S
Suprize
Är det på sommaren som man kan pensla på olja på hovarna.. Tyo matolja för att hovarna inte ska "torka"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med milly, ingen olja på hovarna säger hovslagarna.
Men på kronranden är OK med specialolja typ tran. Väldigt kladdigt men går bra med tex tandborste.
Jag smorde in medryttarhästen förra sommaren på kronranden och hans hovar blev mkt bättre än tidigare
Hoven skall ffa fuktas inifrån, vattenbad är uttorkande.
Vegetabilisk olja typ olivolja går utmärkt att smörja hovkapseln med.
Detta skyddar till viss del från uttorkning.
Vattenbad/filtboots kan användas för att mjuka upp hoven t ex. inför ett lopp men långtidseffekten av det är uttorkande.
Det viktigaste för torra hovar är blodcirkulation.
Enligt min hovis som givetvis är världens bästa hovis så sker all hovvård innifrån. dvs att se till att hästen dricker bra så håller sig hovarna fina.
Man ska inte alls pensla hovar med olja - det gör att fukt inte kommer in utifrån och torkar ut hoven istället. Man kan däremot smörja kronranden med t ex fodertran el. fiskleverolja för att få bättre hovkvalité på SIKT (när hoven växer ut).
För att förebygga att hovarna torkar ut kan man låta dem stå i vatten ett tag och SEN efter det olja ovanpå för att hålla inne fukten.
Detta är iaf vad jag läst i böcker om hovvård.
Enligt min hovis som givetvis är världens bästa hovis så sker all hovvård innifrån. dvs att se till att hästen dricker bra så håller sig hovarna fina.
Så om du bara dricker ordentligt med vatten, så spelar det ingen roll vad du utsätter dina händer för, de kommer inte bli torra ändå? Oavsett om du diskar hela dagarna, eller i mkt torr miljö använder dem så de utsätts för yttre 'slippåverkan' t ex?
Hästens hov är inte det samma som våran HUD. Om jag diskat en hel dag är mina händer torra - men inte mina naglar!
Jag smörjer - rek av hovslagare - hela hovens utsida med olja när det blir väldigt torra somrar. Ffa försöker jag smörja när hoven är blöt/fuktig, men smörjer också på snustorr hov. Och det gör faktiskt stor skillnad trots att ingen av mina araber (fbl vet jag inte än) har några problem med torra somrar, hovarna blir torra ja, men de håller och skorna sitter. Hovis däremot brukar muttra om jag slarvat då han ofelbart märker det vid verkning