Sv: Olagligt?

Nej, jag kan inte kalla det lokalt om det då här där jag bor inte går eller i närliggande orter eller i andra län inte heller går.

Vem som helst ska inte kunna få ut receptbelagd medicin punkt, det är fel och därför kan jag inte kalla det normala/lokala skillnader..

Då verkar det vara väldigt lokalt med fullmakt eller ej.

Här krävs ingen fullmakt för att sambon ska kunna hämta ut medicin till djuren som är utskriven på mig.
Han behövde bara sitt eget leg.
När sambon hämtar ut mediciner till mig behöver han bara sitt + mitt leg och ingen fullmakt.

Enda gången vi har behövt fullmakt är för att sambon ska kunna hämta ut mina mediciner utan mitt leg och bara behöva sitt eget.
Jag har i stort sett bara väldigt starka narkotikaklassade mediciner.

Jag känner inte till att fullmakt behövs ang djur , där behövs legitimering . Fullmakt gäller människor , och inte ens i alla fall . Räcker ofta med legitimering av personen och leget från personen det ska hämtas ut till . Fullmakt är dock det regelrätta förfarandet och står klart och tydligt i direktiv . Fullmakten i sig är inga konstigheter, bara att fylla i formuläret .

Fortfarande har inte detta ngt att göra med trådens ämne dvs att sälja vidare recept preparat personligen till ngn annan .

Senast ändrad:

Då verkar det vara väldigt lokalt med fullmakt eller ej.

Här krävs ingen fullmakt för att sambon ska kunna hämta ut medicin till djuren som är utskriven på mig.
Han behövde bara sitt eget leg.
När sambon hämtar ut mediciner till mig behöver han bara sitt + mitt leg och ingen fullmakt.

Enda gången vi har behövt fullmakt är för att sambon ska kunna hämta ut mina mediciner utan mitt leg och bara behöva sitt eget.
Jag har i stort sett bara väldigt starka narkotikaklassade mediciner.

Så fort ett preparat som kräver recept ska hämtas av annan än namngiven, ska fullmakt finnas.

När det kommer till djur så räcker det i regel med en vanligt skriven fullmakt samt att personen som hämtar legitimerar sig.

När det kommer till människor, så är det ett strikt tjänstefel när receptbelagda preparat lämnas ut till person utan fullmakt, just därför att inte vem som helst ska kunna hämta ut narkotika klassade medel.

Fullmakt kan antingen lämnas in eller ansökas via nätet med hjälp av bankid eller liknade, finns ingen sådan så får personalen helt enkelt inte lämna ut någon medicin som står i annat namn.

Den som hämtar ut läkemedel på recept måste kunna legitimera sig. Handlar det om narkotikaklassade recept så kan bara den som är namngiven hämta ut medicinerna, alternativt fullmakt med bådas legitimation.

Nejnej. Du behöver enbart ha din egen legitimation och fullmakt för den du ska hämta läkemedlet för. Det gäller oavsett om medicinen är narkotikaklassad eller inte.

Fast så står det inte i läkemedelslagen . Läs själv .

Va? Eftersom jag äter narkotikaklassade läkemedel så vet jag mycket väl vad som gäller. Det räcker med fullmakt och hämtarens legitimation enligt apotekets hemsida. http://www.apotekensservice.se/Documents/blanketter/privatperson_fullmakt.pdf Det står inget om att det skulle vara speciella regler för narkotikaklassad medicin. Eftersom det till 99% av gångerna är min sambo som hämtar min medicin så vore det ganska konstigt att han inte en enda gång under alla år jag har ätit dem har blivit hindrad att köpa den.
Du får gärna hänvisa till vilken paragraf i läkemedelslagen du avser för jag kan inte hitta något om utlämnande av narkotikaklassade läkemedel alls.

Här måste man iaf ha fullmakt! Men din sambo kanske har fullmakt redan för dina mediciner pulkaskurk? Då kan han såklart hämta ut dina djurs mediciner också.

Men i Norge krävs ingen fullmakt till djur, där kan tex min mamma hämta ut om hon har receptet.

Till TS fråga så är det olagligt att sälja receptbelagda läkemedel. Men så sant de inte är narkotikaklassade så är det väl tveksamt om någon bryr sig om du säljer din överblivna Hippotrim billig till din stallkompis istället för att hon hämtar ut på apoteket till full pris. Eller att du får överbliven Prascend, som du redan har recept på, till din häst med PPID när din kompis häst inte finns mer.

Att annonsera ut dem på annonssidor skulle jag aldrig göra, det är båda olagligt och farligt. Jag är heller inte intresserad av att köpa medicin av en privatperson på det sättet även om det vore lagligt, många mediciner är känsliga för värme och kyla så medicinen jag får kanske är verkningslös...

...så är det väl tveksamt om någon bryr sig om du säljer din överblivna Hippotrim billig till din stallkompis istället för att hon hämtar ut på apoteket till full pris. Eller att du får överbliven Prascend, som du redan har recept på, till din häst med PPID när din kompis häst inte finns mer.

Det är inte ovanligt att det förkommer de där, mer än vad man kanske tror.

Nej jag svarade på att man behöver legitimationen för den receptet gäller också .

Men det behöver man ju inte. Enda gången man behöver bådas legitimation är om hämtaren lämnar in fullmakten på plats. Om du ordnar fullmakten via internet eller om den redan finns sedan tidigare så räcker det med hämtarens legitimation. Vi har gjort så så länge systemet med fullmakter har funnits i den nya varianten och det vore ganska märkligt om så många olika apotek gör fel varenda gång.

kl,,,,

undrar vem som kommer få sista ordet.:angel

Att prestige kan gå före sunt förnuft i denna utsträckning att det leder till ren dumhet trodde jag inte.

Jamen då är vi överrens för jag har hela tiden avsett när man hämtar ut på apotek och inte reggat en fullmakt som ska "löpa" så som din gör .

"Det är, enligt denna lag, bara staten, eller bolag i vilket staten har betydande inflytande, som får handla med läkemedel "
står det i din text och det stämmer ju inte längre eftersom det inte längre är staten som äger apoteken.
Rätt ska vara rätt, helt enkelt. Ska man hänvisa till lagen så är det ju bra att hänvisa till den som är aktuell.

Jag skulle nog vilja påstå att staten HAR betydande inflytande på apoteksmarknaden fortfarande, för som lagstiftare så som ägare för en ansenlig del av apoteksbolagen.

Som svar på TS fråga: Självklart inte!

Senast ändrad:

KL
Vilken spännande diskussion, jag kan berätta lite om hur det går till när jag jobbar på apoteket :)

Först så skiljer vi på pappersrecept och elektroniska recept.

Ska du hämta elektroniskt måste du alltid ha leg med dig, och fullmakt om du hämtar åt annan. Finns ingen fullmakt behöver du ha med leg på den du hämtar åt också, och om du lämnar in fullmakt. Spelar ingen roll om det är narkotikaklassat eller vanliga alvedon, det är personuppgiftslagen som bestämmer. Och då är det sekretess på allt som finns i apotekens datorer om du inte kan verifiera att du hör ihop med recepten på nåt sätt. Trots det lämnar jag ut medicin till människor utan fullmakt om jag känner mig säker på att de talar sanning. Vilket de gör i 99% av fallen och vi får heller inte vara så stelbenta att människor, eller djur, riskerar lidande pga byråkrati.

Pappersrecept behöver man inte visa leg för att hämta, men dataprogrammen kräver ofta ett personnummer för att man ska kunna registrera receptet och då är det lättaste att be om legget och scanna det. Undantaget är narkotika som alltid kräver leg, och man får hämta åt andra, receptet i sig räknas som fullmakt.

Sen är det skillnad i landet hur hårda man är på apoteken, i städerna är det mycket vanligare med fusk och förfalskningar av olika slag så där är man stenhård på vissa ställen. Medan man på landortsapotek ofta känner de som handlar och då är man inte lika gnällig med leg.

I slutänden är det upp till den enskilde farmaceutens bedömning om det är rimligt att expediera läkemedlet till människan man har framför sig med de uppgifter man har fått. En del är flexiblare än andra och de gör lika rätt, i lagens mening.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 281
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 859
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 525
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21