Olika islandsstammar

O

OlleAtlas

Jag undrar om några av er är kunniga i de olika islandshästlinjerna, vad som är typiskt för dem och vad som särskiljer dem.

Så klart att jag förstår att det finns regler och undantag, och att det inte går att dra alla över en kam, men om någon av er som hållt på ett tag kan förklara lite mer vore det toppen.

OlleAtlas

Sv: Olika islandsstammar

Silverkedjan! Sambaengi! Inte Ung! Nån som varit med ett tag?

OlleAtlas

Om du söker på t ex Kolkuos, Svadastadir, Hornafjördur osv kan du nog hitta lite skrivet om detta.
Vet att jag hittat en del men kommer inte ihåg var, men det ska finnas bla på några danska hemsidor.
Du kan också prova att söka på avelsmatadorernas namn, eller också på deras fäder. Blir kanske mer hanterbara antal träffar då.

OlleAtlas skrev:
Silverkedjan! Sambaengi! Inte Ung! Nån som varit med ett tag?

OlleAtlas

Mja, jag har bara varit med i snart 12 år och tycker det finns de som kan blodslinjerna bättre än jag. Visst vet jag en del men sedan är det ju en del individuellt tyckande och vilken smak man har, så jag tycker det känns fel att yttra sig. Sedan har det ju blandats friskt mellan de olika blodslinjerna också så det kan vara svårt att definiera vad som kommer från vilken blodslinje. Jag skulle kontaktat en väninna till mig, Stina Helmersson. Det hon inte vet det vet hon var man skall leta efter. Tror det står en del i hennes böcker och hon vet vilka fler böcker som finns samt har bra kontakter. Inger Karlströmer har också varit med länge och kan mycket. Det är också ett bra tips. Det är de mest objektiva jag kommer på för stunden i Sverige. Finns fler duktiga men jag tycker inte alltid de är så objektiva i ämnet och det beror ju på tycke och smak också. Det bästa är nog isländsk litteratur. De smusslar inte undan sanningen!

Kom på att det stått några artiklar om de olika linjerna i äldre nr av Islandshästen. Det finns också artiklar i gamla nummer av "Tölt" på den tiden tidningen var gemensam tidning för Danmark, Sverige och Norge. Så det finns artiklar om detta, det gäller bara att hitta dem.

Kommer ihåg lite av dem och bl a var det så att man av hårremmens karaktär och även kroppsstorlek delvis kunde se från vilken del av Island de kom ifrån.

Norra Island har torrare klimat, dvs hästarna hade tätare, finstråigare och kortare päls. Södra Island har fuktigare klimat, dvs hästarna hade raggigare päls, med kraftigt täckhår.

Det skulle också vara så att hästarna från Hornafjördur var lite större och grövre och mer målmedvetna, eftersom de egenskaperna behövdes för att ta sig över de strida floderna.

Våra första hästar var importer som kom in 1969 och köptes av oss 1972. Den ena kom från södra Island och den andra från norra. Beskrivningen av pälsen stämde och skillnaden har hängt med ett par generationer. Nu börjar skillnaden slätas ut och beror mer på vilken hingst vi använt.

Om Svadastadir kommer jag ihåg något om att de ofta var något kortare i ryggen och ofta hade ett välmejslat huvud. Vissa av hästarna från Svadastadir förekommer i väldigt många hästars stamtavla.

Mer vågar jag inte gräva fram ur minnet, det var länge sedan jag läste om detta, men fick plötsligt lust att leta i gömmorna :D
Får se om tiden tillåter det någon gång.

Tack för tips, ska söka. Jag prenumererar på Eidfaxi, där står det lite blandat ibland.

OA

Vilken bra idé. Stina har jag varit i kontakt med förut, angående akademisk ridning eftersom hon sålde en barocksadel. Ska försöka få tag på båda.

Tack tack :bow: :bow:

OA

Åh, vad kul! Just sådana grejer letar jag efter, och även temperament. Har fått reda på att Kirkjubaerhästarna ofta är stabila och orädda, även om det inte alltid stämmer så klart. Det blir ju alltid en fråga om generaliseringar, det förstår jag. Jag vet att jag läst en del om linjer förut men kan inte komma på var. Tölt har jag aldrig sett (tidningen alltså) men nu när jag läser ditt inlägg Freyja så undrar jag om det kanske stått en del i boken som handlar om islandshästen i Sverige under 30 år? Kan det vara så? Ska leta upp den. Ifall du orkar leta bland dina gömmor så skulle jag bli jätteglad :).

OA

I Einar Öder Magnussons Islandsunghästträning (eller vad den nu heter) så står det lite om olika blodslinjer och dess egenskaper!

OlleAtlas skrev:
Åh, vad kul! Just sådana grejer letar jag efter, och även temperament. Har fått reda på att Kirkjubaerhästarna ofta är stabila och orädda, även om det inte alltid stämmer så klart.
OA

Haha, jag rider en Kirkjubae-häst, o enligt en känd svensk profil är han typisk för stammen...: fux med lång man o svans, tecken i ansiktet, o knasigt temperament. "blåsig" som han uttryckte det. Han är rätt spänd o reserverad av sig, stabil och orädd är ungefär raka motsatsen till vad han är...

Lustigt att vi har hört två så totalt olika omdömen!

He he, känner igen mig. Har två Kirkjubaer-hästar som båda är "blåsiga" och hellre överreagerar än tänker efter om det uppstår en situation. Dessutom är båda "sköra", får lätt skråmor och har hovar gjorda av smör...

Líf skrev:
He he, känner igen mig. Har två Kirkjubaer-hästar som båda är "blåsiga" och hellre överreagerar än tänker efter om det uppstår en situation. Dessutom är båda "sköra", får lätt skråmor och har hovar gjorda av smör...

Jaa, precis så är han också! Hovarna är katastrof, o så har han jämt småsår, vilket iofs kan bero på att han är ranghögst o får ta lite smällar.
Vad lustigt...!

jag rider oxå en häst därifrån...han stämmer in på era beskriviningar dessutom är han fux med lång man o svans + tecken + allt det ni sa om temperamentet.

Hehe.. kul att läsa om era erfarenheter av kirkjubaer-hästarna. Vi har två. Fuxar med bläs. Den äldre har lugnat ner sig på gamla dar, men hennes temperament speglar sig i hennes avkommor. De har en förmåga att överreagera lite.
Som unghästar skulle jag säga att dom är mer eller mindre tokiga. Frambenen kommer gärna upp i ganska höga höjder :crazy:
Men dom är vackra :)

Ett litet sidospår på din fråga-
Är det någon som vet ungefär hur många uppfödare det finns
på island.
Tycker att jag har släktforskat lite på min häst och läst mycket
,men herregud vad gårdsnamn det finns.:eek:
Tycker det är sällan man känner igen något från innan.

Oj, det verkar vara konsensus att Kirkubaerpållarna är lite "egna". Och jag som hört att de ofta var coola och stabila. Där ser man! Ska även läsa Einar Öders bok, tror nästan att jag har ett ex här hemma.

OA

Enligt mig är en typisk Kirkjubaehäst lättbyggd, har välmejslat huvud, tunn päls och har ett vaket uttryck, är känslig och positiv. Reserverad för människor i hagen, särskilt som ung.

Emmson skrev:
De har en förmåga att överreagera lite.
QUOTE]

Haha, lite... häromdagen när mamma o jag gjorde iordning hästarna så råkade hon tappa en hovkrats i andra änden av stallet. Det var tydligen otroligt farligt, enligt min "stressboll", som flög i taket... vad kan man göra annat än sucka.
Och grejen är att han liksom hittar på att såna saker kan vara farliga, vid andra tillfällen kan han vara helcool. Eller ja, allt är relativt :smirk: Han är iaf lugnare nu än han var när han kom.

Han är faktiskt väldigt vacker också... första o enda gången vi tävlade, katastrof btw, så lyckades vi trava oss igenom töltprogrammet. Kommentarerna vi fick efteråt, av folk i publiken var: "åååh det var du som red den där urläckra fuxen med aktionen!" och "Guuuu vikken snygg häst!" Själv var jag färdig att göra korv av odjuret :devil:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
981
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka