Olycka på Vaggeryd

Sv: Olycka på Vaggeryd

Hästen blev rädd.

"Boxen" för korrigeraring av utrustning på Vaggeryd är inte speciellt bra (jag har bara sett den, inte varit i den). Faktiskt vet jag ingen sådan som jag tycker är riktigt bra, Åbys är bättre men det känns inget speciellt säkert där med en riktigt stökig häst med ett trasigt ryggstycke. :crazy:

Hästen blev inte rädd. Den var totalt uppblåst och överspänd i det där båset. Man såg hela tiden att det skulle gå åt helvete. Innan den stack ut hade den stegrat sig en hel del där inne.Den var som en tickande bomb och rätt var det var så small bomben. Det var inte rädsla, det var ren överhettning i hjärnan.

Senast ändrad:

Jaha. Jag fick berättat för mig av en som var där att den blev rädd när en person kom bakifrån samtidigt som den skulle ut och att den då drog. Den hade rest sig några gånger inne i "boxen" och var stressad. "Boxen" är väldigt trång och öppen på ena sidan med endast två bräder som vägg, mot banan. Dessutom placerad så man måste vända 180 grader direkt när man kommer ut för att komma upp på banan.

Enligt sportchefen kommer de att göra om "boxen". Synd att det skulle behöva hända en olycka innan de förstod att den är felkonstruerad.

Hästen blev inte rädd. Den var totalt uppblåst och överspänd i det där båset. Man såg hela tiden att det skulle gå åt helvete. Innan den stack ut hade den stegrat sig en hel del där inne.Den var som en tickande bomb och rätt var det var så small bomben. Det var inte rädsla, det var ren överhettning i hjärnan.

Och en uppblåst och överspänd häst kan inte vara rädd?

Det brukar vara anledningen till att det går åt skogen med mina hästar de gånger det händer. Och det kan var minsta grej som gör att det brister i en sån situation.

Min "lilla" blir av någon anledning rädd för hästar som beter sig "yvigt" både på bana och i stall på banan.
Alla runt omkring anser att hon är dum/het/bänglig men hon är bara rädd. Vilket tog mig också ett bra tag att inse då hon i de flesta fall är ursnäll att köra/hantera.

Jag har aldrig sagt att en uppblåst och överspänd häst inte kan bli rädd. Det är väl klart att den kan bli det.
I någon artikel står det däremot att den där hästen blev rädd för någon som kom bakifrån. Det var den person som varit där hela tiden och snurrat, hon tog tag i tömmarna då hästen flög iväg.
Enligt kusken i länken agerade hästen "omdömeslöst" och det brukar ju betyda att det rinner över i skallen. ja, visst kan det också bero på rädsla. Vi kanske definierar rädsla olika i det här fallet. Min syftning går dock till det att han skulle blivit rädd för någon som kom bakom - den personen var ju där runt hela tiden.
Hästen hoppade och for i den där boxen hela tiden och det hade lika gärna kunnat gå åt helvete varje gång. Och det gjorde den ju inte av rädsla utan pga av att den var överladdad, spänd och inte ville vara där helt enkelt.
Jag var inte där, men det syntes ju tydligt eftersom man fick följa den "live" under hela tiden den stod där inne. (På tv4 sport för de som såg det)

Ja visst, jag har själv en liten rädd häst. Han är rädd för allt. Allt ifrån hästar som frustar till stora bilar. Han skulle säkerligen kunna vara lika spänd som denna hästen var, och skulle han tappa besinningen helt så skulle han säkert kunna uppträda som hästen på Vaggeryd. Men då ska det gå långt. Han har hittills alltid gått att "hålla" s.a.s.

Alla hästar beter sig olika i olika situationer så klart. Men att resa sig, sen börja slå, och sen sticka.....usch. Nej, det är sånt man inte vill vara med om. :(
Tur det gick bra.

Jag har aldrig sagt att en uppblåst och överspänd häst inte kan bli rädd. Det är väl klart att den kan bli det.
I någon artikel står det däremot att den där hästen blev rädd för någon som kom bakifrån. Det var den person som varit där hela tiden och snurrat, hon tog tag i tömmarna då hästen flög iväg.
Enligt kusken i länken agerade hästen "omdömeslöst" och det brukar ju betyda att det rinner över i skallen. ja, visst kan det också bero på rädsla. Vi kanske definierar rädsla olika i det här fallet. Min syftning går dock till det att han skulle blivit rädd för någon som kom bakom - den personen var ju där runt hela tiden.
Hästen hoppade och for i den där boxen hela tiden och det hade lika gärna kunnat gå åt helvete varje gång. Och det gjorde den ju inte av rädsla utan pga av att den var överladdad, spänd och inte ville vara där helt enkelt.
Jag var inte där, men det syntes ju tydligt eftersom man fick följa den "live" under hela tiden den stod där inne. (På tv4 sport för de som såg det)

Ja visst, jag har själv en liten rädd häst. Han är rädd för allt. Allt ifrån hästar som frustar till stora bilar. Han skulle säkerligen kunna vara lika spänd som denna hästen var, och skulle han tappa besinningen helt så skulle han säkert kunna uppträda som hästen på Vaggeryd. Men då ska det gå långt. Han har hittills alltid gått att "hålla" s.a.s.

Alla hästar beter sig olika i olika situationer så klart. Men att resa sig, sen börja slå, och sen sticka.....usch. Nej, det är sånt man inte vill vara med om. :(
Tur det gick bra.

Det du skrev Alla hästar beter sig olika i olika situationer så klart. Men att resa sig, sen börja slå, och sen sticka.....usch. Nej, det är sånt man inte vill vara med om. :(

vill man ju naturligtvis inte att en trygg häst ska göra för det visar ju bara hästens naturliga beteende på att den inte är trygg och tar till sin naturliga flycktinstinkt.

Backa bandet,, varför fick denna individ ett sk "utrustningsfel" strax innan start??? Varför har travet drabbats av så många dödsolyckor i lopp med kvävningar, brustna artärer, syrebrist i lungorna som under främst skett under första delen av 2009???

Den dagen hästarna inte är tränade och "balancerade" (läs främst psykiskt och fysiskt) inför sin start och Tävlings Veterinären även får befogenhet att stryka en starhäst som strax före start beter sig som en överhettad kamin så kommer vi slippa se dessa "oförklarliga" olyckstillbud och framför allt,, slippa ta del av massa efterhandskontruktioner där man försöker påstå att travsportens främsta uppgift är att se till djurskuddet..

Patetiska är dom som för dagen håller på med trav och med näbbar och klor påstår att det är inom reglerna för djurskyddet i stället för att försöka påverka att djurskyddet sätts i främsta rum..

Heder åt ELON som brutit sitt avtal med "svanström" med motiveringen Just nu gör vi en total översyn av våra kontrakt och har sagt upp flera avtal. Bland annat Åke Svanstedts men även alla våra reklamskyltar som finns ute på travbanorna.

– Varumärket Elon behöver något annat och vi tror inte att travsporten är rätt forum för oss.

Jag fattar inte om inte detta meddelande inte är tydligt nog att begripa inebörden med det skrivna.

Här har vi en annan länk http://trelleborgsallehanda.se/insandare/article497366/Utan-spelare-dor-djurplageriet-ut.html som är mkt läsvärd men som travfolket ser med avsky,,

Varför?? jo därför dom kan inte bemöta fakta utan endast i stället slår i från sig med näbbar och klor,, återigen!!

P.S. Jag anser att detta även gäller inom Galopp. Kort sagt där pengarna styr så får hästarnas välmående isidosättas..

Ju mera pengar som är inblandade i sporten genom främst spel, ju mer ruckar man på individens välbefinnande och ser mellan fingrarna på Svensk djurskyddslag..

Om Trav och Galopp följde Svensk lagstifting så skulle många hästar inte utsättas för onödigt lidande,, eftersom det inte skulle skulle finna ngn spelarkår som sponsrade dessa sporter (och staten)

Obekvämt??? Ja!!

Nu blir man jagad med elfös igen på detta underforum men man vänjer sig med det me, precis som hästarna.

Senast ändrad:

Men ett utrustningsfel kan väl hända när som helst var som helst. Tänk dig själv vad pinsamt om brallorna skulle spricka i röva åt dig när du ska böja dig ner och plocka upp tian du tappat i hamburgerkön....... :angel:

Vi VET vad du tycker och du är lika tråkig varenda gång du skriver här, tycker du inte om trav så håll dejj borta från travforumet då:grin:

Bandomaren har befogenhet att stryka en häst som är oregerlig,så lär dig lite regler innan du kommer med påståenden!Och vad Elons avtal med Svanstedh
har med den här tråden att göra det förstår inte jag,här diskuterar vi en olycka på vaggeryd.
Och en sak till hur kan du spela på trav om det är sånt djurplågeri?

Senast ändrad av en moderator:

Och en sak till hur kan du spela på trav om det är sånt djurplågeri?

Den där frågan har jag ställt till Coari förut utan att få något svar. För jag kan inte förstå att en människa som hatar trav så mycket och tycker att det är ett sådant djurplågeri faktiskt SPONSRAR sporten med sina pengar. Snacka om dubbelmoral.

Den där frågan har jag ställt till Coari förut utan att få något svar. För jag kan inte förstå att en människa som hatar trav så mycket och tycker att det är ett sådant djurplågeri faktiskt SPONSRAR sporten med sina pengar. Snacka om dubbelmoral.

Samma sak här,har ställt frågan många gånger men inte fått svar!
Snacka om dubbel moral!

Har du?? Lyssna då,, Jag älskar trav men då talar jag trav där man sätter hästen i centrum,, inte sina egna "hjärnblödningar" i centrum..

Tror du allvarligt att det är en slump att SHJ skrivit att det går inte att tvinga en travhäst att prestera,, tror du oxå att det är en slump att hans hästar aldrig har kvävt sig i lopp, varit så "pesade" att dom varit rent oregeliga, stupat på banan av syrebrist i lungorna, gått med utrustning i loppen som i ett "nödläge" ska få dom att överprestera????

Hade ni bara här på trav inte dövat ner er fullständigt och vägrat att inse dagens sanning så skulle ni ha fört en disskuttion i ämnet och kommit med förslag till hur man skulle föra fram sporten och i framtiden få den mera "seriös"

Nej nej,, i stället sitter ni bara här och går in i försvarställning,,, vilket är klassiskt när man känner sig träffad.. Anfall är bästa försvar..

Jag trodde faktiskt att det på detta underforum fanns ngn klarsynt som ville föra fram sin talan och åsikter om alternativ.

OK då låter vi tv4 fortsätta att föra fram sin talan i lugn och ro,, precis så som ni valt att dom ska få fortsätta göra.

Vill ni bevara travsporten i Sverige så är det hög tid att börja med att ni analyserar Er själva och hur ni marknadsför Er, både i skrift och i bild..

Har du?? Lyssna då,, Jag älskar trav men då talar jag trav där man sätter hästen i centrum,, inte sina egna "hjärnblödningar" i centrum..

Ja, när det gäller spelet är ju hästen verkligen i centrum. :grin:

Tror du allvarligt att det är en slump att SHJ skrivit att det går inte att tvinga en travhäst att prestera,, tror du oxå att det är en slump att hans hästar aldrig har kvävt sig i lopp, varit så "pesade" att dom varit rent oregeliga, stupat på banan av syrebrist i lungorna, gått med utrustning i loppen som i ett "nödläge" ska få dom att överprestera????

Eftersom jag bor i STHLMs-området, så är jag rätt ofta på Solvalla. Under det här året har jag sett ett flertal hästar från SHJ:s stall som har varit rejält besvärliga och mer eller mindre oregerliga. Det har varit hästar som vägrat vänt upp på banan i rätt varv och hästar som har rest sig. Och det har varit olika hästar. Det har varit ett par gånger faktiskt under den här sommaren som man har fått hjärtat i halsgropen och tänkt att "nu åker Erik snart ur vagnen".

Hade ni bara här på trav inte dövat ner er fullständigt och vägrat att inse dagens sanning så skulle ni ha fört en disskuttion i ämnet och kommit med förslag till hur man skulle föra fram sporten och i framtiden få den mera "seriös"

Nej nej,, i stället sitter ni bara här och går in i försvarställning,,, vilket är klassiskt när man känner sig träffad.. Anfall är bästa försvar..

Jag trodde faktiskt att det på detta underforum fanns ngn klarsynt som ville föra fram sin talan och åsikter om alternativ.

Det där är bara bullshit. Om DU läste lite noggrannare så kanske du också skulle inse det. Och även att det faktiskt har kommit åsikter och alternativ.

OK då låter vi tv4 fortsätta att föra fram sin talan i lugn och ro,, precis så som ni valt att dom ska få fortsätta göra.

Det är inte vi som väljer det...

I övrigt tycker jag fortfarande att det är konstigt att du som kritiserar sporten så fruktansvärt mycket sponsrar den. Är det inte bättre att spara pengarna tills du ser att allt blir som du tycker att det ska vara i sporten?

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska sluta med dina påhopp!:mad:
Vad är det för sanning som vi vägrar att se,din sanning eller!?
Att vi går i försvarsställning när du kommer en massa skit är inte ett dugg konstigt!Dom gånger som du kommer med inlägg är när du har något negativt att säga,så där av våran reaktion!Håll dig till dom forum som du brukar vara,där alla små tjejer är imponerade av allt du skriver!

Tror du allvarligt att det är en slump att SHJ skrivit att det går inte att tvinga en travhäst att prestera,, tror du oxå att det är en slump att hans hästar aldrig har kvävt sig i lopp, varit så "pesade" att dom varit rent oregeliga,

..

Nåja. Cristelle tillexempel?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Han har kommit sexa i lag på OS, varit placerad på UVM, vunnit femstjärnig Grand Prix och världscupen. Nu har den 15-åriga hopphästen...
Svar
0
· Visningar
57
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En allvarlig olycka har inträffat på Jägersro trav- och galoppbana under söndagen. En person klämdes illa när startboxen föll ihop...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Min ena katt har råkat ut för en olycka diagnosen är ledluxation traumatisk och det är både höftled och armbåge höftledsluxation betyder...
Svar
7
· Visningar
814
Senast: kitos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka