Olika teckensnitt?

körna gärna lite mer mellan bokstäverna så blir det mer lättläst.

har du photoshop så prova även med "sharp" istället för crisp så blir texten inte lika suddig :)
 
Det tänkte jag också på och tänkte att jag skulle testa det. Har inte hunnit bara, men tack för tipset. :bow:
 
Körna? :confused:

Jag har nog använt "kraftig" på bokstäverna i alla fall underrubrikerna för att de ska synas bättre. Ska testa med "sharp" istället.

Men förklara gärna vad körna är. :p
 
tror att hon menar kerna!
kerna är (vad jag lärt mig i skolan iaf) att man ökar avståndet mellan bokstäverna, motsatsen till kerna är att knipa, då man minskar avståndet så bokstäverna sitter tätare.. vet inte hur man gör detta i photoshop, kan bara göra det i indesign..

JO, nu hittade jag hur man gör i photoshop..
När jag skrivit in en text så ligger ju ett "textformateringsverktygsfält" under file, edit, image osv.. (kan också ligga som ett fält mitt på "skrivbordet" kanske)

Där finns det en ikon som heter "Toggle the character and paragraph palettes" när jag trycker på den kommer en ruta med massa val fram. i menyn "character" finns det en "meny" som är ett A och V samt en pil <--> under.. prova att ändra värdena i denna meny och se vad som händer med texten.. (du måste givetvis ha markerad text) minusvärde ger tätare mellan bokstäverna, plusvärde ger mer mellanrum.


Hoppas att det var detta tilly menade...annars ber jag så hemskt mkt om ursäkt för att jag "la mig i"! :)

/ Karin
 
Tror att det är det hon menar.

Var hittar du file lite mer exakt? Har den svenska varianten så jag har svårt för att hitta den, men de brukar ligga placerade på samma ställe oavsett vilket språk det är.
 
alltså jag menar under den menyn där "file" ingår..

hur som helst så ska det iaf finnas en meny framme när man har T:et intryckt i paletten.. där man ändrar teckensnitt och allt sånt.. där ska det finnas en knapp till grejjen där man kan kerna texten!

är så dålig på att förklara sånt här!! gaah..
 
Efter en del letande hittade jag hur du menade.


Nu har jag laddat upp det nya: det som är ändrat är Ridstilen och dess underrubriker så att man kan jämföra med de som inte är ändrade. Rubrikerna får dock vara i "kraftig" text för de blir för bleka annars. Säg gärna vad ni tycker!!
 
Hm...inte för att det spelar någon roll, men jag fixade det där man ställer in procenten (under där du ändrade det). Funkade inte att ändra det där du gjorde det, men som sagt det spelar ingen som helst roll så länge det fungerar.

Tack för hjälpen! :bow:

Nu har jag även börjat ändra rubrikerna på själva sidorna och ska sen ta mig an underrubrikerna också. *pust*
 
Om man tittar nog på rubriker och underrubriker som INTE är i menyn så kan man se att det är en bilde (färgen skiljer sig lite). Varför blir det så?

Jag har ju givetvis valt samma bakgrundsfärg på bilderna som det är på sidorna.

Någon som vet hur man får bort det?
 
Kom på att bakgrunden ska vara genomskinlig inte i samma färg som bakgrunden. *suckar*

Då kommer det inte att synas.

Antar att det bara syns då och då eller på vissa datorer.
 
*S* jag får all information och lektioner på engelska så när jag översätter de till svenska är det inte säkert att de blir rätt stavat ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 497
Senast: Shaggy
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 196
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp