Olivolja i fodret?

fiaalbertsson

Trådstartare
Läste att man kan ge hästen olivolja i fodret, och det skulle bidra till en glansigare päls.. Sökte runt lite på google och här på buke, och hittade en kommentar från någon som skrivit att just olivolja är giftigt för hästar :confused: Är det någon av er som har fodrat med olivolja? Fungerar det?

Vad är det för skillnad (för hästen) mellan vanlig matolja, och på olivolja? Är vanlig matolja fetare så hästen lägger på sig mer?

// Nybliven hästägare som vill veta allt om foder ;):bump:

Sv: Olivolja i fodret?

Nej oliv olja är inte giftigt. Människor äter olivolja. Den som skrivit det är ute och cyklar nedför ett stup.

svar på din fråga: det är ingen större skillnad mellan vegetabiliska oljor ur fodrings synpunkt, samtliga går bra att fodra med men olivolja att fodra med är ett dyrt alternativ, det vanligaste är att man fodrar med mat eller rapsolja. , oljan man köper från hästfoder tillverkarna är ofta soja olja vilket är dyrt och dessutom inte miljö vänligt pga framställnings processen den innebär. De största anledningen att man väljer att fodra med olja är för att öka MJ i hästens foderstat för att man vill få upp den i hull lite, samtidigt som olja sänker kvoten mellan smältbart råprotein och MJ - om det är det man är ute efter. I övrigt brukar olja anses som bra för pälsen vilket du tagit fasta på. För just den effekten går linfrö precis lika bra.

Senast ändrad:

Vet att en del brukar fodra med linfröolja för glansigare päls. Har själv använt groddolja till min häst.

Olivoljan har jag gidit in mankammen med, för att minska hans exem.

Vi brukade ge en skvätt rapsolja i fodret tidigare då det enligt veterinären är positivt för hästens mage med lite olja i fodret.

Jag ger rapsolja i fodret, billigare alternativ än olivolja eller linfröolja :)

Jag skulle aldrig ge nån annan olja än linfröolja. Andra oljor har fel förhållande mellan omega-3 och omgega-6-fettsyrorna.

Det spelar ingen roll om man ger olivolja, rapsolja eller någon annan olja. Så därför bör du av ren ekonomiskt köpa något billigare (ex. rapsolja). Vilket märke man köper har heller ingen betydelse.

Olja innehåller bara energi, därför är det bra att använda om hästen inte får i sig tillräckligt med MJ.
Oljan innehåller ca 31,3MJ/liter
men man bör inte ge mer än ca 1dl per utfodringstillfälle!

Ah, tack för alla svar!! :-D Kanske får bli rapsolja istället då... Men någon skrev att olja innehåller mycket energi, är det "likadan" energi som det finns i havre? Jag har tagit bort havren på min häst eftersom han bli FÖR energisk... :bump:

Linfröolja ska vara den som innehåller mest omega 3 och mindre av de sämre omega 6 som andra oljor har.

Ah, tack för alla svar!! :-D Kanske får bli rapsolja istället då... Men någon skrev att olja innehåller mycket energi, är det "likadan" energi som det finns i havre? Jag har tagit bort havren på min häst eftersom han bli FÖR energisk... :bump:

nja, eller jo, energi är energi. Men oljan innehåller inte samma saker som havre. Det är ju två helt olika saker :)
Vissa hästar "tål" inte havre , man har ännu inte kommit på varför det är så.. men vissa hästar verkar inte "klara av" att äta havre.

Det spelar ingen roll om man ger olivolja, rapsolja eller någon annan olja. Så därför bör du av ren ekonomiskt köpa något billigare (ex. rapsolja). Vilket märke man köper har heller ingen betydelse.

Olja innehåller bara energi, därför är det bra att använda om hästen inte får i sig tillräckligt med MJ.
Oljan innehåller ca 31,3MJ/liter
men man bör inte ge mer än ca 1dl per utfodringstillfälle!

Olja består av fettsyror. Hästar precis som vi själva har ett behov av de essentiella fettsyrorna. Detta gäller speciellt de hästar som går på gräsvallar och äter hö/ensilage från odlade vallar. Hästar som betar på naturbeten får troligen i sig en större andel av dessa fetter. En del oljor innehåller mer av dessa än andra. Linfröolja innehåller mkt (men bör inte ges i enorma mängder), rapsolja innehåller också en hel del av dessa nyttiga fettsyror. Man kan ge mer än 1 dl. Det finns studier om detta med olja till hästar.

Det finns många som menar att man ska akta sig för fett. Men det är alltså inte riktigt sant. Fetter är viktiga beståndsdelar i kroppen.

Senast ändrad:

Hästar har svårt att bryta ned ren olja då dom inte har någon gallblåsa.

En fråga bara, om hästar nu inte har någon gallblåsa och därför har svårt att bryta ner olja, varför ger man då olja till dem? Det måste ju betyda något att de saknar gallblåsa, kanske för att olja inte är något de ska eller är konstruerade för att äta. Bara en fråga inget påhopp på er som ger era hästar olja.

Jag ger min gamling olja i maten, han håller hullet så fint med det!
Har använt raps- eller majsolja till honom.

Jag gav min första häst lite majsolja eller rapsolja (minns inte riktigt). Mest för att hon fått det tidigare, och det skulle vara bra för pälsen. Hon fick en skvätt i kvällsfodret. Mådde inte dåligt av det på något sätt. Däremot märkte jag ärligt talat ingen skillnad på pälsen när jag slutade med oljan (och hon har fortfarande väldigt fin hårrem). Spontan tanke: kan det bero på pälskvalitén, hur stor/synbar effekt oljan har?

Linfrö/-olja ska vara bra för hästar som haft kolik/-känningar också.

Linfröolja ska vara den som innehåller mest omega 3 och mindre av de sämre omega 6 som andra oljor har.

Den kvoten spelar ingen som helst roll när det gäller gräsätare :).

Omega 6 är inte sämre, alla omega-fettsyror är essentiella. Det är bara att vi människor får idagsläget i oss för mycket omega 6 i förhållande till omega 3

Gräsätande djur producerar dessa fettsyror själva, det är bara vi människor som måste få i oss det via födan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag tänkte höra om någon har erfarenhet med att fodra med Ultimate balancer från Dodson & Horrell. Jag har läst lite om det på nätet...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: fiafiafia
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 851
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 238
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?