Sv: Olagligt?
KL
Vilken spännande diskussion, jag kan berätta lite om hur det går till när jag jobbar på apoteket
Först så skiljer vi på pappersrecept och elektroniska recept.
Ska du hämta elektroniskt måste du alltid ha leg med dig, och fullmakt om du hämtar åt annan. Finns ingen fullmakt behöver du ha med leg på den du hämtar åt också, och om du lämnar in fullmakt. Spelar ingen roll om det är narkotikaklassat eller vanliga alvedon, det är personuppgiftslagen som bestämmer. Och då är det sekretess på allt som finns i apotekens datorer om du inte kan verifiera att du hör ihop med recepten på nåt sätt. Trots det lämnar jag ut medicin till människor utan fullmakt om jag känner mig säker på att de talar sanning. Vilket de gör i 99% av fallen och vi får heller inte vara så stelbenta att människor, eller djur, riskerar lidande pga byråkrati.
Pappersrecept behöver man inte visa leg för att hämta, men dataprogrammen kräver ofta ett personnummer för att man ska kunna registrera receptet och då är det lättaste att be om legget och scanna det. Undantaget är narkotika som alltid kräver leg, och man får hämta åt andra, receptet i sig räknas som fullmakt.
Sen är det skillnad i landet hur hårda man är på apoteken, i städerna är det mycket vanligare med fusk och förfalskningar av olika slag så där är man stenhård på vissa ställen. Medan man på landortsapotek ofta känner de som handlar och då är man inte lika gnällig med leg.
I slutänden är det upp till den enskilde farmaceutens bedömning om det är rimligt att expediera läkemedlet till människan man har framför sig med de uppgifter man har fått. En del är flexiblare än andra och de gör lika rätt, i lagens mening.