Sv: Olagligt?

Fast, det är ju det som är det viktiga, att kunna styra medicinens framfart och användning.

Det finns ju flera aspekter att ta hänsyn till här, att förhindra otillåten användning som kan leda till tex doping eller att det hamnar i livsmedelsproduktion oavsett om medlet egentligen kan anses som "farligt" eller inte..Sen djurskydd, smärtstillande finns det ju folk som använder lite bara för att, eller i värsta fall för att kunna fortsätta träna en häst som egentligen är sjuk..och de kan ju knappast få hur mycket som helst utskrivet, så då undrar man ju hur de i så fall får tag i det..är det privat marknad?
Jag skulle därför aldrig kunna dela med mig till personer som jag inte kände och kände till deras tilltänkta användningsområde men jag skulle säga till personen då också "det sker på egen risk" men att ge bort till vem som helst vilket preparat som helst och vilka doser som helst, aldrig.

Skulle vem som helst kunna ta ut och använda receptbelagd medicin skulle det kunna vara förödande. Överdoseringar osv som leder till dödsfall..folk skulle kunna hämnas/utföra mord genom att hämta ut andras mediciner :crazy:
Och detta sker högst troligt pga lagning, dvs att man inte tar det på allvar..ungdomar som överdoserar narkotikaklassad medicin är vanligt och väldigt vanligt att det leder till död.

Så det är i allra högsta grad mycket personligt.

Djurläkemedel får hämtas ut av annan person än den som står som djurägare på receptet.

Det är ju inte människan som ska ha läkemedlet utan djuret. Det är få hundar som går omkring med leg.

Fast människoläkemedel får också hämtas ut av andra människor mot uppvisande av leg. Korrekt förfarande är att du då ska ha med dig personens lägg också, dvs den man hämtar ut till.

Fast man måste väl ha fullmakt före det?

Av smidighetsskäl skulle jag en gång hämta ut min sambos medicin, men jag fick tvärtstopp och nej samt förklarat att det inte räcker med receptpersonens leg plus mitt utan det är fullmakt som gäller först, dessutom fick jag även höra att det finns mediciner som man inte ens får ordna fullmakt för hur som helst/själv.

Senast ändrad:

fast jag förstår bara inte isåfall vad det är du frågar om, du tjatar ju bara om att en annan person får hämta ut ett recept :D

Hehe kanske för att folk "tolkade" din mening "receptbelagt medicin är personligt" att det var självaste uthämtningen. Vilket jag kanske också gjorde delvis. ^^

Men förstår bättre nu vad du menade. ^^

Skulle vem som helst kunna ta ut och använda receptbelagd medicin skulle det kunna vara förödande.

Menar du då i en "privata marknaden" eller när du hämtar ut ett medicin ifrån apoteket?

Håller även med att det kanske inte är den bästa att "sälja vidare" sina överblivna mediciner. ^^

Men varför bomba sönder tråden med saker som öht inte tråden handlar om , jag förstår inte meningen ?

Men varför bomba sönder tråden med saker som öht inte tråden handlar om , jag förstår inte meningen ?

Det undrar jag oxå när svaret skrevs i inlägg 10..

Verkar mest som massa tjaft om att jag vet att jag har fel men tänker inte skriva det rakt ut eller tacka för att jag blivit klokare av ett svar på alla mina frågor.

Däremot (nu går jag helt ifrån tråden) att ni kanske ska sluta att vara på forum...tro ni bägge är mer eller mindre är trötta på just forum. Märks att ni är trött på folk. Bara en tanke, inte illa menat :)

Fast ärligt ? Jag tycker verkligen inte jag förtjänar vare sig svärord eller suckar . Jag har svarat tålmodigt och konsekvent i tråden , sen att du inte gillar svaret eller vägrar acceptera det utan fortsätter vända dig till mig med frågor som både dels är besvarade och dels är helt off topic är ju ditt eget verk ? Ser du ngn annan som öht orkar delta senaste sidorna , utom Dandy typ , som också varit oerhört produktiv i diskussionen ?

Nä du får nog andas lite tycker jag och släppa det . Din sista kommentar blir ju bara regelrätt dum !

Djurläkemedel får hämtas ut av annan person än den som står som djurägare på receptet.

Det är ju inte människan som ska ha läkemedlet utan djuret. Det är få hundar som går omkring med leg.

Ja fast även här krävs fullmakt, har skickat en bekant att hämta ut avmaskningsmedel och här var jag tvungen att skriva under en fullmakt för det ändamålet. Personen själv fick legitimera sig.

Vad du förtjänar eller inte kan jag inte svar på. Jag ser bara det jag ser. Att se att en person gör ett påhopp bara för att frågan tycks vara dum att fråga, är för mig inte ett tålmodigt svar. Och de är det jag menar att man är trött på folk.

Och om du kände att alla frågor gick till dig så ber jag om tusen gånger om ursäkt, för det var inte min mening.

Kan vara så att jag missbedömde saker och ting och då får jag också be om ursäkt.

Det är ju en stor skillnad att på ett forum diskutera något som är möjligt och att göra som du, försöka diskutera något som inte är möjligt. Det finns saker som är ett faktum och sådant som går att ändra på.
Förvisso kan en lagstiftning ändras, men så som samhällsutvecklingen ser ut kommer det knappast att bli lättare att hantera mediciner och droger utan snarare svårare.

Ja fast även här krävs fullmakt, har skickat en bekant att hämta ut avmaskningsmedel och här var jag tvungen att skriva under en fullmakt för det ändamålet. Personen själv fick legitimera sig.

Då verkar det vara väldigt lokalt med fullmakt eller ej.

Här krävs ingen fullmakt för att sambon ska kunna hämta ut medicin till djuren som är utskriven på mig.
Han behövde bara sitt eget leg.
När sambon hämtar ut mediciner till mig behöver han bara sitt + mitt leg och ingen fullmakt.

Enda gången vi har behövt fullmakt är för att sambon ska kunna hämta ut mina mediciner utan mitt leg och bara behöva sitt eget.
Jag har i stort sett bara väldigt starka narkotikaklassade mediciner.

Jag menar i första hand när man ska ta ut medicin från apotek och antar att det är själva grejen med recept, att få rätt medicin, rätta ordinationer till rätt person. Vad som händer efter det är ju svårt att styra, men det är då fortfarande personen på receptet som är ansvarig över användningen.

Antar att man inte behöver det på privat marknad..eller jag kanske ska säga svarta marknaden?

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 281
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 859
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 525
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21