Lalle

Trådstartare
Har läst många trådar om olja men inte blivit nå klokare för det,alla säger olika:p Har iaf kommit fram till att ge rapsolja,men då läser jag på några håll att den måste vara kallpressad,stämmer det? Eller kan man köpa en "vanlig" enliters flaska på ica?

/lalle-som behöver hjälp i oljeträsket :D

Sv: Olja

Nej det behöver det inte vara. Det beror på varför du ska ge olja och i hur stora mängder. Använd sök här på Buke, skriv tex: kallpressad olja och användarnamnet HelenaHandberg. Då hittar du massor.

bara den håller livsmedelskvalitet så går det bra. Blir billigast att köpa i större förpakningar än 1 liters.

Hur mkt du ska ge beror på hur mkt energi du vill tillsätta - om det nu är därför du ska ge olja.

Hästar saknar gallblåsa och kan inte ta hand om hur mkt fett som helst på en gång. De måste dessutom vänjas in på att äta olja.

När det gäller maxgivan och annat om olja så har du redan fått ett bra svar från Mynta2 tidigare i tråden.

Här är ett ex på en tråd om maxgiva och olja även om den kanske inte handlar om just din häst så får man ändå en uppfattning om hur mkt man kan ge.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=929790&highlight=olja+max

Använder majsolja 1dl morgon och 1dl kväll. Funkar jättebra på mina svårfödda fullblod:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar