Olja eller svarthavre?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 227
S

Spider84

Mitt 16åriga sto är i behov av mer energi, men inte mer hull eftersom hon redan rullar fram.
På något sätt lyckas hon och det andra stoet i hagen hålla sig duktigt tjocka på knappt något gräs alls och en tufs hö varje kväll. :crazy:
Stoet har väldigt lätt för att hålla sig i överhull även om det under vintern går att kontrollera ganska väl, men man kan inte ge henne något som bygger för mycket hull.
Nu är hon precis igångsatt efter en skada (stått hela sommaren) och kroppen är så klart inte igång som den brukar, samtidigt som de sätter päls och värdena i gräset är knappt något alls.
Så vad tusan ger jag henne?
Gulhavre (heter det väl?) blir hon "hög" på så det fungerar inte alls, men svarthavre tror jag fungerar och jag vet att olja gör det, men frågan är om det är bästa alternativen?
Om det är olja, vilken olja i så fall?

I hagen har de fri tillgång på mineraler och saltsten, i övrigt får de bara en tuss hö var på kvällen. Tanken är att börja ge henne en del betfor tillsammans med något av ovanstående.

Sv: Olja eller svarthavre?

Det är grovfoder i första hand du ska ge. Därefter får du väl tillsätta lämpligt kraftfoder om det behövs. Olja ger hull, ingen pigg-energi.

Givetvis ska de i första hand ha grovfoder, men ger jag mer grovfoder än jag gör nu så kommer det resultera i mer hull och samma låga energi. Jag har haft henne i 9år nu och vet hur hon fungerar med det.
Dock har hon aldrig förr varit avställd så länge och därmed sjunkit så lågt i energi.

Då är olja borta ur det hela.

För att förtydliga: jag kommer givetvis att öka på grovfoder givan allt eftersom, men det blir i takt med att de går ner i hull = jag håller nedgången i en långsam fart genom att öka på grovfoder givan tills de är i rätt hull och får rätt mängd grovfoder.

Olja lär garanterat ge en fetare häst, medan havre väl nästan är det enda kända fodret som "sätter sig i huvudet". Dvs, ger en piggare/alertare/hetare (alla tar det olika...) häst, förutom mer hull.

Funkar inte vanlig havre är det bara att experimentera på med andra sorter, det är nog högst individuellt hur hästarna funkar på de olika varianterna.

Får helt enkelt prova med svarthavre och se vad som händer då. Normalt sett behöver hon inget kraftfoder alls, inte ens under kallaste vintern. Beror så klart på hur bra hö jag har, men i vanliga fall.

Vad är det som säger att inte grovfodret räcker ? Att hästarna är tjocka nu trots lite mat kan ha att göra med kroppens eget försvar mot svält. Alltså, ger man i underkant så ställer kroppen in sig på kristider villket betyder att allt som dom stoppar i sig lagras som fett inför kommande kris.

Vad jag kan utläsa söker du efter nån slags pigghetsfoder ? Eller vad ? Är det inte smartare att få hästen igångsatt först, och därefter tillsätta lämpligt tillskott OM det behövs ? Vad är det du vill ha egentligen ? Att hästen inte har tillräckligt energi/pigghet kan höra i hop med att den är i överhull samt ej igångsatt.

Det kan inte vara så att bristen på energi beror just på övervikten? I så fall bör du ju inte ge mer energi för hästen kommer bara att gå upp mer i hull, likaså om du lägger på kraftfoder. På en redan överviktig häst tar man bort kraftfodret i första hand o ger grovfoder med bra värden. Motion är oxå ett bra sätt att få ner en häst i hull

Svält nej...hon har kvar hullet från sommaren och det sitter inte bara runt buken. Just nu får hon ungefär 3kg hö om dagen sedan äter hon för fullt i hagen. Det lär ökas på med 1kg/vecka nu när det blir kallare.

Hon kan inte sättas igång mer än hon redan är. Hon får enbart skrittas på hårt underlag därav problemet.
Hade jag kunnat sätta igång ordentligt hade jag löst det med motion. Nu behöver jag något som ger henne lite mer energi så hon orkar hålla igång i skritten då det är den gångart som alltid varit svårast.

Att hästen inte har tillräckligt energi/pigghet kan höra i hop med att den är i överhull samt ej igångsatt.

Precis det jag skrev i första inlägget också...det som är problemet. Mer energi = mer lättarbetad häst tills det att hon kan sättas igång ordentligt. Mer lättarbetad = mer motion för hennes del = bättre hull och mer behov av grovfoder = mindre behov av energi"tillskott".

Allvarligt, tror du att någon som redan är överviktig blir piggare av att äta mer? Jag kan inte se att de behöver vara speciellt pigga för att enbart skritta. Se till att hon går fram för skänkeln så hon marscherar på även om ni bara skrittar. När hon har gått ner och fått bättre kondition får hon nog mer energi också.

Hon kan marschera på hur bra som helst, men hon känns trött just nu.
Jag känner min häst, det är en övergångsperiod just nu, hon behöver mer energi för att orka jobba på som hon brukar.
Det är inte bara att hon ska skritta på, hon ska även orka samla sig och arbeta.

Sen när blir hästar inte piggare av t.ex. havre? Den meningen förstår jag inte alls. Då hade det varit helt ologiskt att folk ger kraftfoder överhuvudtaget om de inte blir piggare (= får mer energi) av det.

Och lägg ner attityden om att jag skulle vara 14 och knappt sett en häst innan.
Denna hästen kan jag utan och innan.

Visst blir vissa hästar piggare av havre, men den stora majoriteten blir mera pigga/alerta/arbetsvilliga genom en för dem väl avpassad foderstat. För MJ, energi, är ju det som är FETT. Och det blir fett på hästen om den överkonsumerar. Enkelt.

I detta fallet funkar det även på människor. Inte fasen är det en överväldigande majoritet som blir piggare på McDonalds-mat inte.

Ja och däri ligger också problemet. Att hon överkonsumerar. Nu vet jag sedan innan att hon blir piggare av havre, men jag tänkte att oljan kanske var bättre, vilket jag nu vet att den inte är (tack för det svaret!). Det är som sagt bara under en kortare period som hon behöver lite extra "pigghet". Om någon/några vecka/veckor bör det vara helt tomt på gräs i hagen och därmed kan jag lägga över henne helt på en korrekt foderstat.
Men just nu behöver jag något som piggar upp henne tillfälligt.

Men som sagt jag provar svarthavre (just nu) och ser vad som händer.

Allmänt
Tråden har för mig fyllt sitt syfte då jag fick veta att oljan inte är ett alternativ och svarthavren KAN fungera om det vill sig väl.

Anledningen till att hästen är överviktig är ju att den har fått för mycket energi och då kan inte lösningen vara att ge den ännu mer energi. Du skriver ju själv att du aldrig ha haft hästen avställd på det här sättet innan. För mig känns det självklart att en fet häst som inte är i kondition känns trött och är och svår att jobba.

Mitt 16åriga sto är i behov av mer energi, men inte mer hull eftersom hon redan rullar fram.

Finns inget sånt foder i världen. ALLT foder innehåller energi och allt överskott, oavsett var det kommer ifrån sätter sig på hullet.

Även om havre ger en kick för vissa hästar så de piggnar till mer eller mindre, så sätter sig energin också på hullet.
Det man skulle kunna pröva är att byta ut ex. 1kg hö mot 0.5kg havre - då tar du med höet bort en del energi av långsammare typ och ersätter den med ungefär lika mycket energi av kvickare typ. Men det fungerar inte på alla hästar, en del reagerar inte alls hur mycket hvare de än får!

Hon var inte det för några veckor sedan och arbetet är inte mer nu än då. Det börjar bli kallt, hon går på lösdrift och sätter mycket päls = låg på energi. Hon går så sakterliga ner i vikt, men inget ras på något sätt. Alldeles lagom och så vill jag gärna hålla det.
För henne lär det räcka med några dl havre om dagen för att piggna till under några få veckors tid tills pälssättning är klar bl.a.

Milly
Som jag skrev innan så vet jag att hon reagerar på havre och på väldigt lite havre. Det var inte det som var frågan egentligen: utan om det var "bäst" foder eller om det fanns annat att välja på t.ex. olja.
Sen kanske det var dumt förklarat med att hon inte skulle lägga på hull alls, menade mer vilket foder som kunde ge mig mest åt de hållet.

Milly
Som jag skrev innan så vet jag att hon reagerar på havre och på väldigt lite havre. Det var inte det som var frågan egentligen: utan om det var "bäst" foder eller om det fanns annat att välja på t.ex. olja.
Sen kanske det var dumt förklarat med att hon inte skulle lägga på hull alls, menade mer vilket foder som kunde ge mig mest åt de hållet.

Okej, jag läst einte hela ditt inlägg så noggrant, inte heller hela tråden, men vet att många tror att man kan ge nåt som enbart piggnar till hästen utan att det ger också hull.
Men du verkar ju ha koll på läget! ;)

Testa någon sorts hög-energi foder.
Jag ger Eggersman High Energy Müsli på morgonen (rider ca kl 10) och jag innbillar mig iaf att han blir mer på hugget av det. Ger bara 0,5kg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 142
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka