OKUNNIGHET borde förbjudas

Sv: OKUNNIGHET borde förbjudas

Nej man kan inte förbjuda okunskap men man kan försöka få folk att göra något åt det. Du blev inte förbjuden när du kom med okunniga utfodringsråd här på buke för ett bra tag sen.
PL

Vet inte om jag anser man ska ogilla okunskap? Inte så länge den som har okunskapen vill lära sig mer.
För i allafall jag anser att alla hästmänniskor är okunniga på ngt område. Men då är det ju en skillnad på de som verkligen vill lära sig mer om det de inte kan, och de som tvärsäkert säger de vet minsann hur det ska vara, när de i själva verket inte kan ett skit.

Och hästar är tåliga djur, de tar inte skada av lite okunskap! Men ibland låter det här på forumet som om en häst är dödsdömd för att den ngn gång arbetats med olämplig utrustning!
Vågar man aldrig prova ngt nytt, då kan man ju inte förbättra heller! Man provar efter noga övervägande en ny teknik, ny utrustning eller dylikt. Märker man att det fungerar, grattis, fortsätt använda det! Man märker att det fungerar inte alls, använd det inte mer!
Och "under resans gång", försök prata med de som kan mer om just det området och få tips och råd.

Om man aldrig provar ngt nytt, då kan man ju inte utvecklas heller! Då skulle vi fortfarande tro att ett rejält tjockt tvådelat bett var bäst för alla hästar, eller att manskapssadel, det har minsann funkat i hundra år, nya varianter av sadlar behöver vi inte prova!

Lånar knapp>..ja, bara jag får bestämma vad som är okunnighet ;)

Eller som Oskar Wilde sa:

" Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel."

Det ligger mycket i det, alltså förbjud de som är säkra på sin sak ;)

O.W.
" Erfarenhet är det namn som alla brukar ge sina misstag."

Det innebär inte att alla lär sig av misstagen, så erfarenhet är ingen garanti för kunskap. Det kan ju vara ett års erfarenhet och 29 års upprepning när folk hävdar 30 års erfarenhet :D

O.W.
" Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting."

och jag kan bara instämma :cool:

men om man vill bemöda sig kan man betänka följande text:

Till Eftertanke

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där.

Den som inte kan det lurar sig själv, när han tror att han kan hjälpa andra. För att undervisa någon, måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom. All äkta undervisning börjar med ödmjukhet inför den jag vill lära, och därför måste jag förstå, att detta med att undervisa inte är att vilja härska utan att tjäna.

Kan jag inte detta, så kan jag heller inte hjälpa någon.

Sören Kirkegaard, 1813-1855

Bra att ha i åtanke om man vill föra kunskap vidare :smirk:

Filosoferar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

peter_lundin skrev:
Nej man kan inte förbjuda okunskap men man kan försöka få folk att göra något åt det. Du blev inte förbjuden när du kom med okunniga utfodringsråd här på buke för ett bra tag sen.
PL
Kan bara hålla med. Är väldigt trött på alla besserwissrar på det här forumet ibland. Själv är man ju gammal och ödmjuk och inser sina brister :angel: .

Man kan inte påpeka att alla ryttare som rider med hjälptyglar är sämre ryttare än andra.Hur är hästen du rider???? vi köpte en häst som var stressad och hur spänd som helst,totalt felriden.Vi har inte betslat upp utan tre dagar i veckan har vi ridit med tiedermantygel.Och hon har verkligen slappnat av mer.Jag behöver inte bråka lika med mycket under ridningen.Vi satsar på mycket privata dressyrlektioner,och den duktiga dressyrtränaren tycker att hjälptyglar är ett bra komplement ,bara du inte brukar den varje dag.Ibland behövs hjälptyglar....man har ju ett mål att kunna plocka bort den så fort som möjligt.Men har man en häst som är väldigt svårriden på grund av total felridning så måste man ju hjälpa till så att hästen får en chans .Och nu har vi valt att rida med tiederman tygel .Och vår häst har gått från klarhet till klarhet,blir finare för varjedag.Jag tycker man använda hjälptyglar om man använder dom med sunt förnuft.....

Håller med!

Min personliga åsikt är att de som här på forumet alltid gapar över att gramaner och andra hjälptyglar alltid är fel, de har haft så j-a tur att ha fått hästar som inte ngn gång har haft behov av dem!
Visst, de kan ju ha haft svåra hästar, men de har ju inte haft de svårigheter som gjort att en hjälptygel kunnat hjälpa till ngt!
Så ska jag tro att de "gaparna" kan ngt, då vill jag se dem rida hästar som "fastnat helt" och får hjälp och vägledning av hjälptyglarna utan dessa hjälpmedel! OCH då givetvis ha hästen harmonisk och lugn! Inte att de ska lyckas hålla sig kvar på en häst som stressar sig löddrig, de ska kunna ha hästen LUGN och säker, och samtidigt få den att jobba optimalt.
Den dag jag ser det, då ska jag börja tro på dem! ;)

de har haft så j-a tur att ha fått hästar som inte ngn gång har haft behov av dem!
Är det omöjligt att dom varit såpass j-a goda hästmänniskor att dom därför inte behövt dom? :confused:

Den tanken kommer alltid när jag hör kommentarer som: "Gud så snäll hunden är", "fantastiskt sån lugn och trevlig häst", osv.

LIA

BeastieBabe skrev:
i tråd efter tråd bannas hjälptyglar och andra allehanda utrustningsprylar och verktyg.. men är det inte bättre att ogilla okunskap? för det är inte det döda tinget i sig som förstör en häst, utan det är den okunskapen som människan besitter..

Visst jag håller med dig men,som du vet så kan man inte förbjuda okunskap,och det är (faktiskt) ytterst få som inser att det är dom själv som gör fel,det är alltför lätt att skylla på någon annan eller något annat.

Jag är själv alldeles nybörjare med hästar och försöker så mycket som möjligt att gå efter mitt sunda förnuft och det säger att ju mindre grejor på en häst desto bättre.Därmed inte sagt att man inte ska ha det om man nu verkligen behöver det.

Jag har fått rådet att alla hjälpmedel ska användas med försiktighet och helst av rutinerade ryttare.Och det håller jag faktiskt med om,jag skulle själv inte exprimentera med en massa grejor som jag inte förstår mig på,men det är det många andra som gör och därav vet man ju att det kan hända mycket olyckligt.

LIA skrev:
Är det omöjligt att dom varit såpass j-a goda hästmänniskor att dom därför inte behövt dom? :confused:

Den tanken kommer alltid när jag hör kommentarer som: "Gud så snäll hunden är", "fantastiskt sån lugn och trevlig häst", osv.

LIA

Kanske i ngt undantagsfall, men i stort sett aldrig.
De har nästan alltid också varit sådana som inte ställt krav på hästen för att använda den till tävling som hävdar att olika hjälpmedel aldrig behövs. Och ska man inte tävla ngt, då finns ju ingen som helst "koll" på att man över huvud taget ens jobbar hästen i rätt form.
För att en häst ska hålla för påfrestning, då krävs det ju att den jobbas på ett sätt så kroppen håller.
Och ska man "skutta lite i skogen", då kommer man ju aldrig till den punkten att hästens kropp påfrestas ngt.

Bla så har jag här på forumet sett när en av dem som sågar alla typer av hjälpmedel, anser det jag anser basutrustning på ridutrustning på hästen som djurplågeri, alltid är med och sågar eliten osv, la ut bilder på sin egen ridning.
Det är ok att inte vara "bäst", men var DE bilderna talande för hur användaren arbetade hästen, då är det en j-a tur att användaren inte ville tävla!
För skulle hästen arbetas i tävlingskondition i DEN formen (sned, kraftigt över tygeln, ryttaren kraftigt sned, osv), då hade den hästen pajat inom ett år!
Och när en häst ridits så fel länge, då är det ju ofta precis de hästarna som behöver hjälmedlen i fråga! För att över huvud taget kunna gå att rida så de håller!

Ska också påpeka att jag anser det fullt ok att "skutta i skogen", bara man inte är en sådan som sågar andra som vill träna och tävla.

Ciazon skrev:
Kan bara hålla med. Är väldigt trött på alla besserwissrar på det här forumet ibland. Själv är man ju gammal och ödmjuk och inser sina brister :angel: .
Lika trött blir man av alla som sprider sin okunskap här i form av "goda råd" typ " jag har hört att"= ryktesspridning. Buke gav okunskapen ett ansikte! :D

Så du tror inte att det finns andra vägar än att ta till div "hjälpredskap"?

Jag kan köpa att det i vissa fall är befogat med extra remmar etc, men i de flesta fall är det okunniga ryttare som använder dom. Eller så är det fråga om snabbfix.

Jag menar att man inte rider bättre för att man använder graman etc utan snarare inte lär sig rida bättre! Kolla exempelvis dessa in/nerspända hästkrakar på ridskolorna.

Kolla också tränsen överlag. Den övervägande delen försedda med nosrem som dras åt så att nederdelen på hästhuvudet liknar ett timglas. Varför? Jag har frågat ett flertal ryttare om detta och fått olika svar, t ex det ska vara så eller alla har det osv. Andra för att hästen inte ska gapa. :( På frågan om den gör det utan nosrem, är svaret ofta nej- men för säkerhets skull. Att lära sig rida så hästen blir mjuk och följsam i munnen existerar tydligen inte? Och varför ska man jobba så formen blir den önskade när man kan dra ihop hästen med remmar? (obs ironi)

Jag håller så klart med dig om att hästar ska tränas, fr a långsiktigt, för det ändamål man tänkt sig. Men varför går det inte utan "hjälptyglar"?

Jag har verkligen inget mot träning och tävling, däremot inser jag inte att man måste ha alla dessa grejer på hästen för att kunna träna/tävla. Som man säger, ju mer grejer ju mindre ryttare.

Du får gärna förklara "måste"-inställningen till dessa redskap.

LIA

Jag har använt hjälptyglar ibland, dock bara snodd och martingal. Martingal är bra om man har en häst som kastar upp huvudet, så man slipper få en knock i skallen. Har absolut inget med okunnighet, bara med säkerhet! Snodd har jag använt nån gång, när jag ridit, ridläraren sa till mig att ha det för min häst hade svårt för att gå ner på tygel, hade sin kropp emot sig, stor tjock, kort hals. Har dock inte ridit med det¨på min häst som jag ridit in för det behövs inte. Är jag okunnig bara för att jag haft hjälptyglar? TYcker inte mina hästar skulle vara så fina idag då! Dock är alla okunniga mer eller mindre. Så om vi ska förbjuda det får vi förbjuda ridsporten. Du kan nog inte allt. Då borde ju du inte syssla med hästar? Du är okunnig på vissa plan ju. Jag talar nog för de flesta att vi hade inte satt på våra hästar saker som hade skadat hästen. Iallafall inte om man använder sitt förnuft. :)

Nja... Kopparberg, jag håller med till flera delar av det du skriver om tendenserna till kritik på forumet osv. Men ditt vidare argument att viss utrustning eller "hjälptyglar" behövs/kan motiveras för att hästen tävlas eller andra krav ställs på den osv - näeeee! :eek:

jag håller med om att det är FREKVENT att man använder annan utrustning och hjälptyglar inom tävlings världen. detta anser jag inte är för att öka hållbarheten på hästen, utan för att man har mer bråttom att få resultat snabbt. Det lyckas med bra resultat ofta, för man har kunniga ryttare som tack vare rutin och skicklighet vet hur de tränar hästen via en genväg utan att orsaka kaos eller felaktig träning utan kan balansera rätt på denna väg.

Men hos andra, även om de tävlar, så blir det inte lika lyckat - återigen - okunskap finns även hos mycket rutinerade tävlare på sina håll!

LIA: din fråga/åsikter runt tex spända nosgrimmar. När tränare och tävlings ryttare slutar att spänna åt för kung och fosterland, dvs visa ungarna att det inte behöver vara så - ja då kan man kanske komma någonvart....

Mvh/mackan

Jag ser inte denna "måste-inställning". Jag tävlar 2-3 ggr i månaden (hoppning) på utomhussäsongen på regional nivå.
Ser andra ekipage på samma nivå samt högre och lägre flera ggr/vecka.
Har vistats på flera olika ridskolor flera ggr eller i långa perioder. Och faktiskt så ser jag ytterst sällan felinpassad utrustning eller en massa "onödigt extra".

Visst, en och annan totalt okunnig krake har även jag träffat på i mina dar, som jag häpnat över varför de tillpassat och/eller använt viss utrustning. Men då har de i stort sett uteslutande varit motionsryttare som aldrig tävlar. De har i stället för att lära sig rida med "benen och arslet" försökt sig på massor med genvägar. Och ofta, ofta levat i tron att anledningen till att tex min häst går mkt bättre än deras, det beror till 100% på att jag köpte en dyrare häst än dem. I deras värld beror det aldrig på att jag konsekvent lägger ner massor med tid på träning, och de bara planlöst flaxar runt och inte ens försöker rida hästen i rätt form mer än de få ggr de rider lektion.
Den kategorin hästägare/ryttare är också de som tex lindar sin häst med stallbandage över natten "för att grannen gör det" som enda anledning.

Vad jag menar är att de som bara "skuttar i skogen", de känner oftast inget behov av ngn hjälptygel. För de är inte intresserade av att hästen går i optimal form ändå.
De som tävlar eller vill ha sin häst i hög kondition, de måste lägga ner mer kraft på att hästen går rätt, därför kan de ibland känna att de måste ta hjälp av en hjälptygel.

Dock har jag som jag skrev i ett annat inlägg, bara sett "missbruk" av utrustning hos "skuttar i skogenryttare". Varför det är så vet jag däremot inte?! :confused:

Vad jag menar är att de som bara "skuttar i skogen",.... För de är inte intresserade av att hästen går i optimal form ändå.

Förstår inte riktigt, kan du förklara närmare och vilka referenser du utår ifrån :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Cetzy är också nyfiken !
Har ingen typ av hjälptyglar men tävlar ändå !
Har aldrig haft en kotledsinflammation eller halta hästar pga av belastningsskador.
Det går det kräver bara mer tid framför allt från marken, men jag förstår hur när jag ser hur mycket tid folk lägger ner i ridtrådarna här en rid-/kör-arbetspass tar sällan mindre än 2 timmar för mig och mycket i min träning bygger på förtroende mellan mig och hästen släpper jag min häst lös går han efter mig som en hund, han litar på mig och jag på honom. är började vi och har sedan gått framåt.

Har jag haft tur ?? Tja 10 hästar har passerat mitt stall under tiden sen jag skaffade egen häst och alla har gått att arbeta under dessa förhållanden. Kanske beror på att jag har ridtravare;) :angel: åja ett fullblod har funnits också :eek:

Jag tror i regel att ryttaren har för bråttom och vill fort ut och tävla och man skall hoppa högt och hästen skall gå så samlat och i ridhus jämt.
Jag håller fortfarande på att den ensidiga träningen många har sliter på våra hästar framför allt i ridhus.

Jag har käftat i så många gramantrådar att jag frågade min tränare om jag fick testa, hon svarade men det är för de som inte kan rida:D . Visst min häst gick så fint direkt:angel: normalt tar det 15 min innan formen kommer MEN nu gick hon ner direkt och samlat MEN jag tror hon behöver de extra 15 min för att bli varm i alla muskler.
Efter någon minut åkte den av och jag ska aldrig ta på den igen för nu har den bevisat för mig att hästen går bra men den tvingar fram resultat innan hästen är färdig !
Så visst det ser snyggt ut tills hästens kropp säger ifrån !:devil:
/Cetzy

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 374
Träning En nyfiken fundering... Jag läste nyss i en tråd om att man inte ska träna så mycket med unga hästar, utan att det räcker att man är...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
15 202
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama