Sv: Olagligt?

Ja ? Hur menar du ? Vad apoteken eller vad de kallas osv , än heter så är ju faktumet samma i TS läge oavsett ? Vad förändrar det faktum enligt dig attt självklart får man inte sälja medicin man fått recept utskrivet vidare ? Det ända som
Hänt är ju att Apoteket fått fler aktörer på marknaden ,principen ang läkemedels reglage och restriktioner ang recept är ju desamma . Hur kan det ens vara en fråga liksom.
"Det är, enligt denna lag, bara staten, eller bolag i vilket staten har betydande inflytande, som får handla med läkemedel "
står det i din text och det stämmer ju inte längre eftersom det inte längre är staten som äger apoteken.
Rätt ska vara rätt, helt enkelt. Ska man hänvisa till lagen så är det ju bra att hänvisa till den som är aktuell.

Men orka ? Det förändrar ju inte att privat person självklart inte får sälja ett receptbelagd preparat vidare till ngn annan .

Fast så noggranna verkar inte apoteken vara när det gäller mediciner till djur då en bekant till mig lätt fick hämta ut mitt recept till häst, han leg bara sig och inte mig som stod som receptinnehavare.

Fast så noggranna verkar inte apoteken vara när det gäller mediciner till djur då en bekant till mig lätt fick hämta ut mitt recept till häst, han leg bara sig och inte mig som stod som receptinnehavare.
Den som hämtar ut läkemedel på recept måste kunna legitimera sig. Handlar det om narkotikaklassade recept så kan bara den som är namngiven hämta ut medicinerna, alternativt fullmakt med bådas legitimation.

Nej, du får inte sälja din medicin som du har fått på recept, och nej, du får inte ge bort receptläkemedel, utan ska bara användas i det ändamål och av den person som står på receptet.
Narkotikaklassade läkemedel: langning.

Samma för mig. Super lätt att ta ut andras personers djurmediciner genom att bara visa leg och recept. Ingen som ifrågasätter där inte.

Så att receptbelagt medicin ska vara personligt ... rinner ju lite ur sanden där...

Och det gör det rätt att sälja den vidare?
Man får hämta ut recept åt andra människor, gjorde jag ofta i somras, behövde bara namn och personnummer.

? vi pratar ju om att som privatperson SÄLJA vidare receptbelagda preparat, inte om att hämta ut dem från apoteket.

Tråden börjar mynna ut i så dumt resonemang att man börjar undra vart allt sunt förnuft tagit vägen..

Upp i en tunn blå rök???

? vi pratar ju om att som privatperson SÄLJA vidare receptbelagda preparat, inte om att hämta ut dem från apoteket.

Kan beror på att du var inne på att receptbelagt medicin är personligt.
Tror de var det som fick detta att gå åt de hållet.

Jamen herregud, receptbelagd medicin ÄR personlig. Att man däremot får hämta ut den via legitimerad annan har ju inget med saken att göra!

Jag kan mer ser det som så här anledningen till receptbelagt mediciner är enbart för att nån ska hålla koll på medicinerna "framfart."
Jag skulle inte blanda ihop det med "personligt". Det är väl bara för att veta vem som ska ha medicinen och inte för att "stoppa" en privatförsäljning.

Men du?

det är ju givet att receptbelagda mediciner är avsedda för den som står på receptet, ingen annan. Om du utifrån det då lägger till dessutom HANDEL med preparatet så förstår du ju att det självklart inte är sunt att ö.h.t fråga sig om det går att sälja det vidare lagligt? Jag förstår ö.h.t inte hur detta ens kan vara en fråga?

Både ja och nej. ^^ Ja, receptet är personlig i den mening att dom måste veta vem som ska ha medicinen men det är de enda anledning till varför djurägarens namn står på receptet. Att medicinen är receptbelagt är en annan femma. Och har inget med att göra att djurägarens namn står på receptet eller inte.
Därför reagerar jag på att du menade att ett receptbelagt medicin är personligt. Och därmed tolkade jag det som att du menade att ingen annan kan ta ut medicinen förutom den personen som står på receptet.

Och ja frågan kan verka konstig men om jag ska vara ärlig så visste jag inte heller vad som gällde.
Det enda jag kan relatera mig till är ifrån min egen situation som säger att jag inte får ha överbliven receptbelagt medicin hemma samt att jag inte får behandla en annan häst i mitt stall med ett medel som är förutsatt till en annan häst. Vilket leder till att nej jag kan inte sälja vidare receptbelagd medicin eftersom att jag inte ens får har det hemma utan nån behandling tid. Och det har jag ju själv skrivit "kontakt" på att jag inte får göra och acceptera det. Men vad det gäller för nån annan har jag ingen aning om.

Därför tyckte jag också att detta var ett intressant fråga i sig vad som gäller för andra som kanske har en helt annan uppfattning :)
"Det som är en självklart för en annan, kanske inte är en självklart för en själv"

ett receptbelagt preparat skall nyttjas av personen det avses för och på det sätt/den orsak det ordinerats att användas. Inget annat. Konstigare än så är det inte.

av samma anledning kan du därmed inte köpa eller få ut ett receptbelagt preparat hur som helst, och ej heller till ngn annan.

du blandar in hämtandet på apotek av annan person som legitimerar sig, men det är ju inte det som är ämnet i tråden.

I detta fall finns det en lagstiftning som ska följas utan utrymme för egna tolkningar av lagen.
Sälja vidare = langning = ett brott.

Nej precis ämnet handlar om är det olagligt(?). Men en fråga kan även ge ett självklart svar men även då få flera frågor som följd. Att diskutera fram och tillbaka med ett svar är också "ett svar".

fast jag förstår bara inte isåfall vad det är du frågar om, du tjatar ju bara om att en annan person får hämta ut ett recept :D

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 281
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 859
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 525
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21