Olika fällning på katt utifrån färg

mackan

Trådstartare
Upplever ni att olika katter med samma typ av päls (korthårig i detta fallet) fäller olika mycket utifrån pigment/färgen på pälsen?
Hört påståenden om att vissa färger (- tex röda katter) fäller mer ? Aldrig dock hittat några belägg . Nyfiken.

Ja det har jag gjort, sedan om det berodde på färg, gener eller annat låter jag vara osagt men den röda korthåriga vi hade fällde mycket mer än sin halvsyster/kusin som var svartsmoke (samma pappa och mammorna var systrar så de delade ju gener till viss del iallafall) som vi hade samtidigt. Halvsystern/kusinen var långhårig och de brukar man ju säga fäller mer men den som var svartsmoke (långhårig) fällde inte alls i samma omfattning som den röda (korthårig).

Jag är allergisk mot katter och reagerar mycket mer på röda och svart-vita katter än på tabbyfärgade och svartsmokefärgade katter. Jag vet inte alls om det har något samband heller och har inte hittat något belägg för att det allmänt är så men det är intressant.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
892
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 229
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar