Olika hästar, olika avsprångspunkter..?

R

red_devil

varför är vissa hästar tryggare när dom får hoppa lååångt ifrån och vissa "vill" komma så nära det bara går?? :confused:

kan män ändra en häst hopptknik?? ex från att bara krulla ihop bakbenen över hindret till att öppna mer bak??

har ni nå tipps om hur man kan utveckla sin häst till det bästa :D
hoppning, anridning, teknik, lydnad.. ja allt! :)

:bow:

Sv: Olika hästar, olika avsprångspunkter..?

En avsprångspunkt nära hindret kanske känns tryggt för en häst med begränsad kapacitet eller en häst med dåligt självförtroende. En häst som är lite långsam i sina framben bör på tävling gå av lite utifrån, så att den hinner få upp benen (fast det förstår knappast hästen, det är ju upp till ryttaren :smirk: ).

Visst kan man träna upp en hästs teknik. Generellt sett så är det dock oftast lättast att träna upp frambenstekniken med exempelvis studsövningar och liknande.

"Tips om att utveckla hästen"? Tja, det var ju inte en helt simpel fråga. Men generellt så är ju en lydig, välbalanserad häst bättre förberedd för att hoppa på ett bra sätt, än en häst som är olydig och inte bär sig ordentligt i markarbetet. Testa till exempel hur väl din häst funkar i markarbetet genom att öka och minska galoppen utan att hästen gör motstånd. Rid små volter i galopp, kanske 10 m volter till att börja med. Det ska gå smidigt och utan att hästen faller framåt och rusar iväg.

Sedan standardrådet naturligtvis; hitta en bra tränare som hjälper dig och hästen. Det är enormt viktigt, alla behöver råd och instruktioner, och råd via internet räknas inte. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 214
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 652
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 598
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V