W

Wiiie

Har du varit med om någon olycka någon gång? Jag vet många som inte rider fälttävlan för att det är såååååå farligt! Visst, det KAN det vara, men jag vet en som skadade sig rätt allvarligt på en hopptävling (inte säskilt hög klass) Men, men..har du råkat ut för något?

Sv: Olyckor

Nej,aldrig ens ev avramling i terrängen.....ta i trä...
De gånger jag har brutit något eller skadat mig på annat sätt har varit,vid vanlig hoppning, uteritter och på marken.

ett bevis till att man kan skada sig vid andra tillfällen än på terrängen! ;) hoppas de inte va allvarligt..

For leeeenge siden..
Heten nølte, hoppet dårlig og hektet i en Trakhener. Gikk rundt, jeg under, hesten over.
Myk sand på stedet så ingen skader på noen av oss, men vi var forferdelig stive i noen dager begge to.

Jodå, jag har dragit av ett korsband en gång och en av mina vänner har brutit nacken. Klart att det händer olyckor, det är ingen myt.

om det händer något i fälttävlan så händer det oftast ganska rejält, eftersom man ändå rider i relativt hög fart. och på fasta hinder

aldrig i samband med fättävlan (peppar peppar) men spricka i armen har jag fått vid avramling av shettis...:D

Jag åkte av min b-ponny i trängen och han klev på min arm broddad så det gick hål och jag fick sy 5 stygn.
Annars inget allvarligt som hänt mej.:p

usch, lät inte kul me broddarna..:( Jo, det händer ju olyckor, tyvärr...

Fast de allvarligaste olyckorna händer inte när farten är hög utan när man kommer i undertempo mot hindren enligt en undersökning i England då när alla dödsolyckorna skedde häromåret.

I de två fall jag nämnde så var inte farten en faktor alls, jag försökte undvika att ramla av i vattenhindret och vred då till knät och min kamrat som bröt nacken fick hästen över sig när den föll i en landning. Hade hon haft högre tempo hade hon antagligen slungats iväg från hästen istället för att få den över sig.

Därmed inte sagt att det är säkrare att rida som om man stulit hästen. ;)

Jag har nog legat upp och ner många gånger.

Brutna fingarar
Hjärnskakning många ggr (:angel: )
Kotglidning i nacken ett par ggr
Bruten näsa
Spricka i kindbenet

mm

Fast måste nog säga att de flesta ggr så har jag nog klarat mig förhållandevis bra :crazy:

Och de ggr som jag verkligen har gjort mig illa har varit hemma utan terränghinder :p

Det ska väl komma hinder som inte sitter fast om hästen faller över. Som inte gör att hästen slår kullerbyttor...hmm...har hört ngt om det? Ni?

Hej jo jag har råkat ut för en häst olycka så jag hamnade på sjuk huset,det var den 26mars förra året då jag avr ute och red på min gammla arab,så när vi galopperade i djup snö så på nått sätt halkade hon så vi gick omkull hela hästen på ca 450kg hamna över mig.
Hästen fick en massa små sår och blödd rätt mycket men ingen som behöver en veterinär,Men jag därimot fick axeln urled och fick en kraftig hjärnskakning,jag har fortfarande ont i axeln och den hoppa ur ibland så jag har nu en skada som alltid komemr att vara kvar efter den olyckan,sen får jag offta huvudverk med.Hade ju hjälm men gick illa allfall hade jag haft väst på ig hade jag brutit nyckelbenet.Docktor sa oxå att jag inte fick rida på tre veckor efter olyckan men redtn efter tre dagar var jag upp i sadeln igen =)
Men som sagt jag har än idag ont efter olyckan låg på suk hus i ca ett dygn.Mvh sofie

sett till antal utövare borde väl inte fälttävlan ha så mkt mer än fotbollen??

knäskador är ju ganska vanligt bland fotbollen och ingen småskada man kan nonchalera...

jag har åxå hört att det är ungefär samma antal olyckor från fotboll och ridning..

Jag har tyvärr krossat en fotled vid en omkullridning. Det gick till så att jag kom på en trappa (två eller tre steg i studs) som avslutades med en stock (också studs). Min häst var övermodig och gick för tufft in på trappan. Det slutade med att han kom för nära "hela vägen" och försökte ta sista trappsteget och stocken i ett språng. En omöjlighet fick han och jag erfara. Han "fälldes" av stocken och jag hamnade under.......Inget kul, jag var vid medvetande hela tiden och fick mycket bra vård direkt på plats och senare vid sjukhuset (i Tyskland). Har genomgått massor av operationer men blir aldrig bra :mad: .

Rider fortfarande fälttävlan, dock med en inställning som inte alltid är så skön - man kan dö.......men det kan man ju även när man går över gatan. Jag tycker ända att man måste se allvaret med att rida fälttävlan, det är förenat med stora risker. Jag vet att man kan trilla av på "bara marken" eller i banhoppning och slå sig illa. Min åsikt är ändå att fälttävlan är en "högrisksport" med allt vad det innebär, tycker också att det är viktigt att man är medveten om detta och KONTROLLERAR SINA FÖRSÄKRINGAR!!

Att jag kunde flygas hem berodde endast på den försäkring som tecknats av förbundet (Detta hände 1991, vet inte hur det ser ut idag)!! Min egna olycksfallsförsäkring täckte inte resan, men har fått ersättning för övrigt (invaliditet, sveda och värk, ärr mm.)

Jag "jobbar" fortfarande på psyket med trappor och upphopp, kommer nog aldrig släppa helt - blundar lite för ofta:smirk: Utmaningen, känslan och adrenalinkicken man får då man ridit runt en svår bana är trots allt oslagbar (då är jag odödlig :devil: )

Jag har mina två omkullridningar på film, som tur var var ingen av dom så farliga och hästarna och jag klarade oss bra båda gångerna.
Här är med ponnyn för länge sedan, första gången jag skulle ta den "baklänges" och det sitter fortfarande i. Andra gången var också på botkyrka med storhästen. För hög fart och han kom i botten av hindret (brunnen), hinner inte få upp benen och slår i/fastnar med knäna och tippar omkull uppe på hindret och jag hamnade på andra sidan hindret. Tycker inte om att titta på den flmen eftersom jag får så dåligt samvete (kommer aldrig göra om det!), så den vill jag inte lägga ut här.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 072
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 827
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 771
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar