Oldenburg bekräftar att LC behåller titel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galopp1.
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 087
G

Galopp1.

....men hur tolkar ni tidningen Ridsport? Oldenburg bekräftar att seger hingsten LC inte alls förlorat titeln, men inte ett ort om han krubbiter som man uppfattar utlåtandet!? Är det därför man släppt den till Sverige?

Sv: Oldenburg bekräftar att LC behåller titel...

Hur ser man på krubbitning egentligen? Är det verkligen genetiskt?? :confused: Det är väl snarare en beteenderubbning pga omgivning och hästens livssituation?

Jag skulle kunna tro att det är något som lätt uppkommer hos unghingstar i Tyskland.

Den har antagligen gått på lösdrift på stora beten med stor hingstflock från födsel fram till till juli förra sommaren. Då stallades den in på box. Därefter longering 15 min/dag 4 dagar i veckan och en dag löshoppning. På helgen inte ur boxen överhuvudtaget. Följ detta schema till oktober då de som släpps vidare åker till premieringsplatserna. En rejäl omställning för både kropp och huvud för en liten 2-årig parvel.

Måste bli en riktigt chock för många 2-åringar. Det är inte konstigt att det rubbar beteendet i mina ögon?!

Jag minns att vi (i Tyskland) hade en kanonfin hingst e Ramiro på 90-talet som släpptes igenom och sen blev premiehingst. Såldes dyrt på auktion och två veckor senare kom han tillbaks och kastrerades pga att han börjat väva hos nya köparen. Så var det med det liksom...

Är det så kan det mt väl vara därför de släpper honom från Tyskland. Men så vågar man inte tänka innan man får några fakta.

/C

Det finns entydig forskning som visar att krubbitning väldigt ofta beror på magsår och att beteendet försvinner efter behandling med magsårsmedicin. Magsår i sin tur beror på stress och som du beskriver det låter det väl inte otroligt om en unghingst skulle bli stressad:crazy:

....men hur tolkar ni tidningen Ridsport? Oldenburg bekräftar att seger hingsten LC inte alls förlorat titeln, men inte ett ort om han krubbiter som man uppfattar utlåtandet!? Är det därför man släppt den till Sverige?

Det går ihärdiga rykten om att han är krubbitare, ingen rök utan eld :angel:
I Sverige är det inget direkt diskvalificerande fel på hingsten med krubbitning men hingsten får en 1: a vilket betyder "fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förstjänster, rapporteras".

Jag tolkar artikeln enbart som en dementi att han ej är fråntagen segertiteln ingen dementi angående krubbitningen. Och ja, personligen tror jag att det är därför den är släppt till Sverige.

Angående arvbarheten på krubbitning så tror jag inte att det nerärvs, frågan är väl varför det uppstått från början. Jag vet däremot att en känd äldre tysk hingst var krubbitare och att även flera av hans söner är det. Om det är en "defekt" i temperamentet som nedärvs som kanske gör hästen mer predestinerad att utveckla det (under vissa förhållande) skulle vara intressant att veta.

Mvh / Fia

Hur ser man på krubbitning egentligen? Är det verkligen genetiskt?? :confused: Det är väl snarare en beteenderubbning pga omgivning och hästens livssituation?

Jag skulle kunna tro att det är något som lätt uppkommer hos unghingstar i Tyskland.

Den har antagligen gått på lösdrift på stora beten med stor hingstflock från födsel fram till till juli förra sommaren. Då stallades den in på box. Därefter longering 15 min/dag 4 dagar i veckan och en dag löshoppning. På helgen inte ur boxen överhuvudtaget. Följ detta schema till oktober då de som släpps vidare åker till premieringsplatserna. En rejäl omställning för både kropp och huvud för en liten 2-årig parvel.

Måste bli en riktigt chock för många 2-åringar. Det är inte konstigt att det rubbar beteendet i mina ögon?!

Jag minns att vi (i Tyskland) hade en kanonfin hingst e Ramiro på 90-talet som släpptes igenom och sen blev premiehingst. Såldes dyrt på auktion och två veckor senare kom han tillbaks och kastrerades pga att han börjat väva hos nya köparen. Så var det med det liksom...

Är det så kan det mt väl vara därför de släpper honom från Tyskland. Men så vågar man inte tänka innan man får några fakta.

/C

Tror också att beteendestörningar i olika former är vanligt på unghingstar i Tyskland. Vi köpte en 2 årig dressyrstammad hingst när vi bodde där nere. Otroligt fin hingst. Men han hade bara varit utomhus som föl. Kommer ihåg första gången vi släppte honom i hagen - jag har aldrig sett en så lycklig häst! Det var en fröjd att se!

Kanske även ska tillägga att alla uppfödare inte tillämpar "stå inne" metoden! Men det är inte kul att se hur det går till på vissa ställen...
:crazy:

Problemet är väl att vissa saker är det mycket svårt att få fram fakta om tex "defekter" (eller vad vi ska kalla det).

Det ska bli kul att se LC på bruks, det är en härligt stammad hingst!

Mvh / Fia

Alla uppfödare har ju inte hästarna inne så mycket, men för de som ska visas måste det ju nästan bli så. Särskilt om man har många eller l'mnar bort dem till större stall.

Under sista veckan i juli fick vi i somras 26 st nya 2-årshingstar som lämnades till oss så de skulle förberedas för visning. Sammanlagt med våra egna blev det 34 st 2-årshingstar. Alla i princip ohanterade. (Jippie) Dessutom med förhoppningar om att de är mkt värdefulla. Att få ut alla dessa dagligen (och släppa ihop dem :crazy: ) är ju ohållbart. Det skulle behövas tre anställda till att bara jaga dem i hagen osv om de inte hann slå ihjäl varandra innan. Med så många som inte känner varann på ett nytt ställe blir det nog inte så kul. Det är nog roligt att försöka hantera dem i stall, ridhus och tvättspilta. Blä för en del av dem... ;)

För två år sedan hade vi ett mindre gäng varav de flesta var våra egna och då gick de i den närmsta beteshagen då och då när möjligheten fanns nästan ända fram till visningen. Men med så här många går det ju inte, och jag vet att det är likadant hos de andra större hingsthållarna.

Jag tror förresten att jag vet vem du menar av de äldre hingstarna. Något jag både hört och läst i Tyskland men de jag sett efter honom har inte visat något udda beteende/temperament. Det är svårt sånt här.

Jag köpte ju mitt tyska sto när hon var 4. Då hade hon varit hos oss kanske ett halvår. Jag känner uppfödaren så jag vet ju att hon gått ute så länge hon varit hos honom. När jag köpte henne så hade hon ju matvägrat så länge jag varit där, så det första jag gjorde var ju att släppa henne med fölstona på betet. (Jag blev idiotförklarad såklart. Köpa häst och sen släppa den i hage - generalpucko.) Men den glädjen i ögonen på henne! :love:

Och jag håller med om att det ska bli jättekul med LC på bruksprovet!!

Min gissning av min egen mkt lilla erfarenhet är att just den känsliga magen som predisponerar för krubbitning är nedärvbar. Jag har ju ett sto som kom till mig för flera år sedan med magsår (fick magsår och började krubbita medans hon stod i utbildningsstall några månader innan hon kom till mig, de såg vart hän det barkade och slängde ut henne på bete för att försöka rädda henne från att bli fast i krubbitningen (dock utan att göra något åt magen som de missat).
Magsåret fick vi att läka ut med behandling men känslig mage har hon och ett lite udda beteende hon krubbar när hon äter (alltså en tugga mat, krubba osv) men aldrig annars.
Hon fölade ju i förra året och man ser att hennes dotter har fått hennes känsliga mage (även om dottern är mkt coolare i temperamentet som sin far) man ser att när hon blir upprörd så blir hon mkt orolig i magen och signalerar magknip, mkt känslig för förändringar i maten mm, blev helkass i magen bara av utvändig streptocillin salva. Hon krubbar som tur var inte men är typiskt en häst som om den hamnar i fel situation skulle kunna ta till en sådan sak för att lugna magen.
Om jag ser till alla hästar jag känner till som krubbar så är faktiskt samtliga hästar med mkt känsliga magar. Kom ju även ut uppgifter från någon som forskat på det för några år sedan att det troligast var så att hästar krubbade pga av magen och att det inte var krubbandet som gav magproblemen.
Min övertygelse numer är att den känsliga magen kan de nedärva, sedan är inte sagt att de iom det blir krubbitare men de har en mkt större disposition för att bli det än en med en "normal" mage. En häst med en sådan mage behövs det så mkt mindre för att putta den över gränsen till att börja krubba mot vad en normal tål.

vad säger Walldof själva om saken då?

mvh/barb

Jag skulle kunna tro att det är något som lätt uppkommer hos unghingstar i Tyskland

/C

Jag kan förstå att det är svårt att lösa utevistelse osv men det du beskriver är vidriga förhållanden och sanslöst dålig djurhållning:crazy: .

Har två synnerligen duktiga bekanta som jobbat i Tysa dressyr/uppfödarstall och de kunde utöver din redogörelse även bekräfta att det inte är ovanligt att man, enligt svenska rekommendationer (1,5kg hö/100kg häst/dag), ger hästarna undermåliga stråfodergivor som.
Det i sig ger ju både magproblem och direkt/indirekt beteendestörningar.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 996
Senast: supercassie
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 666
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Skänkla mer?