okynnesdricka

Sv: okynnesdricka

LIA skrev:
Vilka påhopp?

Om du behöver fler sömntimmar, är lösningen enkel. Lägg dig tidigare!

LIA

Men sömnen blir ändå förstörd om man ska lalla omkring utomhus med hunden på nätterna, då spelar det ingen roll när man går och lägger sig :smirk: .

Nej det är ju bara påhopp om hur dålig hundägare jag är som inte låter min stackars hund drick om natten.. Varför? Han ska sova då?!! Man lider inte om man inte får vatten på 8 timmar.. Speciellt om man sover de mesta av den tiden..
Hunden är mitt liv självklart och jag försöker att alltid tänka på vad som är bäst för honom men något vatten på natten blir det inte för jag måste tänka på mig med....

Jag kommer hem kl 9 3 kvällar i veckan.. vill gärna ha lite fritid så som att äta.. prata med vänner gå en lång runda med Zippo titta på TV.....

förlåt för trådavvikelsen men personligen så hade vi våran hund i bur tills då hon blev 1 år och låg där av ren "vana" utan dörr, det blev en slags trygghet och sedan så fort den ställdes i bilen så hoppade hon in och la sig. ^^

Man kanske inte har en dygnsrytm som tillåter detta. Vissa har en väldigt stark inbyggd mat-och-sovklocka som styr helt och hållet vad gäller sovtider. Står den klockan på 23 är det lönlöst att lägga sig 22. Man somnar ändå inte.

Själv är jag inte ens hemma vid tio många kvällar

Jadzia skrev:
Nej, på natten sover jag och den hund som vill ut och kissa får hålla sig. Jag har ingen lust att ränna ut nattetid och det får hunden anpassa sig efter. Ska jag rasta hund på nätterna lär jag vara död på jobbet på morgonen.

Enda undantagen görs för sjuk hund.

:bow: :bow:

Tyvärr Jadzia,
men jag köper inte resonemangen ovan. För mig är det en självklarhet att hundar (och andra djur) ska ha tillgång till vatten dygnet runt. OK för temporära undantag t ex för valpar, småbarn etc, men generellt ska dom ha det.

Är man så konstigt funtad, eller har skaffat sig en så extrem livssituation, att man inte ens kan ta den synnerligen minimala risken av att få gå upp en endaste gång och kissa hunden, bara för att den druckit på natten!!!, då ska man inte ha hund. Jag menar inte, att man är dålig som människa, och därför inte passar som hundägare, utan helt enkelt att man inte erbjuder hunden dom förutsättningar, hunden skall ha.

Detta är alltså mina åsikter!

Jamsande och fjollande? Är det din uppfattning, att jag är sådan, när jag anser att en hund som är törstig ska kunna dricka vatten, även mitt i natten? Eller att en hund som behöver gå ut och kissa/bajsa/kräkas ska få göra det, även mitt i natten?
Jag vet att vi till viss del har olika syn på hundar och uppfattning om hur dom ska fungera, men jag har haft respekt för dessa dina åsikter. Men nu??

LIA

Frågan är då varför hunden blir törstig på natten. En hund som sover är inte törstig och dricker följdaktligen inte. Fjantar hunden runt och därmed blir törstig stänger jag in den i hage eller bur så att den får ro att sova. Enstaka turer till vattenskålen då och då kan jag köpa, men det får inte bli så att nattrastningar blir ett krav. En normal hund behöver heller inte ut för att den dricker på natten. En vanlig, vuxen hund kan hålla sig då ägaren sover för då sover hunden också. Därför ser jag ingen mening med att ranta ut i tid och otid. Nattrastning ska vara undantag. I mitt hem bestämmer jag när det ska rastas, inte hunden. Undantag görs bara när hunden är extremt nödig eller dålig i magen.

Min uppfattning är att hundar och andra djur ska ha fri tillgång, men fungerar det inte för att hunden okynnesdricker ser jag inget fel med att ta bort vattnet och istället vattna på bestämda tider. Jag gjorde samma sak med min shetlandsponny som envisades med att dränka hela boxen med vatten.

Frågan var alltså om hunden ska ha tillgång till vatten eller inte under natten!
Varken du eller jag eller någon annan kan styra en hund så till den milda grad, att den aldrig kommer att bli törstig under en natt!

Förstår inte varför du drar till med att "hundar fjantar runt och blir törstiga" eller "okynnesdrickande"? Vi snackar heller inte om "krav på nattrastningar"!

Om du håller med mig om att hundar (normalt alltså!) ska ha fri tillgång på vatten, varför inte bara skriva det utan att blanda in en massa tjafs?

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 816
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 406
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar