OKUNNIGHET borde förbjudas

Sv: OKUNNIGHET borde förbjudas

BeastieBabe skrev:
i tråd efter tråd bannas hjälptyglar och andra allehanda utrustningsprylar och verktyg.. men är det inte bättre att ogilla okunskap? för det är inte det döda tinget i sig som förstör en häst, utan det är den okunskapen som människan besitter..

Tack för det! :bow: Bästa inlägget om hjälptyglar jag läst på Buke.

Eva

Det är lustigt det här med ridskolor. Dom är uppe i en annan tråd, och erfarenheterna är totalt olika. På dom jag frekventerat på sistone, är nosrem + ett antal inspännings/formgivningsremmar legio. Vill påstå att 99 % av alla hästar har nosrem och c:a hälften har även övriga remmar.
DETTA är vad jag kallar "måste-inställning". Det går även igen på tävlingssidan.

I min värld, skulle alla börja med att försöka rida nakna hästar. Därefter lägga till det som verkligen behövs. Rätt sadel exempelvis. Allt enligt devisen: Så lite som möjligt men så mycket som behövs!

Varför inte lära ungarna (och vuxna) rida istället? :idea:
Kan man inte forma/rida hästen i form utan remmarna? :confused:
Borde man inte som tävlingsryttare kunna klara sig utan dessa "hjälptyglar och formremmar"?
För det går ju bevisligen!!!

LIA

*knapplån*

:rofl: jag ser att flera stycken TOTALT missuppfattat denna tråd :rofl:

jag var INTE ALLS på något plan seriös och gravallvarlig med att skapa en lag mot okunnighet.. :D

jag är bara LESS! på att människor säger "usch graman är såååå dåligt, värsta mordredskapet"
men om någon KUNNIG använder gramen IBLAND på RÄTT SÄTT, så är det ett bra hjälpmedel..
det är bara när någon OKUNNIG använder gramanen JÄMT på FEL SÄTT som den är dålig.. men då är det juh faktiskt människans fel..

och det här med "man måste prova sig fram"
NEJ det måste man inte.. man kan LÄSA TEORI om hur en sak ska användas innan man provar själv.. SEN kan man prova och då ska man veta i huvudet när det inte fungerar och när det fungerar som det ska..

eller är det verkligen ett alternativ för vissa att "nu ska jag lära mig rida med graman" och drar på en graman, ett halvår efter blir hästen dålig i ryggen och får flera kotledsinflammationer och måste avlivas, vid obduktion påvisas det att gramanen använts på fel sätt och orsakat dessa skador..
är DET ett bra sätt att lära sig på? MÅSTE man lära sig på det sättet?

peter_lundin skrev:
Nej man kan inte förbjuda okunskap men man kan försöka få folk att göra något åt det. Du blev inte förbjuden när du kom med okunniga utfodringsråd här på buke för ett bra tag sen.
PL
men sluta, dra inte in andra trådar i detta..

jag skrev denna tråd för att reflektera mot tråden som kom 5 minuter före om att hjälptyglar borde förbjudas..

Det var mera en reflexion över att alla kan vara mer eller mindre okunniga i olika sammanhang. Vem bedömmer vad som är okunnigt?

okunnighet som skadar* är dålig okunnighet.. på det teoretiska stadiet där man efterfrågar saker är det bra att man säger "jag är okunnig, ge mig kunskap" :)

*dvs där man försöker lära sig genom praktik och på vägen skadar sin häst eller andra..

Jag hade inte tänkt lägga mig i den här tråden, men vad f-n. Jag undrar bara en sak. På vilket sätt går hästen i rätt form med graman??? Att rida en häst med nosen indragen bakom lod betyder att den går i FEL form!!! Som någon tidigare sa; Graman är till för ryttare som inte kan rida men vill låta det se ut som dom kan. Om hästen inte kan gå i rätt form utan inspänningstyglar, hur gör den i hagen då? Kan man kanske rigga någon typ av inspänning i grimma och täcke??

kenneth skrev:
Jag hade inte tänkt lägga mig i den här tråden, men vad f-n. Jag undrar bara en sak. På vilket sätt går hästen i rätt form med graman??? Att rida en häst med nosen indragen bakom lod betyder att den går i FEL form!!! Som någon tidigare sa; Graman är till för ryttare som inte kan rida men vill låta det se ut som dom kan. Om hästen inte kan gå i rätt form utan inspänningstyglar, hur gör den i hagen då? Kan man kanske rigga någon typ av inspänning i grimma och täcke??
starta gärna en ny tråd om gramananvändning..

De behöver ju inte ha lydiga hästar (eller ens genomarbetade) för ngt tävlingsmoment. Tävla en klass i hoppning eller dressyr med en häst som är stel som ett järnspett och inte för fem öre kan korta/länga steget, då misslyckas man totalt.

Med det inte sagt att alla som "skuttar i skogen" inte är intresserade av att rida hästen optimalt, för så är det givetvis inte. Men vem ska kvittera att de gör rätt? Om de aldrig är på en tävling, aldrig rider för en tränare, och aldrig tar hästen från gården.
Jag vet en och annan som sitter i det läget och glatt kritiserar alla som inte anser de är rena proffs. Men vad de har för kriterier för kritiken, det har de svårt för att förklara.

Som jag alltid säger, när folk visar vad de uppnått, då ser jag att de vet vad de håller på med! Oavsett de tänker tävla, träna eller "skutta i skogen".

Att ensidig träning sliter på hästen, det håller jag med om. Likaså att alltför många har alldeles för bråttom med sina hästar. Men det har även Velin påpekat när det gäller hopphästar i svår klass.
Personligen tycker jag att många hästar pressas för hårt till årgångstester och liknande.

Inte många hästar behöver hjälptyglar eller hjälpmedel utöver basutrustningen. Men de som ngn gång behöver det, då ska de få den hjälp som hjälptyglen innebär.
Men att använda häst, hjälptygel eller utrustning fel, det är det många som kan, det kommer man inte ifrån.

Inte heller jag har haft ngn ledinflammation på ngn av mina hästar. Gammelpålle besiktigad ua inkl böjprov som 22-åring är ngt jag är mkt stolt över!
Och när ynglingen efter en skada (sträckning i hagen) blev friskförklarad av veterinär Lennart Rådberg, då fick jag "domen" att ynglingen kommer hålla lika länge om han inte råkar ut för ngn olycka.

Men jag vet hur mkt problem du hade med din häst, utan att ta till en hjälptygel. Vilket jag tycker är helt ok och ditt val!
Men jag skulle aldrig i livet utsätta mig för den risken du gjorde om en hjälptygel kunde förhindra det!
Du och jag, två fungerande sätt, samma mål, men olika metoder att ta sig dit. ;)

Men det beror ju lite på vad man anser vara "naken häst". Alltså vad som från början är basutrustning och vad som är "tillägg".
Jag anser tex att man alltid ska ha nosgrimma på en unghäst. Så den inte i oförstånd lägger tungan över bettet. Det håller många inte med om.
Om man sedan när unghästen är insutten tar av nosgrimman, det känns ok för mig om man tycker det fungerar.

Jag ser hjälptyglar som används rätt som just en hjälp. Och kan man få hjälp när man har ett problem, varför säga nej?
Tar man inte hjälpen, då kan ju alternativet vara tex allt för långa ridpass som i slutänden sliter för mkt på hästen.

Rider man alltid med gramanen spänd? Inte i min värld.
Och ingen av de hästar jag har haft rör sig annat i hagen än som de gör på skritt på lång tygel. På sin höjd ett par travsteg med krökt nacke, sprättrav och svansen i vädret.
Kan väl säga att mina hästar går över tygeln typ 99% av tiden i hagen. Vilket inte spelar ngn roll, för i hagen ska de inte bära en klump på 70 kg (mig) på ryggen.

kopparberg skrev:
De behöver ju inte ha lydiga hästar (eller ens genomarbetade) för ngt tävlingsmoment. Tävla en klass i hoppning eller dressyr med en häst som är stel som ett järnspett och inte för fem öre kan korta/länga steget, då misslyckas man totalt.

I min värld som fritidsryttare är det viktigt med en häst som är lydig och vältränad och arbetar på ett rätt sätt. När vi är ute, rider vi i skiftande miljöer, tung sandstrand, höga branta höjder upp och ner och in i samhällen med hyfsat mycket trafik m.m. och ridturer på 2-5 timmar (med raster). De flesta i min omgivning tränar mycket med sina hästar både hemma och med tränare, vi har flera världsmästare bara stenkast från oss som vi tränat hos. Därför blir man lite ledsen när någon avfärdar det som om att när du ska ut och skogsmulla är/tycker vi inte att det är viktigt att ha en häst i god balans och fysik med god kontroll.

Med det inte sagt att alla som "skuttar i skogen" inte är intresserade av att rida hästen optimalt, för så är det givetvis inte.

Nä just det, som jag menade ovan, dra aldrig alla i en grupp över samma kam;)

Men vem ska kvittera att de gör rätt? Om de aldrig är på en tävling, aldrig rider för en tränare, och aldrig tar hästen från gården.

Man kan gå med i lokal hästförening, ut och träffa andra hästfolk. Man kan ägna sig åt självstudier både på nätet och biblioteket. Det finns många sätt men jag tycker inte att det ska till något mer kontrollsystem än vad som finns nu. Den bästa vägen till att säkerställa att vi gör rätt med våra hästar är att vi hjälper varandra, oavsett inriktning och låter bli att ens antyda att man ser ner på varandra;)

Det är genom att påpeka andras brister oavsett om det finns eller inte, som man försöker ge sig själv en bättre position genom att lura sig sjäv att man är bättre. Ju mer brister man ser och påpekar hos andra ju fler brister har man nog själv.:cool:

"Till Eftertanke"

Filosoferar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

kl
Ett av många kvitton är väl om hästen håller länge utan skador och sjukdomar relaterade till felträning, överträning ,fel foderstat osv.
Då måste man inte ut på tävlingar och jämföra sig.

Redan i mitt första inlägg här så skrev jag att jag inte ansåg "skutta i skogen" vara ngt nedvärderande uttryck. Och jag skrev väl också i ngt inlägg att givetvis var inte alla motionsryttare ointresserade av att jobba hästen optimalt?
Men jag ber givetvis om ursäkt om jag varit så otydlig att det verkar som om jag tycker det!

Jag har sett många motionsryttare som är skitduktiga sk läktarryttare, dvs sådana som så ofta de kan kritiserar andra. Men när de väl själva kommer i samma situation, då jäklar ser man att de är inte ens hälften så duktiga som de som de glatt kritiserat! Och en läktarryttare som själv tävlar, den ser man ju mkt lättare att den "snackar goja", för då ser man ju på de usla tävlingsresultaten att de bara är stora i käften, i själva verket kan de inte mkt. Men hur kan man se att en läktarryttare som bara "skuttar i skogen" är en kass ryttare? Visst kan man det, men "bevisbördan" är ju mkt svårare, de har ju i vissa fall lättare att komma undan på ngt vis.

Det har du rätt i att det är ett bra kvitto på om ryttaren rider rätt.
Men ett problem är ju då de ryttare som bara rider hästen så lite att det inte hur illa hästen går, ngnsin kan bli ngt slitage. Tex en ryttare som bara rider några pass på en halvtimme per månad på hästen.

Ska hållbarheten vara ett kvitto på bra ridning i mina ögon, då måste det till att hästen rids regelbundet, i flera gångarter, och de flesta dagarna i veckan året om förutom ngn viloperiod då och då.
Då anser jag att jag fått bevisat att här, här har vi en ryttare som kan rida hästen så den håller!
Ryttaren har då bevisat för mig att den kan bygga upp hästen från skritten till att kunna brukas rejält, och det utan att det övergått i slitage.

När jag nämnde "naken häst" så menade jag det bokstavligen, för resonemangets skull.
Vad man för att få en häst att gå i form och utföra dom vanligare rörelserna med ryttare på ryggen behöver, är ett rep runt hästens hals (som braattha handtag). Det är allt.
Vad man för vanligt ridande behöver är en välpassande sadel och ett huvudlag inkl enkelt bett.
För ridning på hög nivå är utrustning som ger ökad signalkänslighet mellan ryttare och häst säkert ett måste för att kunna hävda sig. Men det förutsätter att ryttaren är på samma höga nivå. ;)

Allting utöver det går att ifrågasätta.
Det avgörande är ryttarens skicklighet, fr a när det gäller grundarbetena.
Ju mer remmar och bråte man behöver, ju sämre ryttare.
Jag tycker man kunde byta ut "hjälptyglar" mot "hjälptränare"! :o

Läktarryttare: Med det antar jag att du jämställer läktarnas hockey, fotboll m fl -experter? Jag tycker du skjuter över målet. Att kunna se och bedöma vad som utförs på en idrottsarena förutsätter inte att man själv kan utföra samma prestation ännu bättre! Hur skulle i så fall någon elitidrottsman kunna ha en tränare?? För hur begåvat är inställningar såsom "hoppa högre själv då"?
Tvärtom är "läktarexperter" ofta väl insatta i sporten dom älskar att delta i från sin position.

Slitage: Även här har jag en något avvikande åsikt. Tror du utgår från att hästar ska användas maximalt (brukas rejält) och att det då är viktigt att man tränar och rider dom på rätt sätt. Det är OK för mig. Men det innebär inte att buskryttaren rider sönder sin häst genom att kanske inte vara lika allsidigt avancerad som maximalryttaren. Snarare har denna buskryttare stora marginaler att spela med, varför det gör mindre om ridningen inte är perfekt ur hållbarhetssynpunkt. Den största risken löper nog den häst vars ryttare vill hävda sig och rider och tränar i stora kvantiteter för att hävda sig mot ryttar på din (?) nivå utan att ha egna kvalitéer för det.

Även här torde man kunna utgå från "den nakna hästen". Dvs att en häst som aldrig bär ryttare heller inte blir dålig av förslitningsskador eller överansträngning eller felaktigt utförda rörelser. Alltså gäller för alla ryttare att förbereda och träna hästen och sig själva för dessa uppgifter på rätt sätt i god tid innan man tänker sig att vara där. Och det var kanske det du menade? ;)

Om hästen håller eller inte beror även på dess egna förutsättningar, så att den gör det bevisar inte att man gjort rätt. Omvänt kan man misstänka att man gjort fel. :crazy: Dåliga odds? ;)

Allt det där ovan är mina åsikter och inga sanningar!

LIA

Hur ska man kunna förbjuda okunnighet? Hon som frågade om kotledsinflammationen o gramanen, hon var kanske okunnig men ville veta? Å då kan ju någon, som inte ser ner på dom som är okunniga, förklara för henne att det inte har med själva tyglen att göra osv.

Har du själv varit kunnig från födseln? Inte var det någon som sa till dej att okunnighet skulle förbjudas när du red för fjärde gången?

Håller med de andra, ingen är fullärd och alla är vi lite okunniga.

Vi är helt överens när det gäller slitage, jag har bara uttryckt mig annorlunda.
Och bra påpekande med att hästen faktiskt kan vara en sådan som inte håller för ridning, hur rätt man än gör! Finns ju tyvärr en och annan sådan individ! Och varför är det så orättvist att de oftast är jättetrevliga individer, som är sådana som man bara älskar! :cry:

Men när det gäller läktarryttare så är de alltid fel för mig! Visst finns det tex tränare som faktiskt har bättre öga än egen talang för sporten i fråga, men inte ofta (aldrig har jag träffat på ngn...) är det ngn helt utan "referenser" har rätt när den är "läktarryttare"!
Jag var med om en läktarryttare som började påpeka saker och ting för mig när det gällde hoppning. Med orden att h*n var i sin fulla rätt att göra det, trots att vederbörande själv knappt tog sig runt en 0,90 bana med en trygg läromästare.
Jag väste tillbaka mellan tänderna en giftig kommentar, som inte tog. Läktarryttaren i fråga fick inga tävlingsresultat i hoppning alls själv, men däremot en häst med förslitningsskador! :devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 374
Träning En nyfiken fundering... Jag läste nyss i en tråd om att man inte ska träna så mycket med unga hästar, utan att det räcker att man är...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
15 202
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama