Olja på hovarna

S

Suprize

Är det på sommaren som man kan pensla på olja på hovarna.. Tyo matolja för att hovarna inte ska "torka"?

Sv: Olja på hovarna

Man ska inte alls pensla hovar med olja - det gör att fukt inte kommer in utifrån och torkar ut hoven istället. Man kan däremot smörja kronranden med t ex fodertran el. fiskleverolja för att få bättre hovkvalité på SIKT (när hoven växer ut).

För att förebygga att hovarna torkar ut kan man låta dem stå i vatten ett tag och SEN efter det olja ovanpå för att hålla inne fukten.
Detta är iaf vad jag läst i böcker om hovvård.

Håller med milly, ingen olja på hovarna säger hovslagarna.
Men på kronranden är OK med specialolja typ tran. Väldigt kladdigt men går bra med tex tandborste.
Jag smorde in medryttarhästen förra sommaren på kronranden och hans hovar blev mkt bättre än tidigare

Håller med milly, ingen olja på hovarna säger hovslagarna.
Men på kronranden är OK med specialolja typ tran. Väldigt kladdigt men går bra med tex tandborste.
Jag smorde in medryttarhästen förra sommaren på kronranden och hans hovar blev mkt bättre än tidigare

så man ska alltså bara smörja in kronranden ? TACK :D

Hoven skall ffa fuktas inifrån, vattenbad är uttorkande.
Vegetabilisk olja typ olivolja går utmärkt att smörja hovkapseln med.
Detta skyddar till viss del från uttorkning.
Vattenbad/filtboots kan användas för att mjuka upp hoven t ex. inför ett lopp men långtidseffekten av det är uttorkande.
Det viktigaste för torra hovar är blodcirkulation.

mysko då att mina hästars hovar har blivit jättefina av vattenbad om matolja:cool:

Det är länge sedan jag slutade och efteråt så har de hållit sig mkt bra. Men var försiktig- för mkt olja torkar ut, enl. de andras beskrivning.

Enligt min hovis som givetvis :angel: är världens bästa hovis så sker all hovvård innifrån. dvs att se till att hästen dricker bra så håller sig hovarna fina.

Hoven skall ffa fuktas inifrån, vattenbad är uttorkande.
Vegetabilisk olja typ olivolja går utmärkt att smörja hovkapseln med.
Detta skyddar till viss del från uttorkning.
Vattenbad/filtboots kan användas för att mjuka upp hoven t ex. inför ett lopp men långtidseffekten av det är uttorkande.
Det viktigaste för torra hovar är blodcirkulation.

Okej. Man får höra en massa olika jämt. Jag läste en bok som jag lånade på biblan för några år sen och i den påpekades iaf att man INTE bör smörja med olja på hoven.
Sen det där med vattenbad minns jag inte var jag fått ifrån... *hmm*
Mne tack för det infot! Det hjälper alltså INTE i längden.

Man ska inte alls pensla hovar med olja - det gör att fukt inte kommer in utifrån och torkar ut hoven istället. Man kan däremot smörja kronranden med t ex fodertran el. fiskleverolja för att få bättre hovkvalité på SIKT (när hoven växer ut).

För att förebygga att hovarna torkar ut kan man låta dem stå i vatten ett tag och SEN efter det olja ovanpå för att hålla inne fukten.
Detta är iaf vad jag läst i böcker om hovvård.

:eek: :eek: Min pålle ställer man inte bara så där i vatten :D Ha ha ha. Han tar sjumila-hopp över minsta lilla vattenpöl :D

Enligt min hovis som givetvis :angel: är världens bästa hovis så sker all hovvård innifrån. dvs att se till att hästen dricker bra så håller sig hovarna fina.

Jag håller med om att det bästa för hoven kommer innifrån men att det är så enkelt så att det räcker att dricka bra håller jag inte med om. Helheten måste finnas där.

Jag läste din tråd om annorlunda utfodring och jag tycker att det ligger en hel del i det du säger även om jag kanske inte sätter fullt så stark tilltro till halmen. Men däremot så är jag helt och fullt övertygad om att väldigt många hov/hästproblem bottnar i överutfodring.

Så om du bara dricker ordentligt med vatten, så spelar det ingen roll vad du utsätter dina händer för, de kommer inte bli torra ändå? Oavsett om du diskar hela dagarna, eller i mkt torr miljö använder dem så de utsätts för yttre 'slippåverkan' t ex?

Naturligtvis har foderstaten en avvgörande betydelse (däremot köper jag inte att hur mkt hästen dricker spelar in), men under långa, torra somrar kan de dricka bäst de vill, vissa kommer i alla fall få problem med torra hovar, andra kommer bara få torrare hovar (men utan problem av det sas).

Jag smörjer - rek av hovslagare - hela hovens utsida med olja när det blir väldigt torra somrar. Ffa försöker jag smörja när hoven är blöt/fuktig, men smörjer också på snustorr hov. Och det gör faktiskt stor skillnad trots att ingen av mina araber (fbl vet jag inte än) har några problem med torra somrar, hovarna blir torra ja, men de håller och skorna sitter. Hovis däremot brukar muttra om jag slarvat då han ofelbart märker det vid verkning.

Jag smörjer våra med fodertran vid behov, och det fungerar suveränt. Hovmaterialet är elastiskt och utan sprickor, vilket det fanns gott om tidigare.

LIA

Så om du bara dricker ordentligt med vatten, så spelar det ingen roll vad du utsätter dina händer för, de kommer inte bli torra ändå? Oavsett om du diskar hela dagarna, eller i mkt torr miljö använder dem så de utsätts för yttre 'slippåverkan' t ex?

Hästens hov är inte det samma som våran HUD. Om jag diskat en hel dag är mina händer torra - men inte mina naglar! :D

Liten fråga bara... var köper ni fodertran eller fiskleverolja?

Jag smörjer - rek av hovslagare - hela hovens utsida med olja när det blir väldigt torra somrar. Ffa försöker jag smörja när hoven är blöt/fuktig, men smörjer också på snustorr hov. Och det gör faktiskt stor skillnad trots att ingen av mina araber (fbl vet jag inte än) har några problem med torra somrar, hovarna blir torra ja, men de håller och skorna sitter. Hovis däremot brukar muttra om jag slarvat då han ofelbart märker det vid verkning

Hmm. Vad har du för hovis? Är han utbildad? Nyligen? Länge sen? De flesta hovisar, och i böcker om hovvård (dock rätt gamla), säger de att man INTE ska smörja hovarna med olja.
Men då undrar man ju förstås varför det ändå HJÄLPER din och flera andras hästar? *funderar*

knapplån

hur påverkar biotin hovarna? sägs ju vara bra och förbättre hovkvalliten. hur mycket sanning ligger det i det?

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 542
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 604
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka