Sv: okynnesdricka
Jag kan bli kissinödig kl 5 på morgonen om jag dricker ett glas vatten kl 1 på natten..
Är du säker på, att det är samma "vatten"? Och kissnödigheten kommer efter bara ett glas vatten?
Det där med vattnets genomloppstid i kroppen kanske det finns någon kunnig här, som kan svara på. Jag misstänker att det har med en massa olika förutsättningar att göra.
Jag jobbar ca 50 timmar i veckan och brukar sova 7 timmar om natten.. Jag tänker inte vakna och gå upp eftersom hunden har drukigt och blivigt nödig.. Jag måste ju oxå ha ett liv och kan ju inte gå halvdöd på jobbet för att jag måste gå upp kl 5 varje morgon och gå ut med hunden...
Att klä på sig, gå ut (om man bor så man måste göra det) med hunden och låta den pinka, klä av sig och somna om, tar max en halv timme. Blir du halvdöd av det? Dessutom lär vi inte tala om "varje morgon". Mina hundar har ytterst sällan väckt mig på natten, för att dom behövt gå ut, så jag förstår inte din inställning. Javisst ja, mina har alltid tillgång till vatten.
Om jag kan anpassa hans drickande så jag kan sova den lilla stund jag får om nätterna ska jag då inte göra det??
Tror jag svarat redan. Stackars du som bara får sova en liten stund varje natt= 7 timmar!! Allvarligt, hur många timmar behöver du?
Och jag begriper inte din inställning "anpassa hans drickande". Det är hundens törst (vilken vi till viss del kan påverka) som anpassar drickandet, och kan man inte leva med att gå ut nattetid någon gång per år, ska man allvarligt överväga om man ska ha någon hund!
Hur du jobbar och hur du sover, är faktiskt upp till dig och något du kan påverka. Inte ska din hund behöva ligga törstig för det!
Så en reflektion! Med din inställning, hur dags tar du bort vattenskålen?
Om vi tänker oss att vattnet tar mellan 4-8 timmar att passera genom kroppen + lite säkerhetsmarginal, och du går till sängs 23.00, så måste du alltså ta bort hundens vattenskål senast runt 13.00!!!!!!!!!! Alltså är din hund utan möjlighet att dricka vatten från 13.00 och till 06.00 nästkommande dag, när du vaknar. Vad kallas sån hundhållning för?
Rent logiskt, vore det väl riktigare att ge hunden vattnet till natten?
LIA