Olika teckensnitt?

S

Spider84

Vad finns det för olika teckensnitt som är internet vänliga?


Verdana använder jag ju nu, men jag hade velat titta på lite olika för en meny. Stilren snygg text.

Jag undrar också om det finns någon hemsida med olika "spektakulära" teckensnitt som man kan ladda hem från. Alltså för att skriva på bilder eller liknande.
 
De som är vanliga är ju de som de flesta har på sina datorer. Så verdana, arial, tahoma, bookman old style, courier, times new roman, etc.

Här finns ett stort utbud på olika teckensnitt som är gratis att ladda hem. Varning för att det tar en evighet att titta igenom dom och bestämma sig för en! ;)
 
Det är lugnt...har en "evighet" på mig. *uttråkad*


Om man hittar ett ovanligt teckensnitt man vill ha antar jag att det är smartast att göra bilder av dem till menyn eftersom de då syns på allas datorer. Om man skriver menyn antar jag att det finns risk för att vissa inte kan se menyn, eller?
 
Ja, precis. Ovanliga teckensnitt ska man inte skriva med direkt i html-dokumenten, för de flesta kommer då bara se ett vanligt, standardteckensnitt i alla fall. Bättre då att göra gif-bilder och använda.
 
Du kan väl ange ett "konstig" teckensnitt i första hand och sen något vanligt i reserv.
Men bäst för att alla ska kunna se det (men kan ta längre tid att ladda) är väl att göra bilder av texten.
 
Nu har jag hitta några som jag får fundera på. Vill ni hjälpa mig att "fundera" får ni givetvis gärna det.

Ska antingen ha ett eller två teckensnitt i menyn till hemsidan (http://www.akademiskridkonst.se).
Det jag har nu tar upp för mycket plats (tyvärr).


adventure.gif

architext.gif

atlasofthemagi.gif

chancerycursive.gif

comicbookcommando.gif

copyrightviolations.gif

digitalstrip.gif

enervate.gif

finalfrontier.gif

fortunaschwein.gif

hobbyhorse.gif

oldcopperfield.gif




Jag har gärna två olika teckensnitt i menyn; en för rubrikerna och en för underrubrikerna och då vill jag gärna ha det så att på underrubrikerna är det a och o att det är stilrent och väldigt lättläst.
Medan rubrikerna gärna får vara lite snyggare och gör inget om det är lite mindre lättläst.
 
Tänk på en sak bara: Alla teckensnitt har inte å,ä,ö och andra "specialtecken". Så kolla upp det innan du bestämmer dig, annars kan det bli svårt att skriva vissa ord.
 
Nu har jag laddat hem alla, men hur använder jag dem? Har givetvis packat upp dem.

Har inte photoshop just nu (ska snart laddas hem :angel: ), men finns det någon knapp eller val man kan göra för att infoga teckensnitt till photoshop eller hur gör jag?
 
digital strip och adventure var lätta att läsa (det var de alla förresten, men de var lättast och enklast), men atlas of the magi var lite mer spännande så jag skulle nog valt den
 
Gå in på kontrollpanelen > teckensnitt.
Där väljer du i menyn Arkiv > Installera nytt teckensnitt.
Sedan bläddrar du bara fram de teckensnitt du packat upp och installerar dem. När det är klart kan du använda teckensnitten som alla andra.
 
Jo de är lättast att läsa, men inte snyggast.

Gillar också Atlas of the magi.

Gillar även Fortunaschwein.

Tror att det blir någon av de som blir rubriker och någon av: Copyright voilations och architext som blir underrubriker. Måste dock kolla om de går att använa å, ä och ö på dem också.


loveponnies
Tack för tipset. Ska ta mig an det under helgen.
 
Nu har jag testat dem.

Dessa kunde man få ut å, ä och ö av:

comicbookcommando.gif

copyrightviolations.gif

hobbyhorse.gif



Och dessa kan man få ut ä och ö från:
architext.gif

fortunaschwein.gif




Jag har ju inget i menyn på med å i så alla de kan jag använda. Tyvärr dock inte atlas of the magi, som jag tyckte var snygg.

Just nu lutar jag åt att använda de två understa.
Fortunaschwein som rubriker och architext som underrubriker.
 
En annan bra sida är www.dafont.com där kan du även skriva i t ex "akademisk ridkonst" och se hur det ser ut med alla de olika teckensnitten!
 
Ett problem.

Det blir för mycket plats mellan texten.

När jag gör bilderna så ser jag ju till att kanten går precis runt texten, men när jag lägger upp den blir det för mycket mellanrum mellan underrubrikerna.

Lägger jag in detta:

<style type="text/css">
p
{
line-height: 10px;
}
</style>

Så påverkar den bara mellanrummet mellan rubrik >> underrubrik och inte mellan underrubrik >> underrubrik.

Någon som har nåt bra tips på att "få bort" mellanrummet?
 
Tycker att den blev jättefin!!
Lite mer "mysig" och personlig än förra!
 
Snyygt, men jag tycker det skulle vara ännu snyggare om texten "Akademisk ridstil" på förstsidan skulle vara i samma typsnitt som rubrikerna. Och kanske de andra överskrifterna också. För en mer "enhetlig" känsla.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 497
Senast: Shaggy
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 196
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp