Olika frågor..

GardenAngel

Trådstartare
Jag har lite olika frågor som jag hoppas att ni lite kunnigare kan svara på.Vet inte om tråden passar här, men jag chansar. ;)

Hur ser man skillnad på sluta/öppna och skänkelvikning. Har hört nå snack om tre-, två-, eller fyrspårigt? Eller är det så att öppna/sluta gör man "rakt fram" medans skänkelvining går snett över? :crazy:

Jag pratade med en kompis för ett par dar sen som sa att dom gjort en övning på en träning som jag inte förstod mig på.. När hon skulle t.ex svängafrån spåret och rida rätt upp, så ist för att hästen skulle lyfta innerbenet först och sen ytter, så skulle han lyfta ytter över inner och vända på så vis.. Någon som vad vad det var? :crazy:

Och sen har jag ett problem. När jag red en av hästarna på ridskolan kändes det som om jag inte nådde honom med skänklarna. Jag provade att skänkla med låret, vaden, knät, foten, hälen, och allt på samma gång.. Och flyttade skänkeln fram och tillbaka, men inget hjälpte, det var som om jag inte kunde röra benen liksom. Jag pratade med min ridlärare om det och hon sa att jag hade korrekt sits, väl nertryckta hälar och lagom långa läder, så hon visste inte vad det var, och jag var perfekt i storlek på hästen.. =/ Nån som vet vad det beror på?

Jag är fööör mjuk i handen. Jag tycker att jag drar i hästen som en tok, och jag har knappt kontakt med munnen. Så min lärare säger hela tiden åt mig att korta tyglarna, och jag gör det, sen efter någon minut är dom långa igen. Jag vill ju inte direkt klippa av tyglarna, så är det nån som har en idé om hur jag ska fixa det, men jag vill ju inte bli hård i handen, som alla nadra på min ridklubb.. =/

Nån som kan hjälpa mig med nåt av dethär så är jag mer än tacksam. =)
 
Sv: Olika frågor..

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan ;)

*skänkelvikning*
Hästen är ställd i från rörelelseriktningen .benen träder framför och förbi.
*öppna*
Kan gämföras med när man precis är påväg in på en volt.
Hästen är ställd ifrån rörelseriktningen.Hästen är på två spår.
*sluta*
Kan gämföras med när man avslutar en volt.
Hästen är ställd i rörelse riktiningen och är på tre spår.

öppna och sluta kan oxå göras på diagonalerna. precis som skänkelvikning.

sen finns det massor med variationer på dessa Där hästen hamnar på flera spår och ställningen är anorlunda.

Ang skänkeln så kan sadeln vara en bidragande orsak.

Och din hand .Knyt en knut på tyglen där din hand ska vara.Och du kan inte bli hård i handen om du kommer ihåg eftergiften.

Hoppas jag inte blandat ihop nåt nu..tidigt på morgonen lixom *gäsp*
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 992
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 210
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp