Olja på hovarna

Sv: Olja på hovarna

Det är väl som vanligt?

Om hästen har brist på ett ämne och man tillför det, så hjälper det. :)

Finns inte bristen, så händer inget.

LIA

jo självklart men det var inte det jag undrade:D ville snarare veta om det blir bättre om man tillför biotin och hur vet man då om hästen har brist på biotin?

Om hovarna blir bättre sedan du tillfört biotin, var det brist på det! :banana:

En smula allvarsammare, så började jag ge biotin + en del andra förändringar samtidigt (bl a fodertran) och hästen blev succesivt bättre i sina hovar. Idag är dom kanon. Vilken/vilka av åtgärderna som betydde mest har jag ingen aning om.

LIA

Hmm. Vad har du för hovis? Är han utbildad? Nyligen? Länge sen? De flesta hovisar, och i böcker om hovvård (dock rätt gamla), säger de att man INTE ska smörja hovarna med olja.
Men då undrar man ju förstås varför det ändå HJÄLPER din och flera andras hästar? *funderar*

Det jag och fler med mig brukar säga är att man inte skall smörja hovarna med hovolja. Flera av de sk. hovoljorna som säljs är direkt skadliga att ha på hoven då de innehåller lösningsmedel.

Det jag och fler med mig brukar säga är att man inte skall smörja hovarna med hovolja. Flera av de sk. hovoljorna som säljs är direkt skadliga att ha på hoven då de innehåller lösningsmedel.

Jaha, är det SÅ det ligger till? Okej. Så med vanlig vegetabilisk olja kan man olja på? Vilken som helst?
Vad ligger det för sanning i att man ska bara smörja KRONRANDEN? Och är fodertran eller fiskleverolja bättre än vanliga matoljor?

knapplån

hur påverkar biotin hovarna? sägs ju vara bra och förbättre hovkvalliten. hur mycket sanning ligger det i det?

Biotin har en positiv inverkan på försäljarnas plånböcker annars så gör de liten nytta. Vill man boosta upp hästen med biotin för man misstänker brist så kan man ge jäst som hästen omvandlar till lättillgängligt biotin i grovtarmen. Flera av biotinpreparaten som man köper till hästen finns det tveksamheter om huruvida de överhuvudtaget kan tillgodogöra sig.

Vad jag har fått lära mig så skall vanlig vegetabilisk olja typ oliv eller rapsolja vara lika bra som den olja som avsätts mot hoven när dom går i färskt gräs. Att smörja och massera kronranden ger positiv effekt då man ökar cirkulationen. Huden i kronranden är mycket viktig i hornproduktionen. Har man hudproblem i kronranden så blir det ofta hovproblem att smörja med olja ger mjuk och smidig hud.

Hmm. Vad har du för hovis? Är han utbildad? Nyligen? Länge sen? De flesta hovisar, och i böcker om hovvård (dock rätt gamla), säger de att man INTE ska smörja hovarna med olja.
Men då undrar man ju förstås varför det ändå HJÄLPER din och flera andras hästar? *funderar*

Utbildad japps, faktum är att två har rek det, båda utbildade men på olika ställen. Den ena via Skara, den andra via Lärnia. Båda anser att vegetabilisk olja eller fodertran är bara bra att smörja med(jag använder raps), men skulle antagligen slita öronen av mig om jag smorde med någon form av 'hovolja', dvs de där som inte riktigt bara är naturliga ingredienser i.

Den ena har några år (10?) på nacken, den andra utbildade sig för *tänka febrilt* 5 - 6 år sedan. Båda har gett samma argument, att oljan om den stryks på fuktig hov hjälper hoven hålla kvar fukten (extra bra), och om den stryks på torr hov så hjälper den till att 'mjukgöra' hoven. Bägge har sagt åt mig att INTE smörja om det regnar, då är det bättre de går obehandlade i det våta gräset.

Och man ser ju att rapsoljan går in i hoven, medan en del hovoljor jag haft lagt sig mer utanpå. Om det är det som är tricket eller ej vet jag inte. Men jag brukar ofelbart bli avslöjad vid verkningen om jag inte smort en varm sommar då de börjar muttra. En gång försökte jag 'dölja' att jag missat genom att olja dagen innan, det gick den hovslagaren inte på :devil:

Men, mina har tillsynes jättefina hovar även när det är snustorrt, inga tappskor, sprickor elle rliknande. Utan 'bara' hovis som märker skillnaden. Får väl se hur fbldonnan är, om hon är en sån som får spricker, så jag kan se om JAG märker någon synbar skillnad av oljan.

knapplån

hur påverkar biotin hovarna? sägs ju vara bra och förbättre hovkvalliten. hur mycket sanning ligger det i det?

Är hovproblemen pga biotinbrist hjälper det. Annars är det meningslöst. Önskar bara någon hade talat om det för mig INNAN jag hinkade i dåvarande hästen biotin i två år utan minsta förbättring. Nya hovslagaren tyckte att 'har du inte sett resultat så sluta med det, då är det inte där problemet är'. Så jag slutade, och (såklart) ingen försämring. (Det som tillslut fick ordning på fossingarna på hästen var seaweed & rosehip, som gjorde att det blev fart på tillväxten, och då förbättrades hovkvaliten markant)

Jag smörjer med fodertran/fiskleverolja. Tycker att det funkar jättebra. Däremot luktar det inte väldans gott ^^

Jag smörjer med Helosansalva, det är överlägset det bästa jag provat. Om en hov börjat spricka och man då börjar bli flitig med Helosanen så slutar sprickan att växa.

Jag har även försökt med metoden blöta hovarna och sedan på med matolja, då växte sprickan :cry: .

Det absolut bästa för hovarna är dock att slippa skorna. Min pålle var konvalecent i somras och tappade då en sko någon dag efter det att hovslagaren varit här. Jag struntade i att slå på den eftersom hon ändå bara skulle gå i pyttehage. Det är den enda hoven som klarade förra sommaren utan minsta problem. (Jag var väl inte jätteflitig med att smörja hovarna.)

Hoven skall ffa fuktas inifrån, vattenbad är uttorkande.
Vegetabilisk olja typ olivolja går utmärkt att smörja hovkapseln med.
Detta skyddar till viss del från uttorkning.
Vattenbad/filtboots kan användas för att mjuka upp hoven t ex. inför ett lopp men långtidseffekten av det är uttorkande.
Det viktigaste för torra hovar är blodcirkulation.

Finns det vetenskapliga belägg för att vatten är uttorkande på hoven långsiktigt?

Är det på sommaren som man kan pensla på olja på hovarna.. Tyo matolja för att hovarna inte ska "torka"?

Favorit i repris!!!

Fakta är att den mesta delen av fukt tillförs hoven via sulan (drygt 80%) Vatten har en avdunstande effekt främst vid torra perioder och secundärt ger uppkomst till hovsprickor.

Hovens fuktighet avdunstar innifrån och bästa sättet att undvika avdunstning av hovens naturliga fuktighete är just att först tillföra fuktighet (med vatten) sedan efter att hovarna torkat upp tillföra fleromättat fett (hovolja,olivolja mm) som ett skyddande lager både i sula,stråle samt hela yttre hovväggen för att förhindra avdunstning..

Svårare än så behöver det inte vara...

Är der bra eller inte att köpa hovolja i hästbutik? :eek: För ja har funderat på det men dock tvekan pga att många säger att det inte är bra, men också många säger att det är bra, väldigt förvirrad. :crazy: :crazy: Skulle vara ytterst tacksam för riktigt svar! :)

// Miyuki ( :confused: )

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 542
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 604
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka