okynnesdricka

Sv: okynnesdricka

Sant.. Vilda vargar får i sig vätska via deras mat medans många tam hundar äter torrfoder och får inte i sig någon vätska via det hållet...

:) Men lämna toalett dörren öppen med sitsen upp så får hon ju jätte fräscht vatten till morgonen :devil: :rofl:

Hermelin skrev:
Sorry - kunde inte låta bli. Hur var det nu? Visade hon inga tecken på att vilja vara uppe eller jagade hon katten? *totalt förvirrad*

Men för att vara allvarlig. Om vet har kollat och han är frisk tycker jag inte du ska vara orolig. Det är möjligt att han har gjort en grej av att gå och dricka jämt och ständigt för tillfället. Men om han inte fortsätter med det under längre tid är det säkert inga problem.

Ja nu menade ju jag detta som svar på någon annans inlägg :smirk: . Att hundarna inte har visat några "behov" av att vara vakna på natten. jag räknar knappast "jaga" katten som ett "behov". men skulle dom vara nattdjur och vilja vara vakna på nätterna är det en annan sak.
Nu var det ju ett tag sen tiken var valp också och hon skulle nog inte finna största nöhet i att leka med katterna på nätterna numera.

Mina katter leker gärna på nätterna och jag föredrar om inte hundarna är med på detta då jag vill sova :smirk: . Inget konstigt med det. Det finns folk som låter hunden sova ute i hundgård, det tycker jag personligen är mycket värre.

Det är knappast ovanligt att man hålelr valpar på begränsad yta, speciellt nattetid. Man vill helt enkelt ha koll på dom. Jag har tvärtemot många andra aldrig haft någon av mina hundar i s.k. valphage eller bur.

*ha ha* Ja det skulle hon nog kunna lära sig! :D Fast jag tror nog att det skulle roa den yngre hunden mer :rofl:

Ja, för att inte tala om att det skulle vara roligt för dig :) .. Det finns väl inget trevligare än att få en riktigt blöt puss på morgonen av en ny tvättad tunga :love: .. Sen behöver man ju inte spekullera i VAR hunden varit och "tvättat" den.. :devil:

Jag får ALLTID :d en otroligt härlig kyss av Zippo varje morgon.. Han kan t.o.m öppna toa-locket själv :bump: .. Då är man rätt snabb med att kolla om toadörren är öppen.. :eek: :crazy:

Nej, på natten sover jag och den hund som vill ut och kissa får hålla sig. Jag har ingen lust att ränna ut nattetid och det får hunden anpassa sig efter. Ska jag rasta hund på nätterna lär jag vara död på jobbet på morgonen.

Enda undantagen görs för sjuk hund.

Jag kan bli kissinödig kl 5 på morgonen om jag dricker ett glas vatten kl 1 på natten..
Är du säker på, att det är samma "vatten"? Och kissnödigheten kommer efter bara ett glas vatten?
Det där med vattnets genomloppstid i kroppen kanske det finns någon kunnig här, som kan svara på. Jag misstänker att det har med en massa olika förutsättningar att göra.

Jag jobbar ca 50 timmar i veckan och brukar sova 7 timmar om natten.. Jag tänker inte vakna och gå upp eftersom hunden har drukigt och blivigt nödig.. Jag måste ju oxå ha ett liv och kan ju inte gå halvdöd på jobbet för att jag måste gå upp kl 5 varje morgon och gå ut med hunden...
Att klä på sig, gå ut (om man bor så man måste göra det) med hunden och låta den pinka, klä av sig och somna om, tar max en halv timme. Blir du halvdöd av det? Dessutom lär vi inte tala om "varje morgon". Mina hundar har ytterst sällan väckt mig på natten, för att dom behövt gå ut, så jag förstår inte din inställning. Javisst ja, mina har alltid tillgång till vatten.

Om jag kan anpassa hans drickande så jag kan sova den lilla stund jag får om nätterna ska jag då inte göra det??
Tror jag svarat redan. Stackars du som bara får sova en liten stund varje natt= 7 timmar!! Allvarligt, hur många timmar behöver du?
Och jag begriper inte din inställning "anpassa hans drickande". Det är hundens törst (vilken vi till viss del kan påverka) som anpassar drickandet, och kan man inte leva med att gå ut nattetid någon gång per år, ska man allvarligt överväga om man ska ha någon hund!

Hur du jobbar och hur du sover, är faktiskt upp till dig och något du kan påverka. Inte ska din hund behöva ligga törstig för det! :mad:

Så en reflektion! Med din inställning, hur dags tar du bort vattenskålen?
Om vi tänker oss att vattnet tar mellan 4-8 timmar att passera genom kroppen + lite säkerhetsmarginal, och du går till sängs 23.00, så måste du alltså ta bort hundens vattenskål senast runt 13.00!!!!!!!!!! Alltså är din hund utan möjlighet att dricka vatten från 13.00 och till 06.00 nästkommande dag, när du vaknar. Vad kallas sån hundhållning för?
Rent logiskt, vore det väl riktigare att ge hunden vattnet till natten?

LIA

Jadzia skrev:
Nej, på natten sover jag och den hund som vill ut och kissa får hålla sig. Jag har ingen lust att ränna ut nattetid och det får hunden anpassa sig efter. Ska jag rasta hund på nätterna lär jag vara död på jobbet på morgonen.

Enda undantagen görs för sjuk hund.
:bow:
Exakt. Har aldrig varit med om att någon hund har velat gå ut på natten. Dom vet att det är sovdags efter sista kvällsrundan punkt slut. Självklart är det skillnad om man har valp men en normal vuxen hund ska inte behöva gå ut på natten.

Jadzia,
nu blev jag besviken!
Gå till dig själv! Har du aldrig bara behövt gå på muggen nattetid?
Dessutom, bestämmer du när hunden ska bli sjuk???
Och om den inte kan hålla sig? Torkar du hellre golv och tvättar mattor dagen efter?

Observera att vi talar om enstaka nätter. Hur är det möjligt, att vara "död på jobbet på morgonen" för att man varit ut en vända med hunden (max halvtimme)?
LIA

Vilket jamsande. Varför ska hunden ut på natten?
Den får väl lära sig att göra ifrån sig ordentligt då jag bestämmer att det är dags att gå ut. Hunden får allt leva efter mina villkor. Jag anpassar mig inte in absurdum efter hunden. Den typen av fjollande förstår jag mig inte på.

Rastning på natten kan dessutom stjäla mer än en ynka halvtimmes nattsömn. Alla kan inte somna om på en gång. Jag skulle ha mycket svårt att göra det. Prickar hunden dessutom inte fel tidpunkt i sömncykeln spelar det ingen roll att man somnar om fort. Den nattens sömn är förstörd ändå. Åtta timmar är dessutom norm för vad en vuxen människa ska sova så sju är inte direkt mycket. Jag sover nio, om jag kan och får, annars är jag trött. Hur mycket sömn man behöver är individuellt.

Vill du ruta in ditt liv efter hunden så visst gör det, men kräv inte att andra ska göra det. Det finns viktigare saker att lägga energi på vad gäller hundhållning än natt-rastningar.

LÄGG GENAST NER PÅHOPP :mad:
Det är inte vad tråden är till för och en sak till..

GUD VAD LÖJLIGT ATT ÖVERDRIVA DET HELA!!!

Det handlar ju om att jag måste vakna ur en REM sömn och det är ju den sömnen vi behöver när vi sover på natten.. går jag upp mitt i natten blir jag inte lika "utvilad".
Jag går och lägger mig ca 11 på kvällen och går upp ca6 på morgonen. Jag tar bort vattnet kl 11 på kvällen. Vatten får han direkt då jag går upp.. Blir han akut kissig eller bajsig så väcker han mig (det har hänt) och då GÅR JAG UPP.

"Allvarligt, hur många timmar behöver du? "
Jag behöver betydligt mycket mer än jag får nu.. Helst 8 timmar per natt. Hunden klarar sig de timmar jag sover.. Oftast sover han ju själv.. Jag går inte upp och dricker mitt i natten. Hundar anpassar sig även efter sina ägares vanor. Så han sover när jag sover.

"Vad kallas sån hundhållning för? "

Du har ju inte en anning om vad du snackar om... Tänker inte ens svara på det.. Sånna påhopp kan jag klara mig utan.. Tack och lov är jag en sån människa som inte tar åt mig barnsliga komentarer ur ett forum.. Men jag tycker att det är roligt att disskutera med vettiga människor och höra andras åsikter men ditt sätt kommer jag inte accepera mycket mer.

Det händer sällan och oftast går jag inte upp på toa utan jag kniper igen och somnar om. Lämnar jag sängen tar det en bra stund innan jag lyckas somna igen. Det blir inte en halvtimme, snarare några timmar. Att springa på toa på natten undviks lätt genom att inte hälla i sig en massa vätska på kvällen.

När hunden blir sjuk är omöjligt att bestämma och då kan jag nattrasta. Det är smällar som man får ta. Däremot kan en frisk, vuxen hund lätt hålla sig den tid som jag sover och det kräver jag också att den gör. Hundar som visar tendenser att smyga undan och göra ifrån sig inne på natten får sova i komposthage eller bur. De lär sig fort.

Ge dig!
Vi talar i grunden om ifall hunden ska kunna dricka vatten under natten eller inte!!!!

Som jag skrivit så har mina hundar under alla år alltid haft vatten dygnet runt, och det har aldrig (nästan) varit problem med nattrastning.

LIA

Ge dig själv!
Visst kan de få dricka om de vill, men börjar det bli så att hunden sörplar i sig så mycket att den måste pinka på nätterna så skulle jag också ta bort vattnet nattetid.

Vilka påhopp?

Om du behöver fler sömntimmar, är lösningen enkel. Lägg dig tidigare!

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 816
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 406
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar