Olagligt att hålla en häst ensam

F

Fjunet

Visst är det olagligt att hålla en häst ensam? Eller är det bara något jag fått för mig? :confused:

Sv: Olagligt att hålla en häst ensam

Enligt svensk lag ska alla djur i fångenskap ha möjlighet att utöva sina naturliga beteenden, så krasst sett är det olagligt. Tror dock inte det är genomförbart i praktiken att anmäla någon för att hästen är ensam om hästen i övrigt är frisk och välvårdad.

Har för mig att det kom någon lag 2003 om att alla flockdjur skulle leva i flock ( utom könsmogna hanar = hingstar)

Men lita inte på mig, bara något jag hört.

Det jag har hört är att om man ska ha djur så måste man ha minst 2 st av samma art. Samtidigt tycker jag att det är helsjukt för det innebär att man då heller inte kan ha en hund ensam då hundar också är flockdjur. Men hästar mår bäst av att ha andra hästar som sällskap och lagen säger ju att man bör ha minst 2 st djur av samma art, men stallplatser kan man ju för det mesta hyra ut eller hyra in sin ensamma häst till nåt stall med flera hästar. Däremot har jag inte hört att lagen tillåter att hingstar ska gå ensamma. Dom kan man ju alltid låta gå ihop med nån valack eller andra hingstar.

Fast om man bara har en hund så har den ju familjen som flock på ett helt annat sätt en vad en ensam häst har.

Har VÄLDIGT svårt att tro det skulle var olagligt på så sätt att ägaren kan bli ålagd böter eller liknande, men däremot BÖR man inte hålla hästar en och en.
Hade själv min häst som enda häst i stallet med endast får som sällskap och hästen jag brukar motionsrida nu står också själv. Ingen av dessa hästar led/lider någon nöd och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara olagligt att ha hästar ensamma

De lider ingen nöd som du ser, men släpp dem lösa och jag lovar att det om det finns andra hästar i närheten går till dem!!! Hästar är flockdjur och mår bäst i flock, hur mycket omvårdnad och kärlek de än får av sin ägare/skötare!!! Så gör en god gärning, om du är en riktig djurvän - se till att din häst har andra hästkompisar!!! (eller sälj hästen)

Finns faktiskt UFO:n som hellre ställde sig och knyckte kakor från grannens altan än stack till grannstallet där det var 10-talet hästar på sommarbete. Inte för att jag råkar känna någon sådan... :angel:

Men visst håller jag med dig. Det bästa vore om alla hästar fick gå i riktigt stora hagar i noggrant sammansatta flockar.

Vi har en unghäst (tror jag) som går själv i en liten hage här. Han bor helt själv, inga kompisar vad jag sett. Men han bryr sig inte så mycket om när vi rider förbi. Han kan anske gå mot staketet, men fortsätter man förbi så stannar han bara och tittar.

Inte bra för hästar att vara ensamma, men det finns trots allt många ensam-hästar. Dubbelt viktigt då, att man som ledare/ägare är mycket tillsammans med sin häst. Inte bara vid ridning och omvårdnad utan åxå i hagen, bara vara i stallet etc. Det ställer mycket höga krav på ägaren i form av tid och engagemang om man ska kunna hålla sin ensamma häst någorlunda lycklig.

Det är inte olagligt tyvärr.
Det står bara att hästar bör ha sällskap vilket inte betyder ska ha sällskap. :mad:

Tyvärr är det inte olagligt att ha ensam häst.
Kan berätta HUR det kan vara att ta hand om en häst som gått ensam i 5 års tid!

Från att ha varit en lugn cool häst som inte verkat brytt sig om att ha gått själv så blev det en hysterisk staketsprängande vilde så fort någon annan häst gick ur hagen oavsett om det var i hennes hage eller hagen brevid. Så hade vi det i ett ½ års tid innan det la sig. Hon kunde inte prata hästspråk längre så hon blev ganska mörbultat i början då hon inte fattade att hon var för närgången i fel tidpunkt.
Nu äar hon hyfsat lugn, efter ett års tid, men hon skriker som en stucken gris efter den häst som tas in.

Tänkvärt att läsa för den som idag har sin häst själv och tror att hästen mår bra :cool:

för att lugna dig kan jag säga att jag inte har kvar hästen, tyvärr var vi tvungna att avliva honom pga av akut fång.
Hade jag haft möjlighet att välja skulle jag naturligtvis haft sällskap åt honom och hade även en foderhäst ett tag. visst visade han att det var roligt men han hade aldrig några problem med att lämna den andra hästen eller bli lämnad ensam i hage/stall. alltså var han aldrig beroende av sällskapet. Sen har jag även många gånger ridit andra hästar förbi hans hage och även tagit med honom på ridtur med andra hästar å de har aldrig varit problem.

men de här gäller bara min häst, jag är medveten om att många hästar verkar lida av att vara ensamma och det är naturligtvis väldigt fel att det tillåts.

Visst är det mest optimala att ha minst 2 st i alla fall,
men det är inte alltid den ranglåge är lycklig av att ha hästkompisar.
Jag menar att man bör vara observant på hur hästarna också fungerar ihop.Det är så vanligt att man i inackorderingsstall bara släpper ihop(kollar knappt hur det fungerar).
Jag kan bara säga att när jag hade ett gammalt sto,
så trivdes hon inte när det sprang yngre hästar och ville busa igång henne.Hästarna måste först och främst trivas ihop.

Komplettering till ovan...
Det finns ju även många stall där hästarna står 1 och 1 i små fållor,
det tycker jag är mer tragiskt än någon som håller sin häst ensam,
och har stora stimulerande hagar och grannstall runt omkring med hästar.

När vi skulle skaffa kanin i somras så fick vi veta att man inte fick ha dem ensamma och det antar jag var någon djurskyddslag. Vi åkte lydigt hem med två kaniner.

Övriga gnagare fick inte heller hållas ensamma...

Vet inte hur det är med sällskaps djur men vet att man får ha guldhamstrar ensamma,då hannar ofta kan döda varandra om de börjar bråka.Vore ju lite skumt om man får ha hästar ensamma men inte kaniner, alla djur förtjänar sällskap av en artfrände enligt mej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka