Sv: Om att ifrågasätta en instruktör..
Knapplån.
Värst vad det tog när jag ansåg att man ska börja ställa krav på en valp direkt.
Det är stor skillnad på hur ordet krav tolkas märker jag. Pirus hundar ska tydligen ställa sig i givakt och sedan marchera räknandes 1-2, 1-2, 1-2, medan andra har andra betydelser av ordet krav.
Jag bestämmer vart vi ska gå, och då ska valpen följa mig dit jag går. Det är krav för en valp. Valpen ska gå utan att slita i kopplet, det är ett krav, men jag skiter fullständigt i om valpen går perfekt fot, det är en en sak som sedan ska finslipas och kraven höjs efterhand. Har inte valpen fått lära sig att dra är det mycket enkelt att få till ett bra fotgående.
Jag tillåter inte valpen eller hunden att någonsin ligga i en säng eller fåtölj, alltså ett krav på hunden. Har aldrig valpen fått ligga i en säng så är det aldrig några problem. Valpen ska inte dra iväg rakt på en främmande hund, jag kräver att valpen lyder mig när jag hindrar den då. Får valpen lära sig rätt från första dag så går allt så otroligt lätt. Det behövs varken klagoskrifter i Buke eller besök hos psykologer för problemlösningar.
Jag kräver aldrig att en valp ska vara färdigdresserad, det tar lång, lång tid dit, och det är en tid med massor av träning, omtag och åter träning. Men däremot ställer jag krav under fostran, att valpen ska lära sig, att uppföra sig så att vi kan gå vidare, steg för steg med sådana detaljer, och då men först då kommer de skärpta krav som ni talar om
Sedan när det gäller kurser, så går man där för att lära något, ska man då bara gå och gulla med valpen, ska man banne mig inte överhuvudtaget anmäla sig till en kurs, det kan man göra hemma.