Sv: Olja

*trådkapning*
hur mycket olja ger ni varje dag? min flicka får ca. 1-2 dl (en skvätt ;))

Jag vet inte om man kan säga hur mycket man SKA ge. Det beror på hur mycket energi man behöver tillföra foderstaten. Vill man t ex byta ut ett kilo havre mot olja så blir det ca 3 dl om man ska ha samma energimängd. Enligt de svenska utfodringsrekommendationerna ska man inte ge mer än 100g per 100kg häst och utfodringstillfälle. Det blir ju en halv liter per mål på en 500kg häst vilket kan bli en del på en dag :smirk: Man behöver alltså inte oroa sig för att ge för MYCKET i första taget.

Man måste tänka på att oljan bara tillför energi dvs inget protein eller mineraler osv.

Sara

Det finns att köpa stora dunkar med olja på B.la Willys, Lidl och de flesta invandrarbutiker brukar ha storpack Olja till mycket bra priser. :)

Jag vet inte om man kan säga hur mycket man SKA ge. Det beror på hur mycket energi man behöver tillföra foderstaten. Vill man t ex byta ut ett kilo havre mot olja så blir det ca 3 dl om man ska ha samma energimängd. Enligt de svenska utfodringsrekommendationerna ska man inte ge mer än 100g per 100kg häst och utfodringstillfälle. Det blir ju en halv liter per mål på en 500kg häst vilket kan bli en del på en dag :smirk: Man behöver alltså inte oroa sig för att ge för MYCKET i första taget.

Man måste tänka på att oljan bara tillför energi dvs inget protein eller mineraler osv.

Sara
OK tack, då vet jag ungefär. Då blir dom inte feta av det då utan de ger bara engeri?

precis, det är ju det som är bra med olja - man kan ge det till svårfödda hästar utan att dom belastas med för mkt kolhydrater.

OK tack, då vet jag ungefär. Då blir dom inte feta av det då utan de ger bara engeri?

Håller med Lovisaleonora_. Har man en häst som man är rädd ska bli fet finns det ju ingen anledning att ge en massa olja (eller nåt annat kraftfod heller för den delen).

Sara

www.gunnarshog.se
Pris beror på frakten dock, vi skickar efter ca 40-50 liter per gång och då blir det så klart billigare per liter om man slår ut fraktpengen.

Kl*

Ger min ponny rapsolja, vanlig från citygross, har faktiskt inte koll på vad den kostar men inte så mycket iaf! Han får 1 dl om dagen nu på sommaren, 2 dl på vintern. Blandar det i betforn tillsammans med resten av fodertillskotten. Ger olja både för tarmens skull och för att få upp energi i foderstaten, har en svårfödd pojke som behöver det lilla "extra" för att inte tappa hullet.

Liknande trådar

Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 605
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025