OKUNNIGHET borde förbjudas

Sv: OKUNNIGHET borde förbjudas

LIA skrev:
Att kunna se och bedöma vad som utförs på en idrottsarena förutsätter inte att man själv kan utföra samma prestation ännu bättre! Hur skulle i så fall någon elitidrottsman kunna ha en tränare?? För hur begåvat är inställningar såsom "hoppa högre själv då"?
Tvärtom är "läktarexperter" ofta väl insatta i sporten dom älskar att delta i från sin position.

men LIA: en tränare måste väl ändå vara så insatt att den vet vad det handlar om, genom en viss kaliber av erfarenhet av hur det även "känns" att spela? En tränare ger väl knappast ngt till tex en ryttare som tränar MSV, om den själv rider LC och aldrig gjort annat? eller missförstår jag dig? :o

LIA skrev:
Skillnad på om man vill förbjuda okunnighet eller okunniga!

LIA

Ja, men okunnighet finns hos de okunniga, å då är det samma sak som att förbjuda okunniga. Alltså alla. Enligt mej.

Citerar mig själv först då du inte läste det inlägget:

"jag var INTE ALLS på något plan seriös och gravallvarlig med att skapa en lag mot okunnighet.. "

så kort sagt
jag ogillar:
okunnig i teori => praktiserar => skadar hästen
jag gillar:
okunnig i teori => lära sig teori => praktiserar => skadar INTE hästen

jag är alltså emot att man är okunnig och hoppar direkt in å provar grejer fysiskt.. t.ex drar på en graman och drar ihop hästen varenda ridpass under ett halvår utan att ha en aning om hur man använder en graman på rätt sätt.. och resultaten blir en skadad häst..

om man däremot läser på om gramanen FÖRST och vet hur man använder den korrekt kommer man inte att skada hästen med den.. för då VET man att man inte bör använda den vid varje träningspass och man använder den med måtta så att den bara inverkar när den behövs..

men LIA: en tränare måste väl ändå vara så insatt att den vet vad det handlar om, genom en viss kaliber av erfarenhet av hur det även "känns" att spela? En tränare ger väl knappast ngt till tex en ryttare som tränar MSV, om den själv rider LC och aldrig gjort annat? eller missförstår jag dig?
Klart tränaren måste vara insatt i sin sport, men inte någon framgångsrik utövare själv. I själva verket är många av dom mest framgångsrika tränarna sådana som hoppat av en hopplös karriär som aktiva. Talar om sport rätt över. Är inte säker på vem, men en av dom mest framgångsrika ishockeytränarna har inte spelat själv. Tror det är Boorken?

Man kan, i all sin enkelhet, läsa och lära. Dvs läsa vad som fungerar och inte fungerar, vad som skiljer den bättre från den något sämre osv, osv. Så småningom har man så byggt upp en faktabank som kan omsättas i instruktioner till idrottaren. Exempelvis borde alltså en person som aldrig hoppat ner i vattnet kunna utbilda en simhoppare även till hög nivå. Tror jag.

Om man så ser det tvärtom. Att kunna själv är en sak, att lära ut något annat. Någon som tror att Malin Baryard automatiskt blir Sveriges bästa hästhopptränare så småningom bara för att hon själv är framgångsrik ryttare? Inte jag iaf.

Att såga alla "läktarexperter" jäms med fotknölarna tycker jag mest vittnar om att man inte lyssnat på så många. Jag tror tom att man som god ryttare kan tillgodgöra sig ett och annat om man bara lyssnar med viss ödmjukhet. Det är ju främst en fråga om hur kunnig "experten" är och hur vederbörande betraktar och analyserar det som händer. Alla kan ju inte alltid ha fel, eller?

Dom som bedömer hästar har f ö inte varit hästar själva. :cool:

LIA

Senast ändrad:

Nu är du okunnig. :devil:

Okunnighet är ett tillstånd som kan förändras till kunnighet. Ditt val. Du går från okunnig till kunnig utan att ha blivit förbjuden.

Förbjuds okunnighet tvingas man lära sig det som behövs alt avsluta vad det nu gäller. Alltså kommer ingen att vara förbjuden.

Glasklart? :confused:

F ö håller jag med BB om att man ska utbilda sig teoretiskt innan man börjar med det praktiska. Jmfr körkortsutbildning.
Däremot tycker jag man ska utbilda sig så långt att man inte alls behöver någon gramantygel. ;)

LIA

jag haller helt med BB, man maste ha kommit till en viss niva, en kansla, en vana att rida olika typer av hastar, man maste KANNA hur man ska hantera hjalpmedlet. Har dock sett exemplel pa Msv hoppryttare inte alls ha kanslan for det, o da ar h*n uppvuxen i ridstall,sa jag forvantade mig sa mkt mer. Det ar inte for alla, hur ska man forklara? Kanske med odmjukhet:idea: , brukar vara en bra ledtrad i hastsammanhang. Sen tycker jag att de ar bra att de finns for de som kan hantera dem, och det har ingenting pa bristande kunskap/kansla att gora. Det ar min asikt:banana: :banana: :banana:

maria-mp skrev:
jag haller helt med BB, man maste ha kommit till en viss niva, en kansla, en vana att rida olika typer av hastar, man maste KANNA hur man ska hantera hjalpmedlet. Har dock sett exemplel pa Msv hoppryttare inte alls ha kanslan for det, o da ar h*n uppvuxen i ridstall,sa jag forvantade mig sa mkt mer. Det ar inte for alla, hur ska man forklara? Kanske med odmjukhet:idea: , brukar vara en bra ledtrad i hastsammanhang. Sen tycker jag att de ar bra att de finns for de som kan hantera dem, och det har ingenting pa bristande kunskap/kansla att gora. Det ar min asikt:banana: :banana: :banana:
ja det är förstås rätt det med.. att folk har kunskap men inte känslan att sluta när hjälpmedlet inte fungerar eller inte behövs längre.. vissa håller sig fast vid sådant bara för att det är enkelt.. :(

BeastieBabe skrev:
i tråd efter tråd bannas hjälptyglar och andra allehanda utrustningsprylar och verktyg.. men är det inte bättre att ogilla okunskap? för det är inte det döda tinget i sig som förstör en häst, utan det är den okunskapen som människan besitter..

:bow: :bow: :bow:
Det var bland det klokaste jag har hört på länge!

maria-mp skrev:
Sen tycker jag att de ar bra att de finns for de som kan hantera dem, och det har ingenting pa bristande kunskap/kansla att gora.
Vill forklara mig lite battre, om det kanske skulle misstolkas a ngn. Att de som kan anvanda hjalpmedele oftast har otrolig gedigen kunskap! Allts det ar inte brist i ridkonst hos dem som anvander hjalpmedlen ratt. Det har ofta stor kunskap och kan rida hastar i ratt form utan, men anvander det for den hastens speciella behov. Ah, nu orkar jag inte forklara mig mer, vill nagon klaga, sa gor det da;)

Jag har läst tråd efter tråd av dig under många år och är helt övertygad om att DU klarar att avgöra om din häst behöver hjälptyglar eller liknande. Jag skulle gärna sätta upp DIG på en av mina hästar och t o m sälja en till dig , men jag vet att du inte vill ha dem;) de är ju hemska travare.:eek:
MEN gemeneman här inne klarar nog inte av det och efter vad jag sett på tävlingar träningar mm utan att rida sönder sin häst, kolla på alla trådar om återkommánde kotledsinflammationer mm

Cetzy är ingen självmordspilot heller utan ser till att innan jag sitter på ryggen har jag kusen under kontroll !:D
/Cetzy

Det borde du nog ha skrivit i första inlägget i så fall, det kan lätt missförstås..

Shiny skrev:
Det borde du nog ha skrivit i första inlägget i så fall, det kan lätt missförstås..
nej.. det står mycket klart och tydligt..

"i tråd efter tråd bannas hjälptyglar och andra allehanda utrustningsprylar och verktyg.. men är det inte bättre att ogilla okunskap? för det är inte det döda tinget i sig som förstör en häst, utan det är den okunskapen som människan besitter.."

översatt till ett mer lättuppfattat språk så betyder det "Om man inte har kunskap om ett redskap är det lätt att använda det fel och skada andra och sig själv.. om man däremot LÄR sig först så använder man redskapet på rätt sätt"
det är därför de flesta prylar kommer med bruksanvisning eller instruktioner..
Tänk om det kunde finnas sådant på alla hästprylar :bow:
Piggborste Bruksanvisning: "användes för att borsta bort lera ur pälsen, bör ej användas i man och svans då det sliter på taglet."

Men de jag titulerar som läktarryttare, de är inte intresserade alls av att hjälpa den de kritiserar. Vilket för mig är synonymt med "mkt snack och lite verkstad".

Det är ju total skillnad mot de som vänligt kommer med tips och råd. De ska man lyssna på.

Dito! Du skulle alltså gärna få rida ngn av mina kusar, och jag skulle rekommendera dig som köpare. Det har jag tyckt länge! ;)

Men du! Jag har absolut inget emot varmblod! Det som talar för att jag förmodligen inte kommer köpa ngt varmblod, det är storleken på dem! Mkt sällan är de över 170 cm! Och jag min flaggstång, jag tycker det är skitläskigt att rida allt under 165 cm som inte har bred hals! :crazy:
Har en kompis som faktiskt har ett varmblod som är runt 170 cm, och ska han ngn gång "kassera" den hästen som travare, då skulle jag mkt väl kunna tänka mig att prova om den kan hoppa! Kunde ju kanske fynda hopphäst till vrakpris?! :angel:
Den hästen är helgo`! :love:

LIA skrev:
Klart tränaren måste vara insatt i sin sport, men inte någon framgångsrik utövare själv. I själva verket är många av dom mest framgångsrika tränarna sådana som hoppat av en hopplös karriär som aktiva. Talar om sport rätt över. Är inte säker på vem, men en av dom mest framgångsrika ishockeytränarna har inte spelat själv. Tror det är Boorken?

Man kan, i all sin enkelhet, läsa och lära. Dvs läsa vad som fungerar och inte fungerar, vad som skiljer den bättre från den något sämre osv, osv. Så småningom har man så byggt upp en faktabank som kan omsättas i instruktioner till idrottaren. Exempelvis borde alltså en person som aldrig hoppat ner i vattnet kunna utbilda en simhoppare även till hög nivå. Tror jag.

Om man så ser det tvärtom. Att kunna själv är en sak, att lära ut något annat. Någon som tror att Malin Baryard automatiskt blir Sveriges bästa hästhopptränare så småningom bara för att hon själv är framgångsrik ryttare? Inte jag iaf.

Att såga alla "läktarexperter" jäms med fotknölarna tycker jag mest vittnar om att man inte lyssnat på så många. Jag tror tom att man som god ryttare kan tillgodgöra sig ett och annat om man bara lyssnar med viss ödmjukhet. Det är ju främst en fråga om hur kunnig "experten" är och hur vederbörande betraktar och analyserar det som händer. Alla kan ju inte alltid ha fel, eller?

Dom som bedömer hästar har f ö inte varit hästar själva. :cool:

LIA

Ok nu är jag med dig, jag missläste tidigare och missuppfattade hur du menar. Jag håller med! Denna debatt var uppe i en intressant men tyvärr inte så levande tråd som snart dog ut, ang tränare för ett tag sedan. Det du pratar om är misstaget som ofta görs tycker jag - duktiga ryttare börjar träna elever utan att ha ett uns pedagogik eller fallenhet för att lära ut över huvud taget - och då blir det inte bra, trots meriterna.

så ja - jag förstår hur du menar nu absolut och du har en stark poäng dessutom.

Jag har en på 168 cm:angel: , hoppar som en gud om ryttaren inte är höjdrädd som Cetzy:crazy: men jag hoppar 90 cm och blundar min tränare tycker det är dags att gå upp på 1 m nu men jag tycker det är läskigt även om vi hoppar det när jag inte vet hur höga hindren är !:angel:
/Cetzy

trådskaparen: äntligen ett vettigt inlägg som visar precis hur även jag känner!

(om första inlägget)

Nog törs du hoppa 1 m! Tränarna brukar ha rätt i de fallen! ;)

Jag har lärt mig ett trick (eller vad man kan kalla det) om jag haft ngn elev som haft höjdskräck. När jag vet hindret nått gränsen för vad ryttaren tycker är för högt, då står jag aldrig precis bredvid hindret när ryttaren ska hoppa. För står jag bredvid, då kan ju ryttaren som ju vet hur lång jag är, liksom se hur högt hindret är. Står jag flera meter ifrån, ja se då uppfattar inte ryttaren uppifrån hästen hindrets höjd!
Funkar skitfint! :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 374
Träning En nyfiken fundering... Jag läste nyss i en tråd om att man inte ska träna så mycket med unga hästar, utan att det räcker att man är...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
15 202
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur