Sv: Olika sadlar
sadlarna har olika "säten" och utformningar... nu ska vi se vilka jag kommer ihåg...
jag kommer iaf ihåg att reining sadlarna har ett ljupare säte och stigbyglarna lite längre fram för att underlätta vid stoppar osv.
working sadlarna är som reining sadlarna fast "exremare" dvs ljupare säten och högre horn allt för att kunna sätta sig nej och bara följa hästen. och sen finns ranch sadlarna som är rätt så höga i bakvalvet.
en plesure sadel påminner mera om en dressyr sadel i säte, man får en "korektare" sits och sitter mycke mera "mitt på".
Sen kan det ju vara mocka, skin och silver på sadlarna beroende på om det är sadlar för show eller träning. Beroende på hur man vill ha det osv. Alla sadlar finns i hundratals (om de ens räcker) olika varianter, vissa har mocka sitsar, vissa mocka fendrar, vissa lite silver, vissa mycke silver, vissa inget silver alls osv. Så det har inte riktigt att göra med vilken gren sadeln är anpassad för!
Sen är det ytterst sällan man ser en sadel med remmar på som vovicockokanon sa om trail sadlarna, iaf ute på tävlingar.. har just kommit hem från en show och ja såg ett antal trail klasser men ja såg nog ingen som hade en sadel med remmar på men det finns säkert!! ingen med packning häller..
har därimot sett fritids/alraund sadlar och ranch sadlar med remmar på.
det är dom som ja hade i huvudet nu.