M
memmalotta
Sv: Olja
*trådkapning*
hur mycket olja ger ni varje dag? min flicka får ca. 1-2 dl (en skvätt )
*trådkapning*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*trådkapning*
Aha, intressat. Hur mycket ska man ge ungefär till ett varmblod?Jag ger det för att tillsätta energi utan att behöva ge spannmål. Fett är en ganska bra energikälla för hästar som ligger i riskzonen för fång och korsförlamning bl a.
Sara
OK tack, då vet jag ungefär. Då blir dom inte feta av det då utan de ger bara engeri?Jag vet inte om man kan säga hur mycket man SKA ge. Det beror på hur mycket energi man behöver tillföra foderstaten. Vill man t ex byta ut ett kilo havre mot olja så blir det ca 3 dl om man ska ha samma energimängd. Enligt de svenska utfodringsrekommendationerna ska man inte ge mer än 100g per 100kg häst och utfodringstillfälle. Det blir ju en halv liter per mål på en 500kg häst vilket kan bli en del på en dag :smirk: Man behöver alltså inte oroa sig för att ge för MYCKET i första taget.
Man måste tänka på att oljan bara tillför energi dvs inget protein eller mineraler osv.
Sara
Kallpressad Linfröolja. Kostar ca 32 spänn litern (inkl frakt och tillsatt e-vit) och jag ger det för att det är bra för magen. Och "mot" ev eksem ...
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783
OK tack, då vet jag ungefär. Då blir dom inte feta av det då utan de ger bara engeri?