Om att ifrågasätta en instruktör..

Sv: Om att ifrågasätta en instruktör..

Ja du vet ju hur det gick för mig på kursstarten förra veckan.

Jag ifrågasatte, instruktören intog försvarställning, och det slutade med att jag blev utskälld med en hemsk attityd och avbröt hela kursen.

Så jag tycker att så länge tränaren är mottaglig på ett profisionellt sätt brukar det mesta gå att lösa.
Dock var det absolut inte så i mitt fall tyvärr.

Men innan valpen förstår att det är ögonkontakt du vill ha, vad för krav har du på valpen då & hur korrigerar du det om valpen gör fel?
Fast valparna brukar haja det där rätt så snabbt. Man får inget godis om man inte har ögonkontakt, man får inte gå över tröskeln om man inte "ber om lov" genom ögonkontakt. Man får inte hoppa ur bilen utan ögonkontakt.
Det brukar inte ta mer än en dag eller så innan valpen fattar att det är ögonkontakt som gäller!
Och när man tar ögonkontakten så får man massor med beröm och godis!

Sen när ögonkontakten sitter som den ska så börjar jag med inlärning, tex sitt och ligg. Kom har jag aldrig haft problem med för valpen kommer automatiskt när man sätter sej ner på huk tycker jag. Det har blivit naturligt att man sagt "kom" och satt sej på huk så kommer valpen och är nyfiken.

Jag försöker att inte neja valparna så mycket. Om de gör någonting de inte får göra så försöker jag avleda uppmärksamheten till någonting annat.
Tex biter valpen på ett stolsben så är det ingen idé enligt mej att fya eller neja och tro att valpen vet att den inte ska göra så igen. Utan man leder bort uppmärksamheten från stolsbenet till en leksak valpen får tugga på. Det är ju inte stolsbenet valpen vill åt, utan att tugga på någonting. När de är små är det ingen idé att köra en massa nekande grejer, det fattar de inte i alla fall. Sånt kommer lite senare tycker jag.

Nu är jag absolut ingen lydnadsexpert eller liknande. Men det är så jag har gjort hemma hos mej och det har funkat!

Senast ändrad:

Jo fast det är ju inte samma krav vi pratar om tror jag.

Zaga och jag kör också ögonkontakt innan vi går in genom dörren, innan hon släpps lös m.m

Men jag korrigerar ju henne inte mer om hon misslyckas än att hon inte ex får gå in förän hon tittar upp på mig..

Det jag menar med krav är att man korrigerar hunden om den gör fel och det tycker inte jag att man gör fören hunden kan kommandot i alla lägen ..

Svamligt kanske !?

När jag pratar krav då är det krav också. Det är helt annat krav än du menar i det du skriver.

Det du skriver är ju bara en upphöjd förväntan, genom kontakt kommer nåt positivt endra o få gå ut ller gobit det är ju inte krav utan förväntan.

Senast ändrad:

Jo vi pratar nog om samma sak du och jag, vilket känns totalt fel att anamma på en 14 veckor gammal valp..

*fundersam*

*fniss* Måste bara berätta när vi gick vår valpkurs. Vi hade också köttbullar utlagda och meningen var väl att vi skulle förbjuda: NEJ! när valpen försökte att hugga. Men min valp var då så enormt följsam så jag bara smekte nej med rösten när hon tittade dit och upptäckte att det låg något där. Sen gick vi förbi de där förbaskade köttbullarna utan att hon ens tittade på dem. :D Instruktören bara tittade på oss och sa: Ja så kan man också göra ;)

I övrigt så fullföljde vi kursen, men ärligt så hoppade jag över en del helt utan att skämmas :D

Såklart man skall ifrågasätta men det går ju att ifrågasätta på ett trevligt sätt.

Jag som haft hund hela livet och hållit i träningar fick plötsligt för mig att jag skulle gå en valpkurs för att socialträna nyaste hunden. Det hela blev lite lustigt då jag halva kursen frågade, påpekade och även rent sade emot en hjölptränare med fullständigt konstiga ideer om hur man tränar hund och valp.

Så självklart skall man ifrågasätta om man inte håller med sin instruktör, hur skall man annars lära sig?

När jag pratar krav då är det krav också. Det är helt annat krav än du menar i det du skriver.
Sammanfattningen av vad jag skrev är ju att olika människor har en olik uppfattning av vad ett krav är!

Vad någon kallar för krav anser någon annan vara en självklarhet eller inte i närheten av ett krav.

Och att du har ett krav, innebär ju inte att hunden inser att du har ett krav. Det är ju det som är grejen med träning. Att hunden ska göra som du vill för att den vill, inte för att den känner sej tvingad till det.

Jo vi pratar nog om samma sak du och jag, vilket känns totalt fel att anamma på en 14 veckor gammal valp..
Men vad vill instruktören att ni ska göra som du inte vill?
Ge henne en smäll för att hon inte tar ögonkontakt tillräckligt snabbt??

Jag förstår nog inte problemet.

Om jag har ett krav då vet hunden om det. Det kan jag garantera dig, inte nån hund går i grå skala när det gäller krav hos mig.

Nej absolut inte, det handlade inte om ögonkontakt ( det tog du upp och så svarade jag dig )

Det handlade om en dels en övning där jag ansåg att det var överkurs och dels om ett kommando som Zaga kan här hemma i all enkelhet men inte kanske när det är fullt av hoppade valpar runt om henne ..

Knapplån.

Värst vad det tog när jag ansåg att man ska börja ställa krav på en valp direkt.
Det är stor skillnad på hur ordet krav tolkas märker jag. Pirus hundar ska tydligen ställa sig i givakt och sedan marchera räknandes 1-2, 1-2, 1-2, medan andra har andra betydelser av ordet krav.

Jag bestämmer vart vi ska gå, och då ska valpen följa mig dit jag går. Det är krav för en valp. Valpen ska gå utan att slita i kopplet, det är ett krav, men jag skiter fullständigt i om valpen går perfekt fot, det är en en sak som sedan ska finslipas och kraven höjs efterhand. Har inte valpen fått lära sig att dra är det mycket enkelt att få till ett bra fotgående.
Jag tillåter inte valpen eller hunden att någonsin ligga i en säng eller fåtölj, alltså ett krav på hunden. Har aldrig valpen fått ligga i en säng så är det aldrig några problem. Valpen ska inte dra iväg rakt på en främmande hund, jag kräver att valpen lyder mig när jag hindrar den då. Får valpen lära sig rätt från första dag så går allt så otroligt lätt. Det behövs varken klagoskrifter i Buke eller besök hos psykologer för problemlösningar.

Jag kräver aldrig att en valp ska vara färdigdresserad, det tar lång, lång tid dit, och det är en tid med massor av träning, omtag och åter träning. Men däremot ställer jag krav under fostran, att valpen ska lära sig, att uppföra sig så att vi kan gå vidare, steg för steg med sådana detaljer, och då men först då kommer de skärpta krav som ni talar om

Sedan när det gäller kurser, så går man där för att lära något, ska man då bara gå och gulla med valpen, ska man banne mig inte överhuvudtaget anmäla sig till en kurs, det kan man göra hemma.

Och än en gång, jag går inte på kurs för att gulla med valpen..

Men att ställa orimliga krav på min valp det tänker jag banne mig inte göra..

En mycket förenklad version av vad jag menar..

Zaga kan låt säga SITT, men bara för att Zaga kan SITT så kan jag inte kräva av henne att hon ska sitta kvar medan jag går fram till en annan människa för att hälsa .

Det kravet är orimligt ..
Pangare skrev:
Jag bestämmer vart vi ska gå, och då ska valpen följa mig dit jag går. Det är krav för en valp. Valpen ska gå utan att slita i kopplet, det är ett krav, men jag skiter fullständigt i om valpen går perfekt fot, det är en en sak som sedan ska finslipas och kraven höjs efterhand.

Det håller jag däremot med dig om!

Senast ändrad:

Vad säger instruktören när du sa att du tycker att vissa saker är lite överkurs för er?

Hon ifrågasatte först varför jag inte var med, men när jag förklarade att jag och Zaga är på ruta 1 och den uppgiften är mer 3 eller 4 så accepterade hon det och bad oss träna lite vid sidan av ..

ja, det är stor skillnad på krav och krav. för mig är krav något som leder till betydande konsekvenser om de inte åtlyds. jag anser alltså inte att det är ett krav att valpen inte får vara i soffan, eftersom den milda konsekvensen av "olydnad" är att jag lyfter ner valpen igen. en vuxen färdigdresserad hund (på det området) hade jag skällt på.

Måste säga att det var en lite väl anvancerad övning för att vara valpkurs. :confused: Unghundskurs eller vardagslydnadskurs då skulle jag kunna tänka mig att "stanna kvar" kan befästas. Men inte på en sån ung hund som en valp på 14 veckor. Tänk om vi skulle börja ställa krav på en fem månaders bebis? Ställa kravet att han/hon ska då lära sig gå och prata?

Oj..börjar inse att våran kurs kanske haft mkt krav....Håller med Calazirya om att man bör få välja själv.
Råda har gått slalom bland korvar med sytråd som koppel, kört platsliggning i grupp och inkallning i en allé av hundar. Man får vara glad åt dom saker hon klarade, kan ju säga att sytråden rök all världens väg som ett exempel.

ja, det är stor skillnad på krav och krav. för mig är krav något som leder till betydande konsekvenser om de inte åtlyds. jag anser alltså inte att det är ett krav att valpen inte får vara i soffan, eftersom den milda konsekvensen av "olydnad" är att jag lyfter ner valpen igen. en vuxen färdigdresserad hund (på det området) hade jag skällt på.

Du kräver att hunden inte ska ligga i sängen och lyfter ner den.
Du kräver och korrigerar. För valpen markerar du vilket krav du har eller hur?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har gått valpkurs i ett par veckor nu (idag var gång 4 av 6) hos brukshundklubben. Har från första start känt att det inte känns...
2
Svar
23
· Visningar
5 644
Senast: vallhund
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat