan man leder bort uppmärksamheten från stolsbenet till en leksak valpen får tugga på. Det är ju inte stolsbenet valpen vill åt, utan att tugga på någonting. När de är små är det ingen idé att köra en massa nekande grejer, det fattar de inte i alla fall. Sånt kommer lite senare tycker jag.

Nu är jag absolut ingen lydnadsexpert eller liknande. Men det är så jag har gjort hemma hos mej och det har funkat!

Jag kan absolut inget om hundar men vill väldigt gärna lära mig. Dömer dig absolut inte.

Är inte det belöning att hunden får en leksak efter att de har tuggat på stolsbenet? Hur skiljer man på belöning och leda bort uppmärksamheten mha leksak och/eller godis?

Knapplån.

Alla här kan ju mycket mer än alla instruktörer. De och alla andra på en kurs gör fel. Det gör jag också och lika förb. går jag gladeligen på nya kurser för att lära mig av de andras misstag. För visst gör alla fel och misstag på en dressyrkurs? Och det har alltid visat sig att alla gör fel och att ledaren har många kluriga ideer att lära sig av.
Det gällde kanske inte mig, men jag såg hur man löste de andras problem.

Vågar man inte visa sina egna tabbar, ja då går man och smyger iväg till utkanterna och hoppas att ingen ska se vad man håller på med. Alltså då är det bättre för det egna självförtroendet att aldrig gå dit. Tänk om någon ändå ser mig, nu får jag skämmas.

Gå med i kursen med högburet huvud och när det kommer något nytt, så utropa glatt till valpen och de övriga -Va bra att det här kommer upp, nu får vi träna med störningar, det här ska bli kul. Det är det vi lär oss av.
Kan valpen så är det ju inga problem, och kan den inte så är en kurs till för att lära sig själv och valpen. Annars är det ingen mening att gå kurs.

Fegar vi ut så skickar vi ofelbart signaler till valpen -farligt, jag är rädd oj,oj,oj. eller att man börjar käfta mot, samma signaler upprördhet, farligt.

Det är så man gör trevliga valpar till monster. Den måste försvara en svag ledare.

Svårt att veta om du syftade på mig (och det tråden handlade om) eller skrev rent allmänt ?

Som ramonarunds säger så fattar inte valparna att de inte får bita på stolsben o dyl när de är små, så därför är det bästa att avleda dem. När de blir äldre får man göra klart för dem att det inte är tillåtet men det är bara onödigt att fya små valpar som inte förstår varför de blir fyade. Det skapar bara konflikt.

Alla här kan ju mycket mer än alla instruktörer. De och alla andra på en kurs gör fel. Det gör jag också och lika förb.

Faktiskt så undrar jag ibland. Alla instruktörer är inte automatiskt störst bäst och vackrast för att dom har den titeln. Du tänker givetvis inte på att man som ägare har rätt att tycka och tänka om sin egen hund.

Vågar man inte visa sina egna tabbar, ja då går man och smyger iväg till utkanterna och hoppas att ingen ska se vad man håller på med. Alltså då är det bättre för det egna självförtroendet att aldrig gå dit. Tänk om någon ändå ser mig, nu får jag skämmas.
Överdriva går visst alltid?
Visst finns det många sådana människor, men likväl finns det folk som planerar annorlunda och inte är redo för ett visst moment när ett par andra i gruppen är det. Någon har kanske svårare med sin hund som är av en typisk självständig och envis ras och kanske inte kan så mycket själv. Då behöver man fixa grunden på det steget innan man går vidare. Eller blandar du friskt?
Faktiskt har jag fått uppfattningen att många instruktörer är där för att instruera och inte för att hjälpa. Dom tar sig inte tid med en individ utan det är lite hipp som happ. Därför går jag själv inte valpkurs. Däremot finns det dom som vill det just för att träna sådana saker som att gå förbi något utan att ta det, att vara omkring andra stojjiga valpar utan att bli tokiga osv. Men finns det då ett moment man känner att man inte ärredo för ställer man sig utanför..vad spelar det för roll om man själv anpassar träningen för hunden? Instruktören/klubben får ju sina pengar ändå! Alla glada alla nöjda.

Gå med i kursen med högburet huvud och när det kommer något nytt, så utropa glatt till valpen och de övriga -Va bra att det här kommer upp, nu får vi träna med störningar, det här ska bli kul. Det är det vi lär oss av.
Kan valpen så är det ju inga problem, och kan den inte så är en kurs till för att lära sig själv och valpen. Annars är det ingen mening att gå kurs.
Det kan det visst vara, man kanske tycker att 90 procent av kursutvudet var bra och behövdes..men dom tio andra procenten passade inte.

Fegar vi ut så skickar vi ofelbart signaler till valpen -farligt, jag är rädd oj,oj,oj. eller att man börjar käfta mot, samma signaler upprördhet, farligt.

Oj, ännu en extrem överdrift. Jag håller mig dock till teorin om att så länge man inte beter sig hysteriskt utan lugnt och fint går och tränar vid sidan om bör valpen om det inte är rent mentalt skräp reagera. Tvärtom borde även det vara nyttigt, massa stoj i gruppen därborta-men vi tränar vid sidan om.

*kl*

Den valpkurs jag var på var ganska blandad i ålder, tyckte jag.
Samt små och stora hundar som låg olika i utveckling.

Därför innehöll den en del som var väldigt basic, och en del lite svårare som inte alla klarade.

Åldersspannet var från 3 månader upp till unghundar på närmare året som aldrig lärt sig några grunder.

En del övade massor hemma, andra bara på kursen.

Om vissa valpar/unghundar var redo, kanske det var lika bra att de fick öva på just det? Det innebär ju inte att du måste göra det.

Jag fattar nog inte riktigt problemet:D

Nej nu är det inte ett problem längre, det var bara första gången som jag kände att jag fick direktiv som hon inte kunde förklara varför jag skulle göra..

Dessutom så blev jag ifrågasatt när jag valde att stå över en viss övning..

Äsch..

det var bara första gången som jag kände att jag fick direktiv som hon inte kunde förklara varför jag skulle göra..
Och det är ju här det är så viktigt att vara pedagogisk som instruktör. Det spelar ingen roll hur duktig man är om man inte kan lära ut.

Det är som MrsScrabtree säger:
Alla instruktörer är inte automatiskt störst bäst och vackrast för att dom har den titeln.

Man blir inte automatiskt en bra instruktör, bara för att man har titeln.

När det handlar om att lära ut saker som har med en hobby att göra, så lär man sej normalt inte en massa pedagogik, utan man ska nästan bara bevisa att man själv kan genom prover.
Det är tex inte alls svårt att bli ridinstruktör, men det är svårt att lära någon att rida helt korrekt.
Den absolut bästa ridinstruktören jag någonsin har haft är inte alls någon bra ryttare själv. Men hon har en talang där hon ser de egentliga problemen hos både häst och ryttare, där hon klarar av att förklara så att man förstår även om det är komplext.
Själv har hon dålig balans, halvtaskiga ben, lite för hård i handen etc. Men lära ut är hon bra på då hon har talangen att se vad som behövs göras!
Jag vet massor med instruktörer som ser problemen, men inte har någon aning om hur man löser problemen, utan fortsätter med samma gamla övningar på alla typer av hästar och ryttare.

Du kräver att hunden inte ska ligga i sängen och lyfter ner den.
Du kräver och korrigerar. För valpen markerar du vilket krav du har eller hur?

nja vill jag säga. det är inte ett krav från min sida att valpen ska förstå att den inte får ligga i sängen. den får inget som helst obehag av varken mig eller situationen.

sedan hoppas jag att c's tränare inte var inne på att med obehag korrigera valparna, men deras förare lär ju uppleva situationen som ganska jobbig när de inte klarar av den. en valpkurs går man ju mest för sin egen skull, och då är det viktigt att instruktören kan träna människor också. även människor får ju en positiv känsla när de gör saker de klarar av. blir förarna besvikna märker valpen det, och blir förarna glada är de mer benägna att berömma sin valp. alla vinner alltså på att kursen innehåller övningar som ekipagen har en rimlig chans att klara av.

Det beror på vad man menar med obehag, men hon menade på att jag ändå kunde vara med på övningen och jag kan inte se att Zaga skulle ha förstått och tagit intryck av det, mer än som hon blev, förvirrad.

Men jag fegade väl ur, skickade säkert ut felaktiga signaler som i slutänden kommer förvandla Zaga till ett monster ....

Senast ändrad:

nja vill jag säga. det är inte ett krav från min sida att valpen ska förstå att den inte får ligga i sängen. den får inget som helst obehag av varken mig eller situationen.

sedan hoppas jag att c's tränare inte var inne på att med obehag korrigera valparna, men deras förare lär ju uppleva situationen som ganska jobbig när de inte klarar av den. en valpkurs går man ju mest för sin egen skull, och då är det viktigt att instruktören kan träna människor också. även människor får ju en positiv känsla när de gör saker de klarar av. blir förarna besvikna märker valpen det, och blir förarna glada är de mer benägna att berömma sin valp. alla vinner alltså på att kursen innehåller övningar som ekipagen har en rimlig chans att klara av.

Alla former av dressyr för en valp-eller hund är en balansering av beröm och obehag. Den första dressyren valpen får är av tiken, om den nu har blivit uppfödd av en uppfödare med en bra tik. Hon säger till och valpen lär sig, detta är ej tillåtet och det sitter sedan i. Vi bestämmer vad som är tillåtet och det otillåtna lär vi bort.
Vi berömmer och belönar när den är duktig och vi korrigerar och lär den det vi anser att den ska kunna. Alltså vi ställer krav på valpen hur den ska uppträda.
Valpen kunde inte i förväg veta hur hårt den fick bita. Tiken röt och nafsa till och valpen fick sin första lektion. Vi tar aldrig till lika hårt som tiken, men vi markerar och det gör du också och det är inget fel, så jag förstår inte ditt urskuldande.

I detta forum har det skrivits spalkilometrar om all tränare som anses så dåliga. Ta Cesar Millan, Jappe Stridh eller Barbro Börjesson som är kända från TV. De gör enligt de som skriver alla möjliga fel. Många har skrivit att de inte tål att se programmen för att allting är fel. Hur kan de då veta det?
Ger de en korrigering, ja då är det fel, ger de ingen korrigering så är det fel. Det är därför jag ironiserar över att de som skriver här kan allting bättre än alla instruktörer och då behöver de inte gå på kurs.

Är man inte beredd att ställa upp på en kurs, ja då förstår jag faktiskt inte varför man anmäler sig.
En kurs är ju till för att gå framåt, inte stå och stampa på samma ställe. Väldigt många ledare har kunskap men kanske inte den verbala förmåga som många högtstuderade kräver, men tänk sedan tillbaka när kursen är slut, samspelet mellan tränaren och de övriga motiverade deltagarna har säkert lärt dig en hel del även om du själv tyckte det var fel som instruktören gjorde. Då har ju kursen fört dig framåt eller hur?

Är man inte beredd att ställa upp på en kurs, ja då förstår jag faktiskt inte varför man anmäler sig.
En kurs är ju till för att gå framåt, inte stå och stampa på samma ställe. Väldigt många ledare har kunskap men kanske inte den verbala förmåga som många högtstuderade kräver, men tänk sedan tillbaka när kursen är slut, samspelet mellan tränaren och de övriga motiverade deltagarna har säkert lärt dig en hel del även om du själv tyckte det var fel som instruktören gjorde. Då har ju kursen fört dig framåt eller hur?

Men nu är det faktiskt såhär att på just denna valpkurs finns det en valp som är 14 v ( det är Zaga ) resterande valpar är 5-6 månader och det är väl bara jäkligt naturligt att dom har kommit längre i lydnaden än vad jag har ?

Det handlar inte alls om att inte ställa upp på kursen, utan att jag väljer att stå över den övning som jag vet är dömd att misslyckas eftersom jag som sagt är på "steg" 1 och dom är på 3-4 .

Senast ändrad:

Men nu är det faktiskt såhär att på just denna valpkurs finns det en valp som är 14 v ( det är Zaga ) resterande valpar är 5-6 månader och det är väl bara jäkligt naturligt att dom har kommit längre i lydnaden än vad jag har ?

Det handlar inte alls om att inte ställa upp på kursen, utan att jag väljer att stå över den övning som jag vet är dömd att misslyckas eftersom jag som sagt är på "steg" 1 och dom är på 3-4 .

Du bestämde alltså i förväg att valpen inte skulle klara övningarna.
Varför fick inte valpen prova så du fick se hur duktig din valp kunde vara. Den hade säker klarat mycket mer än vad du kunnat tro. Det var väl ingen tävling du skulle ställa upp på? Den kanske inte klarat första gången perfekt, men efter ett par omtag hade fungerat fint, och framför allt DU hade vuxit.

Jag gick i somras en kurs med min valp som då var fem månader gammal. Det var en tvådagarskurs och jag var orolig att valpen ej skulle orka psykiskt men det gick mycket bra. Min valp var fem månader och de övriga 16 vuxna hundar upp till nio års ålder, en del tränade på bruks kurser och övriga helt ouppfostrade. Men i denna samling märkte man ingen skillnad.

Det var två mycket duktiga och kompetenta ledare och hundarna hade mycket varierande kunskap. Även där skulle vi gå mot varandra sätta hunden och hälsa i en av övningarna. Skillnaden var bara det att väldigt många hundar då skulle försöka äta upp varandra. Inga hundar klarade denna övning första gångerna. Ledarna förklarade för var och en vilka fel vi gjorde och vi tog nya tag och se det fungerade. Det var aldrig någon som försökte komma undan. Ledarna satte de bråkigaste hundarna mot varandra, och efter varje tur en genomgång vad som var bra eller dåligt. På denna kurs var alla mycket motiverade och alla tog tacksamt mot tränarnas hjälp. Att se sura jämthundar som bara skulle äta upp varandra, på slutet av kursen ligga okopplade medan andra hundar gick slalom förbi, det gav mig en klar inblick i att en hund klarar så mycket mer än vad vi enögda förare kan tro.
Men en sak var klar: Alla förare gjorde fel och alla fick kritik, först från övriga deltagare och sedan från ledarna.

Vad var det för hundar? Jo allt från sällskaps, bruks, vall, älg, drivande och fågelhundar. De var skillnader i både temperament och storlek. Men alla var positiva, jag har inte hört någon som haft något negativt att säga om kursen.

Hur det gick för min valp? Jo han klarade sig excelent. Han lärde sig otroligt mycket men var förståss trött efter varje dag. Jag blev mycket imponerad av tränarnas kunskap och ledarförmåga, och jag hoppas att jag får gå någon mer kurs med dessa utomordentliga ledare, jag är beredd att köra långt för detta.

Tänk jag tycker inte det är orimligt att TRÄNA att valpen sitter kvar när matte/husse går en bit ifrån. Det är ju genom träning som den lär sig.

Prövade du att genomföra övningen? Hur reagerade valpen?

Till både Pigan & Pangare.

Jag provade att genomföra det vilket resulterade i en stressad valp som hängde sig i kopplet och vi lyckades inte genomföra övningen bra..

Man måste lära sig gå innan man kan springa.

Pigan:
Nej det är inte alls orimligt att träna valpen att stanna kvar när matte går, om du läser igen så var det inte riktigt bara så..

men pangare, vi pratar VALPKURS här. valpkursen är ofta förstagångsägarens första kontakt med hundträning ö h t. då ska man vara bra pedagogisk och superduktig på att förklara när man sätter ekipaget inför en övning de inte kan klara av.

som att sitta kvar medan man hälsar, det består ju av flera delmoment. hunden ska kunna sitta, sitta kvar, sitta kvar under störningar, sitta kvar när matte går iväg osv. kan hunden inte ens sitta måste man ju börja med det, hur man än vrider och vänder på det. det är helt meningslöst att försöka sig på övningen om hunden inte ens kan det första delmomentet.

om hunden däremot kan grunderna finns, fast inte är tränade under störningar, finns det inga hinder för att försöka! man måste ju inte göra det perfekt de första gångerna.

En bra instruktör kan ta kritik. Kan dem inte det? Nä då är det förmodligen ingen bra tränare heller!

Svar på tal = Bra tränare
Undviker frågan = BYT!!!!

Jag har fått den uppfattningen att TS har god erfarenhet och många kurser bakom sig. det är alltså ingen förstagångsägares första kontakt med valpträning. Tror du att de övriga valparna var fulltränade? Hon har skrivit att valpen kunde sitta. Det är därför jag anser att hon kunde ha låtit valpen gå vidare.
Hon avböjde enl. egen utsago att gå vidare och klev åt sidan. Vidare så framgår att hon kände sig förnärmad eller som hon säger "jag blev ifrågasatt när jag inte deltog i övningen".
Hon säger att valpen hängde sig i kopplet när hon försökte. Varför gaskade hon inte upp sig själv och valpen och gick vidare och gjorde om övningen till dess att valpen slutade att bråka. Självklart blir valpen osäker om matte är det.

När hon nu fegade ur så fick valpen sin vilja genom och har det i bagaget längre fram.

Alltså nu får du sluta anta & kalla mig för olika saker !!

Kände mig inte ett dugg förnärmad men förstår inte heller varför instruktören behövde ifrågasätta mitt val, men det är en helt annan diskussion.

Ja min valp kan sitta och vi är i fullgång med att träna "stanna kvar" men du känner varken mig eller vet hur min valp fungerar jag och bespar mig gärna att läsa om hur feg jag är och hur min valp kommer att förvandlas till ett monster..

Under första gången som valpkursen hölls (vilket jag skrev denna tråd efter) så hade vi inte tränat alls på "Stanna Kvar", jag gjorde dock övningen så länge som instruktören gav tid till den, fungerade ungefär lika hela tiden.

Dvs Inte alls, mer än att Zaga blev förvirrad.

Jag är varken osäker och jag tycker definitivt inte att det är dett dugg pinsamt att misslyckas, ännu ett antagande från din sida som saknar relevans!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har gått valpkurs i ett par veckor nu (idag var gång 4 av 6) hos brukshundklubben. Har från första start känt att det inte känns...
2
Svar
23
· Visningar
5 644
Senast: vallhund
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat