Maléne

Trådstartare
Är det olagligt att sälja sina djurs överblivna läkemedel? Tänker på att man har tex prascend eller fenylbutazon m.m över tex, hästen död eller färdigbehandlad och man fortf har en hel del kvar.
Är ju onödigt att kassera och någon annan kan spara pengar på att få köpa billigare. Har själv köpt prascend från privatperson.

Sv: Olagligt?

Är det överblivet läkemedel som är på recept så ska ju det egentligen tillbaka till apotek.

Jag hade inte kunnat sälja det, däremot kanske kunnat ge bort det men med orden "på egen risk"..dock allra helst inte för jag litar inte på att alla verkligen bara använder smärtstillande till sina djur när det verkligen är nödvändigt och jag vill inte ha råkat bidra till felaktig användning.

Ja men samtidigt så hoppas man ju ändå att människor inte vill sina djur illa och det är väldigt onödigt med att det bara går till destruktion om det är större mängder.

Nu sparar jag ju gärna butta eftersom jag använder det till mig själv :p

Men annars skulle jag nog ge bort det och inte sälja :)
Sen ska det ju egentligen lämnas in på apoteket, hurvida det är olagligt vet jag dock inte.

Beroende på vad för sorts läkemedel det är så hade jag nog kunnat ge bort det också om det är ngn som använder det till sin höst vid det tillfället. Så hen slipper att köpa mer och kanske också få över. Eventuellt sälja (symbolisk summa t ex) om det är ngt som är svin dyrt och man har en hel orörd ask kvar. Men inte till vill främmande människor

Förvisso, men den som står som receptinnehavare är också ansvarig för användningen av läkemedlet därav att jag skulle känna mig lite tveksam och jo tyvärr finns det dem som gör det, eller ger bort det i sin tur kanske till någon olämplig.

Nu vet jag inte hur det ser ut på era front men som det ser upp hos mig så får jag inte ens ha läkemedel kvar om behandlingstiden är slut.

Så jag skulle kolla upp det med veterinär eller nån annan som är expert på området innan man börja sälja eller ge bort läkemedel.

Jag har varit med om veterinärer bla som faktiskt har återkrävt ev överskott efter avslutad behandlingstid och tagit igen det vid återbesök eller liknande.

du får inte sälja receptbelagd medicin ö.h.t såvida du inte har licens att så göra.

(1996:1152) om handel med läkemedel.
Det är, enligt denna lag, bara staten, eller bolag i vilket staten har betydande inflytande, som får handla med läkemedel om det inte gäller partihandel för då gäller andra regler om tillstånd mm. Straffet för den som uppsåtligen eller av vårdslöshet bryter mot lagen är böter eller fängelse i högst ett år. I ringa fall skall ej dömas till ansvar.

Är det olagligt att sälja sina djurs överblivna läkemedel? Har själv köpt prascend från privatperson.

Inte helt smart att skriva ut det om det är ett recept belagt läkemedel.

Är preparatet även klassat som narkotika så förstår du säkert själv att det klassas som lagning och har ännu högre straffvärde.

Inte helt smart att skriva ut det om det är ett recept belagt läkemedel.

Är preparatet även klassat som narkotika så förstår du säkert själv att det klassas som lagning och har ännu högre straffvärde.

Kanske inte? Tror dock inte det är jätte farligt att skriva det då det även har florerat på vissa trådar här inne vem man kan köpa utav, dock längesedan, folk har annonser ute på hästsidor mm?

Men men man vet ju aldrig ;)

Men behöver du egentligen ens fråga ? Hur skulle det vara lagligt öht , när det är receptbelagda preparat , att sen sälja vidare privat ???

Med tanke på att annonser ändå finns och jag inte vill lägga ut någon olaglig annons.

utifrån det uppenbara enligt logik och bas förnuft allmänt utifrån det jag skrivit så borde det vara uppenbart att du varken bör sälja än mindre lägga ut annons..... varför tror du, är recept så personliga och reglerade?
jag har som sagt svårt att förstå att du öht frågar.

Senast ändrad:

Ifrågasätter du varför du inte kan köpa recept belagda preparat på Konsum ? Eller varför du öht inte får ut dem på apotek öht utan recept och leg visande utifrån utskrivet recept ????

du får inte sälja receptbelagd medicin ö.h.t såvida du inte har licens att så göra.

(1996:1152) om handel med läkemedel.
Det är, enligt denna lag, bara staten, eller bolag i vilket staten har betydande inflytande, som får handla med läkemedel om det inte gäller partihandel för då gäller andra regler om tillstånd mm. Straffet för den som uppsåtligen eller av vårdslöshet bryter mot lagen är böter eller fängelse i högst ett år. I ringa fall skall ej dömas till ansvar.
jag antar att denna lag är omformulerad efter att apoteksmonopolet avskaffades för ett antal år sedan. Men det är förmodligen fortfarande så att det bara är godkända apotek som får handla med läkemedel.

Ifrågasätter du varför du inte kan köpa recept belagda preparat på Konsum ? Eller varför du öht inte får ut dem på apotek öht utan recept och leg visande utifrån utskrivet recept ????

Öh, nä, hur fick du till det? Jag tycker bara att det är bra att TS frågar när hen är osäker. Inget att klanka ner på. Recept eller inte har jag inga som helst åsikter om rent generellt.

jag antar att denna lag är omformulerad efter att apoteksmonopolet avskaffades för ett antal år sedan. Men det är förmodligen fortfarande så att det bara är godkända apotek som får handla med läkemedel.

Ja ? Hur menar du ? Vad apoteken eller vad de kallas osv , än heter så är ju faktumet samma i TS läge oavsett ? Vad förändrar det faktum enligt dig attt självklart får man inte sälja medicin man fått recept utskrivet vidare ? Det ända som
Hänt är ju att Apoteket fått fler aktörer på marknaden ,principen ang läkemedels reglage och restriktioner ang recept är ju desamma . Hur kan det ens vara en fråga liksom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 281
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 859
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 525
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21