Olika arbetsmetoder!

M

Mahogney

Jag undrar vad ni tycker om olika arbets sätt tex. longering!

*Longering~ Tycker att det är en helt onödig arbetsmetod eftersom hästen blir så sliten i sina ben, den sätter ju aldrig ner hela uterhovarna utan gårpå insidan av hovarna och sliter på senor och ben!

*Tömkörning~ tycker jag är bättre eftersom man kan samla ihop hästen mer och man kan variera volt med rakt spår och man har mer kontroll på hästen än om man longerar!

*Körning~ jag har bara kört en helt outbildad (den var inkörd) shettis så där kan jag inte yttra mig riktigt!

kommer inte på några fler arbets sätt (förutom ridning) just nu så om ni kommer på några så kan ni skriva det och era egna kommerntarer!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olika arbetsmetoder!

du ska aldrig longera mer än 20 min eftersom att de då kan slita o skada hästen. longering kan du ju göra om du kanske inte kan rida just den dagen. så varför se på longering på ett fel sätt:S Ja brukar longera ibland o min häst tycker de e jätte kul:)

Löshoppning!
Låt hästen spring lös i paddocken/ridhuset, inga linor eller staket som håler den på spåret utan låt den springa lös. Bygg upp hinder längs spåret på mångsidorna och använd en lonerings/kör pisk för att driva den runt, men håll bara pisken bakom hästen, då förstår den nog att den ska springa runt, om den är van att gå på fyrkantstår så lär den sig fort vad som väntas av den. Jag löshoppar min ponny varje dag och när jag kommer till hagen och säger att vi ska löshoppa så kommer han travande.
Det är olika från häst till häst om dom gillar det, men domflesta hästarna brukar tycka att det är superkul att springa av sig och hoppa utan ryttare.

Longering i den meningen att man spänner in hästen och låter den springa runt, runt flera varv i samma gångart är inte så nyttigt, nej.

Men om man engagerar hästen och ser till att den får balansera sig själv ordentligt, utan att huvud och hals är fastspända, är det inte så farligt. Om man hela tiden arbetar med övergångar och sidvärtesrörelser och byter varv ofta är det istället nyttigt och användbart.

Är även bra för kommunikationen mellan häst och människa, och mycket bra för vår egen kroppspråksvård. ;)

Linlöpning kan vara himla praktiskt vad gäller att träna in många täta övergångar på en häst som behöver bli stark i det utan att det sitter någon på och stör. Även träna in galoppfattningar så man sedan kan överföra det och så lära bomövningar utan att någon stör.

Men ska ju inte stå statiskt på samma fläck och inte sjutton gånger i veckan.

Tömkörning på banan kan man göra mkt med om man vet vad man gör och inte fastnar på volt. Skitmysigt i skogen om man har en lydig häst!

Körning är trevlig omväxling förutsatt att man vet vad man håller på med, det kan gå väldigt fel.

Löshoppar även regelbundet, studs, längd, kollar ibland av höjd. (Jag tycker INTE om att hoppa men hästen behöver det för sin utbildning så det är en bra lösning för mig).

Hmm... longering tycker både hästen o jag är urtråkigt o meningslöst. Det gör vi aldrig. Tömkörning har vi provat... men det slutar bara med att vi trasslar in oss i alla linor..! :smirk: Så det går också bort.
Däremot så går vi gärna promenader som omväxling. :) I alla miljöer. Stannar o pratar med både folk o fä... vi är väldigt sociala båda två..! Och när jag har honom i grimma o ledlina så kan han få gå framför mig med linan bak över rumpan o så varierar jag tempot o formen med rösten... typ tömkörning, på vårt eget lilla vis... :D
Annars jobbar jag honom gärna lös i en hage... han "går fot", stannar när jag stannar, travar när jag springer, vänder, stannar kvar på kommando, kommer på inkallning (ja, jag vet - han är som en stor vovve :love: ), vi gör lite öppna, han voltar runt mig, vänder igenom volten... ja, sådär lite vad vi får lust med.
Ibland leker vi med en fotboll eller jobbar med bommar på olika sätt. Går över SJ-pallar o prassliga presseningar, gömmer godis under hinkar, slänger lakan över huvudet på honom ("spökleken")...
Hans - och min - absoluta favoritlek är tafatt/kurragömma. Jag springer o gömmer mig bakom ett träd o han efter...! :love:
Roligt har vi alltid; det är ett som är säkert! :banana: :bump: :rofl:

Longering: nej alldrig, ser inngen menig med att hästen bara springer runt runt.

Tömkörning: ja på töm arbetar jag ofta hästar då det är bra att se hur hästen rör sig och vad som händer när man påvärkar den även nytigt när man lär in nya saker.

Körning: har inga bra körvägar här men jag hade kört in dom om vi hade bättre då olika muskler används och det är varigerande.

Löshopp: Bra som varigerande träning och att få hästarna att tänka själva och innte bara lysna på ryttarens hand.

Löslongering: ett bra och lekfullt sätt att arbeta från marken.

Kram

Håller med om att longering för att träna hästens muskler är ett dåligt alternativ. Har man däremot en häst med attitydproblem eller lydnadsproblem och inte har tillgång till corall så tycker jag att longering kan vara bra lite då och då.
Gör det med mitt halvblod ibland för att öva lydnad. Däremot bara tio minuter om det går bra. Aldrig längre än 20 minuter åt gången.

Matilda_o_Bonita skrev:
Löshoppning!
Låt hästen spring lös i paddocken/ridhuset, inga linor eller staket som håler den på spåret utan låt den springa lös. Bygg upp hinder längs spåret på mångsidorna och använd en lonerings/kör pisk för att driva den runt, men håll bara pisken bakom hästen, då förstår den nog att den ska springa runt, om den är van att gå på fyrkantstår så lär den sig fort vad som väntas av den. Jag löshoppar min ponny varje dag och när jag kommer till hagen och säger att vi ska löshoppa så kommer han travande.
Det är olika från häst till häst om dom gillar det, men domflesta hästarna brukar tycka att det är superkul att springa av sig och hoppa utan ryttare.

Löshoppar du varje dag ? :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara nämna att detta inte har någonting med mig att göra utan jag undrar vilken syn olika människor har på olika arbets metoder!!! Lite intressant att veta bara ! :D

*Longering~ Som motionsform tycker jag det är värdelöst, däremot som kommunikationsform kan det vara nyttigt. Linar min häst kanske 1 gång i månaden max 10min

*Tömkörning~ Har aldrig tömkört för arbete utan enbart i syfte att kolla stopp och sväng signaler på shettisar som snart ska kopplas för vagn. Hade önskat jag kunde tömköra "ordentligt" eftersom man läser mycket om att det är positivt.

*Körning~ Bara kört shettisar på trav. Men har man en inkörd häst kan det säkert vara ett bra och trevligt sätt för alla inblandade att variera träningen.

*Löshoppning~ Bra under kontrolerade former förutsatt att hästen tycker det är skoj att ta några språng.

Mahogney skrev:
Löshoppar du varje dag ? :eek:
Ja i princip, med löshoppning menar jag inte att jag bygger jättehiner och driver hästen i snabb galopp, utan det kan vara blandat med bommar, inet alls, travarbete, skritt, det behöver inte vara galopp hela tiden. Dom flesta föknippar löshoppning med hinder och sådant, men när jag löshoppar så behöver det inte vara hinder, det kan vara en helt tomm paddock där man endast låter hästen trava. Så man kan inte påstå att jag sliter av benen på ponnyn, jag märker tydligt när han tycker att det är för mycket, då blir han ovillig att busa som han brukar, då låter jag honom vila från "löshoppandet" eller lösarbete som passar bättre och istället tar sköna promenader i skogen.

Matilda_o_Bonita skrev:
med löshoppning menar jag inte att jag bygger jättehiner och driver hästen i snabb galopp, utan det kan vara blandat med bommar, inet alls, travarbete, skritt, det behöver inte vara galopp hela tiden. Dom flesta föknippar löshoppning med hinder och sådant, men när jag löshoppar så behöver det inte vara hinder, det kan vara en helt tomm paddock där man endast låter hästen trava.

löshoppning e väl just när man hoppar?
om man inte har nåra hinder e de väl bara löslongering?
för de e väl svårt o löshoppa utan hinder?

-Longering: Alldeles fruktansvärt tråkigt och onödigt i min värld. Jag tror det finns lättare sätt för en häst att hitta formen i ställer för att springa runt-runt men inspänningstyglar.
Betyg: :mad:

-Tömkörning: Det här däremot är min grej! På bana eller i skogen. För att öva sidvärtsrörelser eller träna inför körning.
Lättare att hjälpa hästen att hitta rätt form.
Och så kan man utveckla det till massa roliga saker!
Betyg: :) :banana: :)

-Körning: Jättekul där hästen måste lyssna mycket på rösthjälper.
Bygger muskler och ger trevlig omväxlig.
Och så kan man ju dra nytta av det också...:D
Betyg: :)

- Löshoppning: Detta är allra roligast (för hästarna altså) om man kan släppa två kompisar att hoppa samtidigt. Lär hästen att tänka när den själv måste korrigera avstånd och tempo.
Jag tror också (har inga bevis för detta)att det är en stretchande övning.

- Ridning: Olika stilar och läror och jagvetintevad.
Helt enkelt så är det lätt att hitta en stil som passar sig själv och hästen. Men många gånger tror jag att folk lägger lite stor vikt vid det här. Man kan ju trots allt göra fler saker med hästen.

- Löslongering: Dethär är, till skillnad från vanlig longering, riktigt kul.
Övar inte bara kondition utan stärker också ledarskap och tillit.
Tyvärr har folk mycket fördomar mot det här sättet att arbeta men tro mig, man måste inte hålla på med western eller NH för att göra det.
Betyg: :D

- Promenader/Miljöträning: Detta sysslar jag ofta med.
Det är inte hårt ansträngande och gör hästen mer lätthanterad och säker. Är man trött/inte på humör/småsjuk kan detta vara ett alternativ till ridpasset eller liknande.

Fast det allra bästa är förstås en kombination av dom flesta. Omväxling förnöjer.

Nun skrev:
Hmm... longering tycker både hästen o jag är urtråkigt o meningslöst. Det gör vi aldrig. Tömkörning har vi provat... men det slutar bara med att vi trasslar in oss i alla linor..! :smirk: Så det går också bort.
Däremot så går vi gärna promenader som omväxling. :) I alla miljöer. Stannar o pratar med både folk o fä... vi är väldigt sociala båda två..! Och när jag har honom i grimma o ledlina så kan han få gå framför mig med linan bak över rumpan o så varierar jag tempot o formen med rösten... typ tömkörning, på vårt eget lilla vis... :D
Annars jobbar jag honom gärna lös i en hage... han "går fot", stannar när jag stannar, travar när jag springer, vänder, stannar kvar på kommando, kommer på inkallning (ja, jag vet - han är som en stor vovve :love: ), vi gör lite öppna, han voltar runt mig, vänder igenom volten... ja, sådär lite vad vi får lust med.
Ibland leker vi med en fotboll eller jobbar med bommar på olika sätt. Går över SJ-pallar o prassliga presseningar, gömmer godis under hinkar, slänger lakan över huvudet på honom ("spökleken")...
Hans - och min - absoluta favoritlek är tafatt/kurragömma. Jag springer o gömmer mig bakom ett träd o han efter...! :love:
Roligt har vi alltid; det är ett som är säkert! :banana: :bump: :rofl:

gud va mysigt, sådär skulle jag också vilja hålla på med min häst! går tyvärr inte i hagen då det går åtta hästar till i den, men brukar gå lite "fot" med honom i ridhuset å så. kurragömman lät ju bara för härlig! :)

Förstår inte riktigt den negativa attityden till longering. Anser själv att det är ett bra kompliment om personen som utför den är kunnig. Att bara låta hästen kuta runt sliter självklart i längden, men kan vara bra om man tex har en busig unghäst. Om man måste spänna in hästen beror helt på kunskapsnivån. Min ridskolas ägar är grymt duktig och har visat när han longerar. Inga inspänningar men ändå får han hästen att jobba mjukt och fint i fin form. Använder det både till de äldre hästarna och unghästarna som utbildas. Precis så skulle jag vilja kunna longera! :love:

Lika kul att se honom tömköra! Hästarna jobbar kanonfint. På ett ridläger visade han oss hur man kan få hästen i piaff och att resa sig (han har tränat hästar till filmer!) utan konstiga hjälpmedel. Ville insperera oss till att i ridningen att våga rida fram hästen till handen för att samla den istället för att börjar fippla med bettet och bara "knäcka" den i nacken.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 310
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA