Olja eller svarthavre?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 227
Sv: Olja eller svarthavre?

I vanliga fall tycker jag inte alls om färdigblandade foder eller müsli, men den där lät riktigt vettig även om hon lär få bara pytte lite av det för att det ska räcka. *Googlade och läste om det*
Så får hon också i sig behövligt vitaminer. Jag får börja inse att madam börjar bli gammal också (16år ingen ålder, men med hennes förflutna är hon snarare 26 i kroppen).

Är det ett foder som är svårt att få tag på?

Det var rätt gott om åf nära mig. ;)
Närmsta är 15minuter bort.

Köpt!
Skulle ändå förbi där igår så det var bara att svänga in.
Får se hur det går de närmsta dagarna.
Madam blev satt på mätning av vikt med några dagars mellanrum nu så jag har lite koll på hur mycket hon går ner. Även den yngre madamen. :angel:

Egentligen kan man säga att all energi som man matar i hästen blir till fett på hästens kropp om den inte gör av med den. Det finns egentligen ingen "energi" man matar i som ger ENERGI = pigghet. Lättfödda hästar ska inte ha så mycket energi i fodret helt enkelt, det gör dem ENBART tjockare - för i regel så sparar de bara på energin som de får i sej.

Är hon väldigt trött skulle jag faktiskt snarare vilja ta ett blodprov för att se hb-värde, och eventuellt ge någon sorts vitamin eller mineral-tillskott, järn, och vara mycket noggrann med att proteinbehovet täcks (det vet man bara genom analys på höet).

Om det inte är just en häst som över-reagerar på havre eller olja (har hört flera som blir galna av oljan), men då är det ju inte heller pigghet utan bara att de uppenbarligen inte tål fodersorterna.

Hon verkar iaf vara pigg, go' och glad som det är nu. Vet inte om det var fodret som hjälpte eller om hon blev det av sig själv.
Hon får lite innan hon ska ridas (några timmar innan) och det verkar fungera bra. Hon fortsätter fortfaranda sakta ner i vikt och jag ökar på grovfodret allt eftersom.
Så förhoppningsvis går det över av sig själv när de saker som tröttat ut henne försvinner.

Trötta kan de bli på hösten också i samband med omställning till vintertid och pälssättning, så lite extra vitaminer kan i vissa fall göra susen.
Sen är det väl rimligast att ha en bra basgiva hö, och endast ge hästen ett energifoder någon halvtimma-timma innan den ska tränas, för att höja chanserna att hästen tillgodogör sig maten just för att arbeta, och inte lagrar det så mycket som fett.
Till detta ändamål skulle jag valt betfor - det ger snabb energi!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 142
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka