Olivolja i fodret?

Sv: Olivolja i fodret?

Den kvoten spelar ingen som helst roll när det gäller gräsätare :).

Omega 6 är inte sämre, alla omega-fettsyror är essentiella. Det är bara att vi människor får idagsläget i oss för mycket omega 6 i förhållande till omega 3

Gräsätande djur producerar dessa fettsyror själva, det är bara vi människor som måste få i oss det via födan.

Vad menar du?
Hästar behöver också få i sig, framförallt linolsyra (omega-6) via fodret. De saknar ett enzym för att kunna bilda dessa fettsyror själva (precis som vi gör). Däremot så kan de omvandla linolsyran från fodret i andra viktiga fettsyror.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag tänkte höra om någon har erfarenhet med att fodra med Ultimate balancer från Dodson & Horrell. Jag har läst lite om det på nätet...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: fiafiafia
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 851
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 238
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?